ساخت و ساز غیرمجاز، بزرگ‌ترین مشکل استان البرز ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز بیان کرد

ساخت و ساز غیرمجاز، بزرگ‌ترین مشکل استان البرز

فرهاد غلامی در جلسه خبری با اصحاب رسانه که امروز در محل سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز برگزار گردید، عنوان کرد: بزرگ‌ترین مشکل استان البرز مشکل ساخت و ساز غیرمجاز است.

کد خبر: 971130016 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷ - ۱:۲۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،فرهاد غلامی در جلسه خبری با اصحاب رسانه که امروز در محل سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز برگزار گردید، عنوان کرد: بزرگ‌ترین مشکل استان البرز مشکل ساخت و ساز غیرمجاز است.

ساخت و ساز غیرمجاز، بزرگ‌ترین مشکل استان البرز

ساخت و ساز غیرمجاز، بزرگ‌ترین مشکل استان البرز

بزرگ‌ترین مشکل استان البرز ساخت  و ساز غیرمجاز است

غلامی ادامه داد: استان البرز استانی زلزله خیز است که باید شرایطی ایجاد گردد که شهروندان ساکن در آن به آرامش نسبی برسند.
وی با عنوان این که عدم رعایت مقررات ملی ساختمان مشکلاتی را در استان البرز بوجود آورده است، ادامه داد: ۲ ماه پیش در کمیسیون ماده ۵ استان تخلفات مربوط به ساختمانهای ۲ نقشه‌ای مطرح و مقرر شد که صدور پروانه ۲ نقشه‌ای با راه‌کارهایی مرتفع گردیده و اگر این پیشنهاد در راه و شهرسازی تصویب گردد برای اجرا ابلاغ می‌ گردد.
غلامی در پاسخ به پرسشی در باره ورود سازمان نظام مهندسی به موضوع ایمنی آسانسورهای ساختمان‌ های تجاری و مسکونی در استان البرز، اظهار داشت: وضعیت ساخت و ساز در استان تغییر کرده و البته با ایده آل فاصله دارد و بعضی مشکلات ناشی از اینست که ساختمان‌ها توسط کسی احداث شده که صلاحیت لازم برای این کار را نداشته و صرفا سرمایه‌گذار است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز با عنوان این که باید سازنده‌ای وارد عرصه ساخت و ساز گردد که دارای صلاحیت است، افزود: در برخی از ساختمان‌ ها محل ‌هایی مانند آسانسور و چاهک آن در موقع اجرا متاسفانه به نحوی اجرا گردیده که هر چقدر در آن تغییرات اعمال گردد قابل درست کردن نیست و از ابتدا درست انجام نشده است.
غلامی در باره بررسی تخلفات مهندسان، گفت: سالانه حدود هزار و چهارصد پرونده در شورای انتظامی نظام مهندسی رسیدگی می ‌شود، عمده پرونده‌ها از طرف شهرداری به شورای انتظامی ارسال می ‌گردد، تعداد زیادی از پرونده‌ها ماهیت خیلی جدی ندارند و براساس آمار و ارقام در سال جاری حدود هفتاد درصد از پرونده‌ها رد شکایت و صدور حکم درجه یک و درجه دو بوده که این موارد در حد تذکر است و تنها سی درصد از پرونده‌ها منجر به محکومیت شده است که با احتساب خدمات داده شده در میزان نظارت‌ها به حدود ۱ درصد می ‌رسد.

ساخت و ساز غیرمجاز، بزرگ‌ترین مشکل استان البرز

وی با عنوان این که پرونده‌ها به بدون هیچ اغماضی رسیدگی می‌ گردد، اظهار داشت: به هیچ وجه در رسیدگی به پرونده‌های مهندسین جانبداری و چشم پوشی انجام نمی‌ شود و بالای نود درصد آرا تثبیت شده و برگشته است، وضعیت عملکرد حرفه‌ای مهندسان در وضعیت مطلوبی قرار دارد و وجود تخلفات ساختمانی به علت طرح تفضیلی کرج است که باید برای آن راه حلی در نظر گرفته شود تا تخلفات کاهش یا به صفر برسد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز با عنوان این که در سال نود و شش حدود هفت هزار بازدید داشته‌ایم و حدود سه هزار و چهارصد و پنجاه و یک مکاتبه داشته که درخواست توقف داده‌ایم، خاطر نشان ساخت: در سال نود و شش، ۳۰ هزار گزارش از طرف مهندسان استان به نظام مهندسی گزارش شد.
وی با عنوان این که استاندارد آسانسور از الزامات پایان عملیات ساختمانی بوده و بر ایمن‌سازی و نظارت بر آن تاکید جدی داریم، افزود: همه سختگیری‌ های نظام مهندسی برای حفظ جان و مال مردم است و همه باید در این زمینه مشارکت کنند.
غلامی با عنوان این که کلیه بخش ‌های ساختمان باید مورد بازبینی قرار گیرد، ادامه داد: این مبحث در ساختمان ها به کلی به فراموشی سپرده شده است و این موضوع باید مطالبه همگانی باشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز با عنوان این که عمر مفید ساختمان در ایران کم‌تر از سی سال است که در دنیا عمر مفید این ساختمان‌ها به ۱۰۰ سال می‌ رسد، یاد آور شد: در استان البرز در موضوع پدافند غیرعامل کارشکنی‌ هایی صورت میگیرد و برخی سازندگان برای اجرای پدافند غیرعامل مقاومت می‌ کنند.
منبع: خبرگزاری تسنیم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتشارات نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ بهمن ۹۷
817 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0