برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان نقش کلیدی سازمان نظام مهندسی ساختمان در صنعت ساختمان

برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان

در راستای اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، آزمون ورود به حرفه مهندسان برای متقاضیان اخذ پروانه اشتغال بکار مهندسی در روزهای پنج شنبه و جمعه 11 و 12 بهمن ماه در 2 نوبت صبح و عصر در محل دانشگاه شهید بابائی و علامه دهخدا برگزار شد.

کد خبر: 971114017 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۴ بهمن ۹۷ - ۴:۱۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین،در راستای اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، آزمون ورود به حرفه مهندسان برای متقاضیان اخذ پروانه اشتغال بکار مهندسی در روزهای پنج شنبه و جمعه ۱۱ و ۱۲ بهمن ماه در ۲ نوبت صبح و عصر در محل دانشگاه شهید بابائی و علامه دهخدا برگزار شد.

برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان

برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان

برگزاری آزمون ورود به  حرفه مهندسان

از این آزمون که در رشته‌های عمران، معماری، مکانیک، برق، نقشه‌برداری، شهرسازی و ترافیک همزمان با کل کشور برگزار گردید، داود محمدی و خانم زرآبادی ،نمایندگان مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین و مدیر کل راه و شهرسازی استان بازدید بعمل آوردند.
زرآبادی – نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در حاشیه این بازدید از سازمان نظام مهندسی ساختمان بعنوان تخصصی ترین سازمان در بخش صنعت ساختمان ذکر کرد و بیان داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان بعنوان یک سازمان تخصصی که فارغ التحصیلان رشته های مهندسی ساختمان را به کار میگیرد، در صنعت ساختمان و شهرسازی نقش مهم و کلیدی دارد.
زرآبادی، اشتغال را از موارد حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: اشتغال مهندسین و متخصصین به لحاظ تخصص گرایی از اهمیت بیش تری برخوردار است که لازم است نگاه ویژه ای به این موضوع داشت. هم چنین با توجه به این که ظرفیت کار مهندسین به صورت متوازن تقسیم نمی شود و کسانیکه تازه به این حرفه ورود پیدا می کنند شاید فرصت کم تری برای انجام کار حرفه ای خود در این صنعت داشته باشند، بهمین منظور این موضوع در حال پیگیری است که این توازن اتفاق افتد و همه مهندسین صاحب صلاحیت فرصت های برابر داشته باشند که البته این توازن در برخی شهرها اجر شده است.
وی ادامه داد: بیمه اعضای نظام مهندسی ساختمان از موضوعات دیگری است که در حال پیگیری آن هستیم. البته موانعی وجود دارد که امیدوار هستیم با رفع این موانع و اشکالات موفقیت های لازم و رضایت اعضای نظام مهندسی کسب گردد.
داود محمدی، دیگر نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز در بازدید از این آزمون اظهار داشت: اجرای مقررات ملی ساختمان و نظارت بر ساخت و سازها تاثیر بسیار زیادی در طول عمر ساختمان ها و صیانت و حفاظت از اموال مردم دارد. هم‌چنین با اجرای مقررات ملی ساختمان میتوانیم در بهینه سازی مصرف انرژی موفق تر عمل کنیم که سازمان نظام مهندسی ساختمان در این حوزه ها گام های بسیار خوبی برداشته است.
محمدی گفت: برگزاری این آزمون از این نظر که بتوانیم پروانه اشتغال برای دست اندرکاران صنعت ساختمان صادر کنیم قدم مثبتی است منتها باید برای اشتغال قبول شدگان این آزمون چاره اندیشی گردد و باید دولت با سیاست گذاریهای مناسب به سمتی حرکت کند که بازار مسکن و ساخت و ساز فعال گردد تا بتوانیم از این طریق نسبت به ایجاد اشتغال برای مردم گام برداریم.
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین نیز ایجاد اشتغال برای مهندسین را یکی از اولویت های سازمان عنوان کرد و افزود: یکی از اهداف ما در راستای ارائه خدمات فنی مهندسی در حوزه صنعت ساختمان، توسعه این خدمات و اشتغال‌زایی برای مهندسین است که با اجرای مباحث بیست و دو گانه مقررات ملی ساختمان می‌توان این فضا و شرایط را برای اشتغال ایجاد کرد.
مجابی اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر نتوانسته ایم تمام بیست و دو مبحث مقررات ملی ساختمان را اجرایی کنیم. در این راستا باید حمایت دستگاه های متولی هم چون حوزه های مرتبط با ساختمان در استانداری و اداره کل راه و شهرسازی وجود داشته باشد تا با اجرایی شدن کامل مباحث مقررات ملی ساختمان بتوانیم قدم ها موثری در اشتغال مهندسین صنعت ساختمان داشته باشیم و هم ارائه خدمات مهندسی در این بخش برای مردم ملموس تر و کار آمدتر گردد.
مجابی با اشاره به نحوه برگزاری آزمون توسط سازمان سنجش و وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به این که سازمان نظام مهندسی ساختمان در مباحث اجرایی ارتباط نزدیک و اشرافیت کامل دارد، بنابراین می‌تواند در حوزه گرداوری سوالات آزمون و هم‌چنین اجرای آن نقش موثری داشته باشد که امیدوار هستیم با برگزاری نشست های مشترک بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان اثربخشی و کارآمدی این آزمونها با حضور نظام مهندسی ساختمان ۲ چندان شود.
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین خاطر نشان کرد: بدون تردید قبول شدگان این آزمون نیاز به گذراندن دوره های آموزشی، کار آموزی و بازدیدهای عملی دارند و لازم است مباحث مقررات ملی ساختمان را دوباره از منظر اجرایی مورد مطالعه قرار دهند و در صورت نیاز به دوره آموزشی حتما به واحد آموزش سازمان اعلام کنند.

برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان

مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین نیز ضمن تشکر از کلیه افرادی که در برگزاری آزمون شرکت کردند، بیان داشت: در این دوره از آزمون دو هزار و دویست و بیست و هفت نفر شرکت داشته اند که آرزوی موفقیت برای تمام شرکت کنندگان در آزمون را داریم.
حق لطفی، با بیان عدم تناسب بین عرضه کار و تعداد مهندسان ورود به حرفه ادامه داد: با توجه به عرضه کار، توزیع مناسب انجام نمی شود که در این زمینه ما تابع وزارتخانه و قانون هستیم. هم‌چنین وزارتخانه در مورد تعرفه خدمات مهندسی در حال بازپیرایی است که طبق اطلاعاتی که اداره کل راه و شهرسازی به وزارتخانه داده است و ابلاغیه وزارتخانه و هیات ۴ نفره تصمیمهای لازم در این مورد گرفته خواهد شد.
عبدالرزاقی، ریاست اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی قزوین با اشاره به برگزاری هم‌زمان این آزمون در سراسر کشور بعنوان بزرگ‌ترین آزمون تخصصی کشور، بیان داشت: در کل کشور صد و پنجاه هزار نفر در آزمون شرکت کرده اند که در استان قزوین دو هزار و دویست و بیست و هفت نفر شرکت کننده داشتیم که از این تعداد دو هزار و صد و هشتاد و سه نفر مهندس، ده نفر کاردان و سی و چهار نفر معمار تجربی بوده اند.
وی خاطرنشان کرد: کسانیکه در این آزمون شرکت کرده اند اگر بتوانند پنجاه درصد نمره آزمون را کسب کنند پذیرفته شده در آزمون محسوب می گردند و با داشتن سه سال سابقه کار حرفه ای در حرفه مهندسی می‌توانند بعد از اخذ پروانه اشتغال به کار به صورت رسمی وارد حرفه مهندسی شوند و فعالیت حرفه ای خودشان را شروع کنند.
عبدالرزاقی ادامه داد: این آزمون به صورت معمول ۲ بار در سال در هفت رشته مهندسی عمران، معماری، تاسیسات مکانیکی و برقی، شهرسازی، ترافیک و نقشه برداری و در رشته کاردانی بجز رشته ترافیک در شش رشته برگزار می گردد.
وی گفت: با توجه به خروجی این آزمون ها که حدود ده تا پانزده درصد قبولی است لازم است نگاه ویژه ای در بحث آموزش داشت و باید یک بازنگری در تعداد فارغ التحصیلان و کیفیت آموزشی آنها و همچنین نیاز تخصصی جامعه صورت گیرد.
این مسئول، اشتغال مهندسین را از دغدغه های نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی عنوان کرد و افزود: در حقیقت در حوزه ارائه خدمات مهندسی ظرفیتهایی خیلی بیش تر از چیزی که در حال حاضر ارائه می گردد وجود دارد و باید تلاش گردد از خدمات واقعی مهندسین در کلیه بخش های اجرا، طراحی، نظارت و بهره برداری از ساختمان‌ها استفاده گردد.
عبدالرزاقی در خاتمه گفت: با مشارکتی که میان سازمان سنجش و وزارت راه و شهرسازی وجود دارد پرسش‌های این آزمون توسط گرداوری کنندگان مقررات ملی ساختمان طراحی می‌گردد و نتایج ۲ ماه پس از برگزاری آزمون از طریق سایت سازمان سنجش و وزارت راه و شهرسازی اعلام خواهد شد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشريحي آزمون نظام مهندسي معماری-نظارت ارديبهشت ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ بهمن ۹۷
723 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0