عدم توجه به جانبازان در آیین‌ نامه نظام مهندسی مجتبی شاکری

عدم توجه به جانبازان در آیین‌ نامه نظام مهندسی

مسئولین از درک مشکلات معلولان و جانبازان نخاعی عاجز هستند. آن ‌ها نمی ‌دانند که چه درد و مشکل بزرگی است وقتی جانبازی می گوید نمی‌ توانم به تنهایی در شهر رفت و آمد کنم، فرزندم را به پارک ببرم یا خرید کنم. طی چند سال گذشته زیرساخت ‌های لازم برای تردد جانبازان و معلولین در نظر گرفته شده، ولی طرح‌ ها بطور یک‌پارچه اجرا نگردیده و راه طولانی برای ساماندهی شهر مانده است.

کد خبر: 971102008 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲ بهمن ۹۷ - ۲:۲۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نطام مهندسی کشور،مسئولین از درک مشکلات معلولان و جانبازان نخاعی عاجز هستند. آن ‌ها نمی ‌دانند که چه درد و مشکل بزرگی است وقتی جانبازی می گوید نمی‌ توانم به تنهایی در شهر رفت و آمد کنم، فرزندم را به پارک ببرم یا خرید کنم. طی چند سال گذشته زیرساخت ‌های لازم برای تردد جانبازان و معلولین در نظر گرفته شده، ولی طرح‌ ها بطور یک‌پارچه اجرا نگردیده و راه طولانی برای ساماندهی شهر مانده است.

عدم توجه به جانبازان در آیین‌ نامه نظام مهندسی

عدم توجه به جانبازان در آیین‌ نامه نظام مهندسی

جانبازان در آیین‌ نامه نظام مهندسی دیده نشده‌اند

جانباز «مجتبی شاکری» که عضو سابق شورای شهر تهران و دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی است این موضوع را بخوبی درک کرد و اولویتش را رسیدگی به این موضوع قرار داد و رسیدگی خوبی نیز انجام شد، ولی همچنان مشکلاتی وجود دارد که نیاز به یک راه حل اساسی دارد. جهت یافتن پاسخ این پرسش که راه‌حل اتمام این بحران چیست، گفتگویی با وی داشته ایم که در زیر میخوانید.
مجتبی شاکری گفت: زمانی که در سال نود و دو به شورای شهر وارد شدم، اولین نشستی که گذاشتم در مورد مطالبات معلولین بود. در نشست اختصاصی صحن شورا، نظر و انتقاداتم را که شهر باید چه شرایطی داشته تا قابل دسترس باشد در ابعاد مختلف اعم از زیست محیطی، فضای سبز، دسترس بودن بوستان‌ ها، راه ‌ها، معابر، مراکز خرید، مراکز آموزشی مترو و … را بیان کردم. جمع بندی اولین نشست تبدیل به یک طرح برای تردد معلولین برای حضور در کلاس‌ های آموزشی و مدرسه شد. هر ساله هم افراد تحت پوشش و هم یارانه اختصاص یافته به این مطالبه در بودجه شهرداری افزایش یافت. اولین بودجه‌ای که سال نود و دو برای این امر در نظر گرفته شد، سیصد میلیون تومان بود. این عدد در طی سال ‌ها افزایش یافت و در سال نود و شش به دوازده میلیارد تومان رسید.
شاکری گفت: بحث دیگر در مورد مشکلات جانبازان و معلولین، معابر و بوستان‌ها است. مسئولان می ‌توانند قطعه‌ای از شهر مثلا اراضی عباس آباد، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، باغ کتاب و … را برای معلولان و جانبازان بسترسازی کنند تا معلول بتواند با ویلچر و یا عصا رفت و آمد کند، ولی وقتی معلول یا جانباز از این مکان‌ ها خارج می‌ شود، باید چطور علائم او را راهنمایی کنند و مناسب‌سازی ‌ها به کمکش بیایند؟
شهر تهران «معلول» است/ جانبازان در آیین ‌نامه نظام مهندسی دیده‌ نشده‌اند
بسترسازی برای حضور جانبازان در مکان‌ های خاصی انجام شده است
وی ادامه داد: اگر بتوان یکپارچه در همه نقاط شهر بسترسازی برای عبور جانباز یا معلول را انجام داد، مهندسی از این دست، اثر دارد در غیر اینصورت، دسترسی تنها به مکان‌ های خاص کافی نخواهد بود. می ‌توان گفت: در تهران بصورت نقطه‌ای خیلی کار انجام شده، اما در جامعه پیوستگی ندارد. اگر بخواهیم ساختمان‌ ها چه دولتی و چه خصوصی براساس وضعیت جسمی جانبازان آماده‌سازی گردد، باید آیین‌نامه نظام مهندسی تغییر کند. از آن جایی که آیین‌نامه نظام مهندسی ربطی به شهرداری ندارد، وضعیت معلولین در آن دیده نشده است. ساختمان ‌های قدیمی هیچکدام شرایط پذیرش معلولین را ندارند. شهر تهران بمعنای واقعی و انسانی کلمه با وجود چنین وضعیتی «معلول» است، تا زمانیکه این مشکلات برطرف نگردد، معلولین نمی ‌توانند به سادگی در شهر تردد کنند.
شهر تهران «معلول» است/ جانبازان در آیین ‌نامه نظام مهندسی دیده‌ نشده‌اند
جانبازان نمی ‌توانند از خدمات شهری استفاده کنندشاکری در مورد مشکلات جانبازان و معلولان در مترو، اظهار داشت: طی چند سال گذشته، بحث‌ های مفصلی با مسئولین مترو داشتیم. چطور یک ویلچری می ‌تواند، از پله برقی استفاده کند. برخی ایستگاه‌ ها آسانسور دارد، اما یک جانباز یا معلول وقتی سوار مترو می‌ شود، می ‌داند که ایستگاه مقصدش هم آسانسور دارد یا نه و آیا کار می‌کند یا نه؟ از طرف دیگر توقف قطار‌ها در مترو به سیستم مکانیکی است. در حالیکه سیستم کاملا الکترونیک می‌ تواند قطار را در نقطه مشخص بدون ‌کمترین خطا متوقف کند. یک روشن‌دل طبق مسیری که برایش در مترو در نظر گرفته شده حرکت و مسیریابی خود را تنظیم می‌ کند ولی قطارها در نقطه ای که باید بایستند، نمی‌ایستند. نابینا وقتی می ‌خواهد سوار شود، به بدنه مترو برخورد می‌ کند.

عدم توجه به جانبازان در آیین‌ نامه نظام مهندسی

انتقادات جانبازان، معلولان و کهنسالان را قبول دارم. وضعیت موجود باید بهبود پیدا کند. راه‌حل این امر هم اینست که مسئولین پیوسته نه بطور نقطه‌ای یا مقطعی زیرساخت‌های لازم را برای حضور جانبازان و معلولین در شهر را فراهم کنند.
رسیدگی به تردد جانبازان در اولویت شورای شهر نیست
عضو سابق شورای شهر تهران افزود: شهرداری تهران در بحران تامین درآمد پایدار است. حتی شورای پنجم در وضعیت موجود نمی ‌تواند خودش را به لحاظ مالی تامین کند. زمانیکه از شورای شهر خارج شدم، چهارده هزار میلیارد تومان انباشت بدهی‌ های دولتها به شهرداری بود. همین امر سبب شد که بسیاری از کارهای ضروری متوقف گردد و همچنان دولت حاضر نیست تعهدش را نسبت به هزینه‌های شهرداری و حتی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی عملی کند. با چنین ساز و کاری طبیعی است که اولویت دادن به امور معلولین در مراتب نازل‌تر قرار گیرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در شورای شهر بجای رسیدگی به مشکلات جانبازان و معلولین به موضوع خانه‌های میراثی می ‌پردازند. خانه‌های میراثی مهم است اما سازمان گردشگری مسئول این کار است. وقتی رسیدگی به موضوع زیرساخت ‌های شهری برای تسهیل تردد جانبازان و معلولین در اولویت چندم قرار می ‌گیرد، دیگر بودجه‌ای نمیماند تا برای آن اختصاص دهند.
منبع: فارس نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام سازمان مهندسی تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ بهمن ۹۷
800 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0