عمل نادرست خصولتی‌ ها در آستانه IRAN GMEX عنوان گردید؛

عمل نادرست خصولتی‌ ها

اکتشاف ناحیه‌ای از مسئولیت ‌های دولت است دولت باید رویکرد جدیدی در این زمینه دریافت کند و گرنه اکتشاف ایران همچنان بیمار خواهد ماند.

کد خبر: 971029016 تاریخ انتشار: شنبه ۲۹ دی ۹۷ - ۱:۱۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،اکتشاف ناحیه‌ای از مسئولیت ‌های دولت است دولت باید رویکرد جدیدی در این زمینه دریافت کند و گرنه اکتشاف ایران همچنان بیمار خواهد ماند.

عمل نادرست خصولتی‌ ها

عمل نادرست خصولتی‌ ها

خصولتی‌ ها هم درست عمل نکردند / باید به داد اکتشاف رسید

دومین گردهمایی و نمایشگاه اختصاصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی با رویکرد ویژه توسعه بازار، هشتم تا دهم بهمن در هتل المپیک تهران برگزار می گردد.
این همایش که با تلاش شرکت رستاک پاد ویژن و با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی برگزار می‌ گردد، از طرف وزارت صنعت معدن و تجارت، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، شرکت ملی صنایع مس ایران، سازمان نظام مهندسی معدن ایران، خانه معدن ایران، انجمن سنگ آهن ایران، انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه ‌های ایران، سازمان نقشه‌برداری ایران، شرکت رستاک پادویژن و شرکت زرآزما حمایت خواهد شد. در همین رابطه گفت‌ و گو با سیداحمد مشکانی، مدیر ارشد گروه معدنی زرمش، در مورد نقش بخش خصوصی در توسعه اکتشاف را در زیر می‌ خوانیم
در مورد وضعیت اکتشاف ‌ها در ایران، راهی که رفتیم و آن چه باقیمانده است، توضیح دهید.
ابتدا وضعیت اکتشاف انجام شده را کمی توضیح دهم. اگر اکتشاف ناحیه‌ای را در نظر بگیریم که به مشخص شدن محدوده‌ های معدنی یا آنومالی ‌های ژئوشیمیایی و ژئوفیزیکی منتهی خواهد شد، حدود یک سوم ایران مورد اکتشاف سیستماتیک قرار گرفته است که باید بخشی از این اطلاعات بازنگری گردد. بنابراین در بخش اکتشاف ناحیه‌ای، تا به پایان رسیدن آن فاصله بسیاری مانده است.
در تحقق چنین امری باید نقشه ‌های ژئوشیمیایی ۱۰۰ هزارم برای کل مساحت ایران و در مناطق امیدبخش یک بیست و پنج هزارم برای بخشی از ایران تهیه گردد. همچنین لازم است نقشه‌های ژئوفیزیک هوابرد کوتاه‌ پرداز مغناطیسی، پتاسیم و اورانیوم برای کل ایران تهیه گردد. تصاویر ماهواره‌ای بمنظور تفکیک زون‌ های آلتراسیون و ساختارهای زمین ‌شناختی در سطح کل کشور و نقشه‌های ظرفیت ‌یابی مواد معدنی فلزی و غیرفلزی در زون‌های ساختاری مختلف باید تهیه گردد. سپس این داده‌ها با هم تلفیق گردند و در اختیار عموم قرار گیرند یا با نرخ مناسب به ‌فروش برسند.
اکتشاف ناحیه‌ای از مسئولیت‌ های دولت است که باید با بودجه کشوری به پایان برسد. در این زمینه، دولت کم تر توجه خود را به این موضوع معطوف کرده و باید رویکرد جدیدی در این زمینه اتخاذ کند. از این رو بودجه مورد نیاز را باید با استراژی مناسب برآورد و دولت، آن ‌را مصوب کند و به اجرا درآورد، و گرنه اکتشاف ایران هم چنان بیمار خواهد ماند.
نقش بخش خصوصی در توسعه اکتشافات چیست و این نقش تا به حال چگونه دیده شده است؟
در مورد اکتشاف مناطق امیدبخش و تبدیل آن به مواد معدنی، استراتژی متفاوتی باید اتخاذ گردد. بخش دولتی و بخش خصوصی نه بخش خصولتی باید به‌ طور متوازن از سهم بودجه بهره ببرند، متاسفانه بیش ترین نقدینگی در بخش دولتی مصرف شده ولی نتایج چندان مناسبی حاصل نشده و بیش تر منجر به گزارش شده است تا معدن. در واقع کم تر به بخش خصوصی توجه شده است. صندوق بیمه معادن هم نتوانسته کمک چندانی به بخش خصوصی کند. اگر بخش خصوصی تقویت نگردد و مورد توجه قرار نگیرد، در بخش اکتشاف عقب خواهیم ماند و چالش‌ های موجود ادامه خواهند یافت.
در این سال ‌ها متاسفانه بخش خصولتی جایگزین بخش خصوصی شده و مورد توجه قرار گرفته و بنگاه‌ های مالی به آن ها توجه بیش تری می‌ کنند. در نتیجه نتایج همانند بخش دولتی خواهد بود که دور از انتظار نیست. دلیل این موضوع، مدیران بخش‌ های خصولتی و مدیران بازنشسته دولتی هستند، با این تفاوت که دست‌شان برای هزینه کردن بازتر است.
چه باید کرد؟
بخش خصوصی واقعی در صنعت معدن، بیش تر در معادن کوچک دیده میشود که آن ‌هم با مشکلات عدیده مواجه است و نخبگان این بخش درگیر قوانین معدنی و تامین بودجه‌اند. معادن کوچک و متوسط به علت تحریم‌ های موجود و نرخ بالا، نمی ‌توانند از فناوری استفاده کنند، با این حال بخش خصوصی در چند سال گذشته با ایجاد انجمن ‌ها و تشکل‌ها، قدمهای بلندی برداشته‌ که اگر دولت حمایت کند، در آینده نه چندان دور این بخش می ‌تواند قدمهای بلندی را نیز در ایجاد معادن بردارد.
بخش خصوصی باید مورد توجه بیش تر قرار گیرد و راه کارهایی برای توسعه این بخش طراحی و اجرا گردد. به‌ نظر می ‌رسد ثبات در قوانین معادن، تعامل سازمان منابع طبیعی و محیط‌زیست با بخش معدن، ارائه وام‌ های کم‌بهره در بخش اکتشاف، تکریم ارباب رجوع در سازمان‌ های صنعت، معدن و تجارت استان‌ ها و ایجاد انجمن اکتشاف می‌تواند سبب کمک به بخش خصوصی و رونق اکتشاف گردد. همچنین آموزش متخصصان از طرف افراد زبده ایرانی و خارجی نیز می‌ تواند به بخش معدن کمک کند.

عمل نادرست خصولتی‌ ها

حرکت از طرف بخش دولتی به بخش خصوصی در اکتشافات مقدماتی تا تفصیلی، در چند سال آینده سبب توسعه این حوزه خواهد شد و در نهایت ذخایر از طرف بخش خصوصی، کشف و راه‌اندازی می گردند.
دوره گذشته گردهمایی اکتشاف چگونه بود و چه دستاوردهایی داشت؟ برای گردهمایی فعلی چه برنامه‌هایی دارید؟
اگر ما در بخش اکتشاف درست عمل نکنیم، چالش ‌های موجود افزایش خواهند یافت و تمایل سرمایه‌گذاران به این بخش کمتر خواهد شد. بنا بر این برای تامین منابع معدنی دچار مشکل خواهیم شد و بخش توسعه‌ای کشور در بخش معدن و صنایع پایین‌دستی دچار بحران می‌ شود. نقش بخش خصوصی در همه کشورهای پیشرفته به اثبات رسیده و موجب رشد و شکوفایی اقتصادی کشورهایی شده که به این بخش اهمیت داده‌اند ولی در ایران نقش بخش خصوصی زیر دستورات بخش دولتی و چتر شرکت ‌های خصولتی محو شده است و بخش خصوصی چندان حمایت نمی ‌گردد.
انتظارتان از دومین گردهمایی و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی چیست و چه اهدافی را از حضور در این جشنواره پیگیری می ‌کنید؟
اولین دوره گردهمایی اکتشاف، حدود هشت سال پیش برگزار گردید و قرار بود دو سالانه برگزار گردد ولی به عللی برگزار نگردید. در دور اول گردهمایی، شرکت‌ های متعددی اعم از دولتی و خصوصی شرکت کردند که رهاورد آن چندین پنل، بررسی چالش‌ ها، شناخت توان اکتشافی ایران و آشنایی با ظرفیت‌ های معدنی ایران بود و برای نخستین تجربه، گردهمایی خوب و مفیدی بود. در گردهمایی فعلی نیز باید دید استقبال بخش خصوصی از این گردهمایی چقدر است و بخش خصوصی چگونه خود را معرفی می‌ کند.
آیا می‌ توان چالش ‌های بخش اکتشاف را مورد بررسی قرار داد و بازخورد آن را به دولتمردان اعلام نمود؟ آیا راهکارهایی برای پیشرفت اکتشاف منابع معدنی ارائه می‌ شود و می ‌توان بخش اقتصادی و سرمایه‌گذاری را پررنگ کرد؟
انتظار بخش خصوصی را در چند جمله کوتاه بیان می‌ کنم:
-کم کردن قوانین دست ‌و پا گیر دولتی و تفهیم قوانین به کارمندان سازمان ‌های صنعت، معدن و تجارت.
-تعامل منابع معدنی و محیط‌ زیست با معدنکاران در بخش اکتشاف.
-آموزش دوره‌ های اکتشافی از طرف افراد مجرب
-رفع معارضین محلی به ‌صورت عملی.
-ارائه اطلاعات پایه اکتشافی برای عموم.
-ایجاد تسهیلات مالی کم‌ بهره.
-ایجاد تشکل ‌ها و انجمن ‌های قوی در بخش اکتشاف.
شرکت شما در این گردهایی چگونه حضور خواهد داشت؟
گروه زرمش در این نمایشگاه بین‌المللی ابتدا خود و توانمندی‌ های این گروه را معرفی می‌ کند. سپس مدیران و کارشناسان شرکت از پنل استفاده می‌ کنند و سطح علمی و فنی گروه زرمش را ارتقا می ‌دهند.
همچنین آشنایی با دیگر مکتشفان ایران‌زمین و ارتباط‌ با آن ها، از دیگر اهداف حضور ما در این گردهمایی است. از سویی لازم است شرکت ‌هایی که توان مالی حضور در چنین گردهمایی هایی را دارند به آن رونق دهند.
دومین گردهمایی و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی IRAN GMEX با نگرش ویژه بر توسعه پایدار هشتم تا دهم بهمن‌ماه نود و هفت در هتل المپیک تهران برگزار می گردد.

منبع: گسترش نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی ترافیکpdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ دی ۹۷
1267 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0