آموزش مهندسان طبق راهبرد آموزش مستمر جعفر زارع

آموزش مهندسان طبق راهبرد آموزش مستمر

کمیسیون آموزش، پژوهش و انتشارات شورای مرکزی روز هجدهم دی ماه نود و هفت تشکیل نشست داد تا مراحل پایانی بررسی سرفصل های آموزشی رشته های تخصصی سازمان را پیگیری کند.

کد خبر: 971020014 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۰ دی ۹۷ - ۶:۳۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسبن نیوز _ مرجع اخبار نظتم مهندسی کشور،کمیسیون آموزش، پژوهش و انتشارات شورای مرکزی روز هجدهم دی ماه نود و هفت تشکیل نشست داد تا مراحل پایانی بررسی سرفصل های آموزشی رشته های تخصصی سازمان را پیگیری کند.

آموزش مهندسان طبق راهبرد آموزش مستمر

آموزش مهندسان طبق راهبرد آموزش مستمر

آموزش مهندسان طبق راهبرد آموزش مستمر

جعفر زارع _ دبیر این کمیسیون در تشریح محورهای کاری کمیسیون آموزش، پژوهش و انتشارات در نشست های اخیر آن بیان کرد: با توجه به توسعه ای که امروزه در صنعت ساختمان شاهدیم لزوم بازنگری و تغییر در شیوه نامه های آموزشی احساس شد. از سال گذشته بررسی شیوه نامه ها در دستور کار وزارتخانه و کمیسیون آموزش شورای مرکزی قرار گرفت که شامل “شیوه نامه تمدید، صدور و ارتقای پایه”، ” شیوه نامه اعطای صلاحیت آموزشی” و ” شیوه نامه مجوز مجریان آموزش” است. شیوه نامه “تمدید، صدور و ارتقای پایه” چندی پیش از طرف وزارتخانه نهایی گردید و به سازمانهای نظام مهندسی استانها ابلاغ شد. ۲ شیوه نامه دیگر هم به زودی نهایی می گردد. در ادامه شیوه نامه عناوین دوره های آموزشی که مهندسان در ابتدای ورود به حرفه و زمان تمدید پروانه اشتغال بکار مهندسی شان و همچنین جهت ارتقاء پایه بایستی بگذرانند و جنبه بازآموزی و آموزشی داشته باشد، در دست بررسی است.
به گفته زارع، برای هر ۷ رشته مهندسی دوره هایی پیش بینی و بررسی شده است که عناوین این دوره های آموزشی و سرفصلهای آنها در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان مورد بررسی قرار گرفت و نقطه نظرات سازمانهای استانها هم اخذ گردید. نشست های مشترکی بین کمیسیون آموزش و نمایندگان گروههای تخصصی در شورای مرکزی برگزار گردید و این عناوین مورد بازنگری قرار گرفت و آسیب شناسی اولیه اتفاق افتاد.
دبیر کمیسیون تصریح کرد: با تصویب برنامه ای که قبلاً توسط کمیسیون آموزش، پژوهش، آزمون و انتشارات شورای مرکزی تحت عنوان راهبرد آموزش مستمر به مهندسان به وزارتخانه ارائه گردیده بود، دوره های آموزشی برای صلاحیتهای مختلف و در پایه های مختلف هم به شکل الزامی و هم به شکل اختیاری تعریف و تبیین شده است. در نشست های مشترکی که بین گروه های تخصصی و کمیسیون آموزش برگزار گردید، این سرفصلها کاملاً بررسی شده و درحال جمع بندی و پالایش نهایی این عناوین هستیم که بزودی در قالب یک بسته و در یک فرمت مشخص به دفتر مقررات ملی ارائه می گردد. در این راستا هم نشستی در یکی دو هفته آینده با دفتر مقررات ملی برگزار خواهیم کرد و نقطه نظرات سازمان نظام مهندسی به آن دفتر ارائه خواهد شد.
زارع با اشاره به این که صنعت ساختمان رو به رشد است و فناوریهای نوین در این صنعت ارائه و بررسی می گردد، ادامه داد: بازنگری در این دوره ها ضرورت دارد و در شیوه نامه آموزشی، اعلام و ابلاغ گردیده که دوره ها در هر زمان از طرف دفتر مقررات ملی یا شورای مرکزی ممکن است بازنگری گردد و به سازمانهای استانها برای این که مهندسان در این دوره ها شرکت کنند ابلاغ می گردد.
دلخواه _ دیگر عضو کمیسیون نیز افزود: خوشبختانه تعامل خوب و اثربحشی بین مجموعه وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون آموزش وجود دارد. بحث دوره های آموزشی مستمر و آموزش جامع از مواردی بود که از اوایل شکل گیری کمیسیون آموزش در دستور کار قرار گرفته و دوستان ما در این فضا کار کارشناسی انجام داده اند. باید دوره هایی که برگزار می گردد با افراد و مهندسینی که در حوزه تخصصی خودشان به عرصه کار حرفه ای و نظام مهندسی وارد میشوند تناسب داشته باشد و مسلماً اگر ما این دوره ها را متناسب با آن عزیزان قرار دهیم، اثربخشی آن بیش تر است. طبیعی است که دانشجویان ما تا زمانیکه در دانشگاه هستند با مباحث تئوری آشنا میشوند اما با مباحث مربوط به مهارت و حرفه کم تر آشنا میشوند. وظیفه ای که بعهده ماست تأکید روی آموزش حرفه ای و مهارتی عزیزانی است که پا به عرصه کار تخصصی گذاشتند و نیاز اولیه آن ها در مباحث آموزش حرفه ای بیش تر است. کاری که کمیسیون اخیراً انجام داده نشست های کارشناسی با کارگروهها و گروههای اصلی مختلف بود.ارائه نقطه نظرات آنها و آسیب شناسی مواردی که در دوره های قبلی عنوان شده است، از نکات مهمی است که مدنظر قرار گرفت و حتی در باره عناوین و سرفصلهایی هم که ارائه می گردید وارد بحث تخصصی شدیم. شاید نخستین مواردی که بررسی شده این بود که چه عناوینی در دوره های مختلف اعم از “بدو ورود”، “سه به دو” و ” دو به یک” مطرح می گردد. عناوین مباحث و تعداد ساعتهایی که مد نظر بود از جمله نکاتی است که مورد ارزیابی قرار گرفته و بنظر میرسد که ما در نشستی که با وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم نقطه نظرات تخصصی که از کارگروه های مختلف گرفته شده و در کمیسیون آموزش مورد تصویب و پیشنهاد قرار گرفته است موثر باشد.

آموزش مهندسان طبق راهبرد آموزش مستمر

سرافراز _ عضو دیگر کمیسیون نیز با اشاره به سابقه موضوع در قطعنامه اجلاس هیئت عمومی گفت: در یکی از بندهای قطعنامه، برنامه جامع آموزش مستمر برای سازمان نظام مهندسی پیش بینی گردید که برای رشته های مختلف در زمان های مختلف دانش تازه ای را در اختیار مهندسین قرار دهند. این بحث تدوین و به روزرسانی سرفصلها هم بخشی از آن آموزش مستمر است. در واقع برنامه ریزی خواهد شد که بگوییم در هر درسی یا هر عنوانی چه مطالبی در آن گنجانده و به مهندسان انتقال داده شود تا نیازهای کاری آن ها را رفع کنیم و در دوران کاری با مشکل مواجه نشوند و به ساختمانهای ایمن و با کیفیت مطلوب دست پیدا کنیم. در بحث آموزشی ما بخشها و مطالب را دسته بندی می کنیم. این ها یکسری آموزشهای تخصصی هستند که در مورد دانش مهندسی که خاص یک رشته است مطالب گفته میشود. یکسری مطالب مربوط به بحثهای حرفه ای مثل حقوق مهندسی، اخلاق مهندسی و بحثهای بیمه است که مهندسین با آن سر و کار دارند و بین رشته ها مشترک است و بستگی به رشته خاص ندارد. یکسری صلاحیتها و دانشهایی هم مهندسان در جامعه امروز باید داشته باشند که تحت عنوان دانشهای عمومی عنوان می گردد تا بتوانند از تواناییهای مهندسی شان بیش تر استفاده کنند و بتوانند یک کار گروهی را پیش ببرند و به نتیجه مطلوب برسانند یا چگونه با کارفرماها و مردم ارتباط برقرار کنند و کار مردم را راه بیاندازند. ممکن است برای صادرات خدمات مهندسی نیاز داشته باشند که زبانهای خارجی را فرا بگیرند یا آموزشهای تکمیلی را بگذرانند. این بخشها تحت عنوان قابلیتها یا توانمندیهای عمومی است که مهندسین باید داشته باشند. ما روی این بخشها هم تأکید کرده و عناوین عمومی اضافه کرده ایم. کل این بحثها تحت عنوان ” بسته آموزش مستمر” گرداوری می گردد و بعد از بازنگری این دوره ها به وزارتخانه و هیئت عمومی ارائه میدهیم.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه آزمون نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ دی ۹۷
566 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0