شهر سالم، فکر سالم علی طوماری در جلسه تخصصی شهرسازی بیان کرد

شهر سالم، فکر سالم

جلسه تخصصی شهرسازی با حضور استاندار آذربایجان شرقی، به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و با مشارکت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری کلانشهر تبریز برگزار شد.

کد خبر: 971020009 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۰ دی ۹۷ - ۲:۵۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،جلسه تخصصی شهرسازی با حضور استاندار آذربایجان شرقی، به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و با مشارکت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری کلانشهر تبریز برگزار شد.

شهر سالم، فکر سالم

شهر سالم، فکر سالم

در یک شهر سالم مردم میتوانند دارای فکر سالم باشند.

در این هم اندیشی، طوماری _ ریاست سازمان استان گفت: اگر قرار است شهری توسعه یافته و امن داشته باشیم این مهم بدون حضور مهندسان شهرساز امکانپذیر نخواهد بود. همه ما آماده هستیم موضوعات شهرسازی و هر رشته و موضوعی که در جامعه مهندسی مغفول واقع شده را به جامعه و مسئولان بشناسانیم تا اثرگذاری خود را داشته باشند.
وی، ادامه داد: ما امیدوار هستیم توجه ویژه ای به رشته شهرسازی شود تا این رشته از مهجور بودن خارج و از مهندسان این رشته حمایت جردد.
وی ضمن اظهار خوشحالی از حضور اعضای مهندس در جایگاه های اجتماعی و فنی کشور گفت: جامعه ی مهندسی استان پس از سال ها انتظار در حال حاضر شاهد آن است که اعضای این بخش از جامعه مهندسی استان در راس عالی ترین مقامات اجرایی کشور، استان و شهر قرار دارند.
رئیس سازمان استان با اشاره به اهمیت حضور اعضای سازمان در بخشهای مختلف اجرایی کشور و استان اظهار داشت: این موضوع خیلی مهم است که جامعه به این تفکر باور داشته باشد که حضور مهندسان در عرصه های مختلف فنی و اجرایی کشور میتواند منشا خیر و برکت برای کشور و استان بوده و در آینده میتوانیم با حضور مهندسان در این عرصه شاهد توسعه متوازن در بسیاری از عرصه ها باشیم.
طوماری تصریح کرد: خوشبختانه بسیاری از مدیران اجرایی و فنی کشور و استان از جمله پور محمدی _ استاندار محترم آذربایجان شرقی، ایرج شهین باهر _ شهردار کلانشهر تبریز، سلطانی _ مدیر کل محترم راه و شهرسازی استان و بسیاری از همکاران گرانقدرمان جزو جامعه مهندسی هستند و امیدوار هستیم بتوانیم از فرصت پیش آمده در جهت پیشبرد اهداف عمرانی و ارتقای سطح مهندسی استان و در راستای داشتن محیطی سالم و مفید از هر نظر، بهینه و پاک نهایت استفاده را بنماییم. چرا که در یک شهر سالم است که مردم میتوانند دارای فکر سالم باشند.
وی گفت: در حال حاضر آلودگی آب و هوا و خاک از دغدغه های اصلی ماست که در آینده خیلی نزدیک تهدیدی جدی تلقی می شود.
مهدی علیلو، دیگر سخنران این جلسه با اشاره به بند یک ماده دو قانون نظام مهندسی ساختمان که تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش های اسلامی را در معماری و شهرسازی تاکید کرده است بر ضرورت توجه به موضوع بند نه ماده دو اهداف و خط مشی قانون نظام مهندسی اشاره نموده و الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان، ضوابط و مقررات شهرسازی و مفاد طرحهای جامع و تفصیلی و هادی شهرها و روستاها از طرف کلیه دستگاه های دولتی، شهرداری ها، سازندگان و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با ساختمان بعنوان اصل حاکم در قانون نظام مهندسی تاکید کرد.
استاندار آذربایجان شرقی نیز ضمن اظهاراتی با اشاره بر اهمیت علوم جغرافیایی گفت: شهرسازی یکی از مهمترین علوم حوزه مهندسی و جغرافیا است و با شهرسازی میتوان به مقوله شهر، نگاه چند وجهی داشت.
پورمحمدی افزود: در تبریز افراد متخصص و تحصیل کرده بسیاری وجود دارند که بهره بردن از حضور آنها در عرصه های مختلف، میتواند زمینه های رشد و اعتلای بسیاری از حوزه ها را فراهم سازد.

شهر سالم، فکر سالم

وی ادامه داد: متاسفانه نگاه خرد، جزئی و شخصی به بسیاری از مسائل شهری سبب شده مسائل و مشکلات کلان را نبینیم و در نتیجه با مشکلات فراوانی روبرو شویم.
استاندار اظهار داشت: مفهوم شهر فقط شامل ساختمانها و خیابانها نمیشود، بلکه ما باید برای انسانها نیز بعنوان سرمایه های اجتماعی شهر، ارزش قائل شویم.
پورمحمدی تصریح کرد: اینک بیش از همه چیز نیازمند تدبر و اندیشه هستیم، بهمین خاطر باید مشکلات را آسیب شناسی کنیم و بدنبال یافتن راه حلهای علمی برای آنها باشیم.
استاندار در خاتمه یاد آور شد: این اندیشه و تفکر است که میتواند ما را در همه امور به موفقیت و موقعیتهای مطلوب رهنمون سازد.
سلطانی _ مدیرکل راه و شهر سازی استان هم به اهمیت جایگاه مهندسی اشاره و از مهندسان شهر ساز خواست نسبت به حل مشکلات و ارتقاء جایگاه مهندسی شهرسازی تلاش کنند.
ایرج شهین باهر _ شهردار کلانشهر تبریز در این جلسه گفت: امروز شاهد آن هستیم که مهندسان شهرساز در پستهای مدیریتی مهم ایفای نقش میکنند که از جمله آنها میتوان به استاندار آذربایجان شرقی اشاره کرد.
شهین باهر از این اتفاق بعنوان فرصتی برای پیاده کردن اهداف شهرسازی یاد کرد و افزود: موضوعات مرتبط با این حوزه را میتوانیم در برهه کنونی بهتر از گذشته بررسی و به نتایج عملی مطلوبی برسیم.
وی با عنوان این که امروزه معاونت شهرسازی در شهرداری، بعنوان یک معاونت درآمدزا تلقی می گردد، گفت: اینها موضوعات و آسیبهایی هستند که در سطح شهر و استان نمیتوان به سادگی حل کرد، بلکه باید در سیاست گذاریهای کلان کشوری و تخصیص بودجه ها، مواردی این چنینی مورد توجه قرار گیرند تا درآمد پایدار شهری محقق گردد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ دی ۹۷
994 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0