برگزاری گردهمایی آشنایی با حقوق مهندسی در خرم آباد و دورود محمدرضا محمدیان

برگزاری گردهمایی آشنایی با حقوق مهندسی در خرم آباد و دورود

محمدرضا محمدیان در "گردهمایی آشنایی با حقوق مهندسی؛ مسئولیت ‌های (طراح، ناظر و مجری) گفت: عصر و دوره‌ای که در آن زندگی می ‌کنیم با اعصار و ادوار گذشته متفاوت است.

کد خبر: 971019008 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷ - ۵:۱۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،محمدرضا محمدیان در “گردهمایی آشنایی با حقوق مهندسی؛ مسئولیت ‌های (طراح، ناظر و مجری) گفت: عصر و دوره‌ای که در آن زندگی می ‌کنیم با اعصار و ادوار گذشته متفاوت است.

برگزاری گردهمایی آشنایی با حقوق مهندسی در خرم آباد و دورود

برگزاری گردهمایی آشنایی با حقوق مهندسی در خرم آباد و دورود

برگزاری گردهمایی آشنایی با حقوق  مهندسی  در خرم آباد و دورود

محمدیان، ضمن برشمردن ویژگی ‌های مهندس در این دوره بیان داشت: مهندس سال ۲۰۲۰ و بعد از آن با مجموعه مبهوت ‌کننده‌ای از تکنولوژی ‌های جدید مواجه است که سرعت پیدایش آن ‌ها بسیار زیاد خواهد بود. بنابراین جامعه مهندسی با جهانی مواجه است که بیش از امروز به‌هم ‌پیوسته و مرتبط است و نیازمند تیزهوشی اجتماعی و سیاسی است تا به تواند در شرایط متغیر جهان کار کند. وضعیت متغیر و نامعلوم جهانی که مهندس ۲۰۲۰ در آن کار خواهد کرد، سبب می‌ شود که مهندسین به قابلیت‌ هایی مانند پویایی، چالاکی و انعطاف‌ پذیری نیاز داشته باشند.
محمدیان تصریح کرد: مهندسان باید با استفاده از روش‌ های حمایت، توسعه، عزت و افتخار حرفه مهندسی که از اصول بنیادی آن ‌ها است و استفاده از دانش و مهارت‌ های مهندسی برای افزایش رفاه انسان و محیط‌زیست، با بی‌طرف بودن و خدمت توأم با وفاداری و صداقت به مردم و کارفرمایان، برای افزایش شایستگی، قدر و منزلت حرفه مهندسی تلاش کرده و از تشکل‌ ها و گروه‌ های فنی و حرفه‌ای مرتبط با رشته‌های مهندسی خود حمایت کنند.
این مدرس دانشگاه با یادآوری برگزاری نخستین سمينار نظام‌مهندسی كشور که در خردادماه سال هفتاد برگزار گردیده بود، افزود: در پيام رئیس‌جمهور محترم وقت به اين اجلاس خطاب به مهندسین کشور آمده بود که به حسن عمل و كيفيت خدمات خود در نوسازي كشور، توجه كافي داشته باشید. خود را به آخرين دستاوردهاي علمي روز مجهز كنيد و نسبت به افزايش بهره‌دهی سرمایه عظيمي كه در اختيار شما گذارده شده، از طريق افزايش عمر مفيد ساختمان‌ ها، مستحدثات و پروژه‌ها و نگهداری و بهسازي آن ‌ها حساسيت به خرج دهيد.
وی یاد آور شد: اما متأسفانه امروز علاوه بر وجود چالش‌ های متعدد در قوانین ساخت‌ و ساز کشور، ساختارهای اجرایی نیز فضا را برای هر نوع نوآوری، خلاقیت و قضاوت مهندسی محدود می ‌کند. این در حالیست که برخی از منابع، تعریف مهندسی در دنیای آینده را معادل تولید خلاقانه تکنولوژی دانسته‌اند.
محمدیان اظهار داشت: آشنایی و آگاهي مهندسان ساختمان با مسئولیت ‌های قانوني حرفه‌اي و شغلي، مستلزم توجه جدی سازمان ‌های استانی به برگزاری دوره‌های آموزشی برای مهندسان خواهد بود، تا بتوانند ضمن ارتقاء دانش حقوقي خود در حفظ و حراست از سرمايه ملي و مردمي پر توان‌تر ظاهر شوند و از طرفی درك متقابل و تعامل بیش تری بین دست‌اندرکاران صنعت ساختمان كشور، دستگاه قضایي با نظام ساخت‌وساز کشور ایجاد کنند.

برگزاری گردهمایی آشنایی با حقوق مهندسی در خرم آباد و دورود

این مدرس دانشگاه در ادامه ضمن ارائه تعریفی از کنترل و نظارت ادامه داد: نظارت عبارت از كسب اطلاعات از طريق مشاهده و بررسي وضع موجود و تعيين پيشرفت كارها در مقايسه با وضع مطلوب است كنترل به‌ منظور باز گردانيدن سيستم اجرايي به شكل درست و مطلوب آن از طريق انجام كارهاي اصلاح‌ کننده است كه يك فرايند اجرايي و عملياتي باشد. در واقع نظارت، مهم ‌تر و مقدم بر كنترل است زيرا نظارت يك امر مشاهده‌ای و تحقيقي است و اگر دریافتن انحرافات جريان عملياتي سازمان موردي ديده نشود نيازي به كنترل نخواهد بود.
محمدیان همچنین با استناد به قانون مسئولیت ‌های مدنی گفت: مسئولیت مهندسین ساختمان از نوع مسئولیت مدنی است زیرا در صورت وقوع تخلف زیان زننده می ‌بایستی به‌ حکم قانون خسارات وارده بر زیان ‌دیده را جبران نماید و این نوع مسئولیت قلمروی بسیار گسترده دارد؛ به ‌نحوی‌ که به‌ محض ورود خسارت از طرف زیان زننده، مسئولیت مدنی وی جهت جبران خسارت ظاهر می گردد.
لازم به ذکر است این گردهمایی توسط معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان لرستان در روز پنج شنبه سیزدهم دی‌ماه بمدت دور روز در شهرهای خرم‌آباد و دورود و با شرکت اعضای این سازمان در محل سالن دانشکده فنی پسران و با حضور تعدادی از اعضای هیأت مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان لرستان برگزار گردید و در ابتدای گردهمایی، بارانی _ نایب‌رئیس سازمان مذکور حول برنامه‌های آموزشی سازمان مطالبی را بیان کرد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ دی ۹۷
846 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0