افزایش اختیارات شورای معادن سرپرست استانداری خراسان رضوی

افزایش اختیارات شورای معادن

سرپرست استانداری خراسان رضوی بیان کرد: باید اختیارات شورای معادن استانها بمنظور ارتقا قدرت تصمیمگیری به تناسب شرایط هر استان و منطقه افزایش یاید.

کد خبر: 971008013 تاریخ انتشار: شنبه ۸ دی ۹۷ - ۲:۳۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،سرپرست استانداری خراسان رضوی بیان کرد: باید اختیارات شورای معادن استانها بمنظور ارتقا قدرت تصمیمگیری به تناسب شرایط هر استان و منطقه افزایش یاید.

افزایش اختیارات شورای معادن

افزایش اختیارات شورای معادن

افزایش اختیارات شورای معادن

قربان میرزایی در دیدار با ریاست سازمان نظام مهندسی معدن کشور گفت: امروز متاسفانه بخشی از اختیارات شورای معادن استانها هم گرفته شده و امور در تهران تمرکز یافته است در حالیکه تهران نمیتواند برای کل کشور یک نسخه واحد نوشته و اعمال کند.
میرزایی ادامه داد: در واقع شرایط اجتماعی و اقتصادی، مقتضیات، امکانات و ظرفیتهای معدنی هر منطقه متفاوت است و شورای معادن استانها با توجه به تخصص و دانش و اشراف بر منطقه بهترین مجموعه برای برنامه ریزی و تصمیمگیری در این حوزه هستند.
وی ادامه داد: باید موضوع افزایش اختیارات شورای معادن استان با جدیت پیگیری و به نتیجه برسد.
سرپرست استانداری خراسان رضوی افزود: شورای معادن در حوزه کاری خود عالم و متخصص هستند و باید به این ظرفیت و توانمندیهای آنها احترام گذاشته و از این امکان بهره مناسب گرفته شود.
وی با اشاره به این که ظرفیت معدنی استان قابل توجه است تصریح کرد: هم اکنون چهل و شش ماده معدنی شناخته شده در استان وجود دارد که در حال استخراج است و شاه بیت این ظرفیت در حوزه فولاد و منطقه سنگان خواف است که ۱٫۲ میلیارد تن ذخیره شناخته دارد.
میرزایی گفت: در این راستا در حوزه معدنی فعالیت خوبی در استان در جریان است آن هم توسط بخش خصوصی که از جمله مزیتهای استان حضور و قوت بخش خصوصی در اقتصاد استان است.
میرزایی با عنوان این که بیش از نود درصد اقتصاد استان در اختیار بخش خصوصی است، گفت: به تاکید رهبر معظم انقلاب طی سالهای اخیر تمرکز و تلاش استان بر جلوگیری از خام فروشی قرار گرفت و در این راستا از سال نود و دو تا کنون ظرفیت تولید کنسانتره فقط در سنگان از صفر به ۷٫۵ میلیون تن و گندله به سیزده میلیون تن رسیده است که اقدامی بزرگ و قابل توجه برای ایجاد ارزش افزوده در این حوزه است.
میرزایی با اشاره به این که قوانین بالادستی خوبی در این حوزه وجود دارد، خاطر نشان کرد: این قوانین بخوبی در عمل پیاده نشده چنان که در موضوع وجود مسئول فنی در معادن قانون تاکید کرده و امری خیلی مهم است اما متاسفانه توجه جدی بدان نشده است.
وی تصریح کرد: معدن بعنوان یک سرمایه ملی است و نوع و نحوه بهره برداری و استفاده از آن و مباحث ایمنی و غیره آن خیلی مهم است و در این راستا وجود مسئول فنی در این حوزه ضرورتی است که امروز ضعف آن احساس می گردد.
میرزایی خاطر نشان کرد: یکی از وظایف شورای معدن نهادینه کردن این موضوع در این حوزه است.
میرزایی در ادامه با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری در حوزه معدنی گفت: در استان در بخشهایی چون فولاد به ویژه منطقه سنگان خواف سرمایه گذاری خوبی شده ولی کافی نیست و باید از ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه بهره مناسبی گرفته شود.
سرپرست استانداری خراسان رضوی یاد آور شد: تکمیل زنجیره تولید ماده معدنی و صنایع تبدیلی و تکمیلی در این حوزه میتواند از جمله نقاط تمرکز سرمایه گذاریها باشد که با نگاه به ظرفیتهای داخلی میتواند گردش مالی و ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد کرد.
وی افزود: این امر نیازمند عزم ملی و ورود و همراهی همه بخشها و دستگاههاست تا حلقه های گمشده مشخص و پیوند بین بخشهای مختلف ایجاد گردد.
میرزایی ظرفیت نیروی انسانی متخصص حوزه معدن و سازمان نظام مهندسی را که در استان بالغ بر سه هزار نفر است بسیار قابل توجه خواند و گفت: از این توان باید بیش تر و بهتر بهره گیریم و در استان تعامل و ارتباط سازمان نظام مهندسی معدن با بخش دولتی نزدیک است.
میرزایی ادامه داد: اولویت ما تقویت بخش خصوصی است و در این راستا ریل گذاری و بستر سازیهای لازم را انجام میدهیم.
ریاست سازمان نظام مهندسی معدن کشور هم در این نشست با عنوان این که قرار است سال نود و هفت، پانصد میلیارد تومان در بخش اکتشاف سرمایه گذاری گردد.
داریوش اسماعیلی تصریح کرد: باید از این امکان برای ارتقا این حوزه بخوبی استفاده گردد و شورای معادن استانها با برنامه و جدیت در این حوزه ورود یابند.
اسماعیلی ادامه داد: شورای معادن باید تعیین کننده خط مشیها، سیاست گذاریها و راهبردهای کلان و ترسیم کننده نقشه راه این حوزه در استانها باشند ولی امروز کم تر به این حوزه ها پرداخته و بیش تر به حاشیه رفته اند.

افزایش اختیارات شورای معادن

ریاست سازمان نظام مهندسی معدن کشور تصریح کرد: در واقع برای آن که تمرکز کار و تصمیمگیری از این حوزه از تهران به استانها منتقل گردد باید شوراهای معادن بر روی مباحث مهم تمرکز کنند.
اسماعیلی مطرح کرد: امروز سازمان نظام مهندسی معادن با قانونی مدون بر ۳ اولویت اصلی برنامه ریزی کرده که اولین آن صیانت از معادن و خیلی مهم است، مسئول فنی معدن بعنوان کارشناس و متخصص و آشنا به اصول باید در معدن حضور داشته باشد و کار را مدیریت کند ولی متاسفانه در خراسان رضوی بموضوع مسئول فنی در معادن توجه جدی نشده است.
اسماعیلی از دیگر اقدامات این سازمان را هوشمند سازی و الکترونیکی کردن امور برای جلوگیری از فساد مالی و اداری ذکر کرد.
ریاست سازمان نظام مهندسی معدن کشور، تقویت سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه را ضرورت دیگری دانست که امروز مورد توجه این سازمان است.
منبع: خواف نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ دی ۹۷
728 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0