دلیل افزایش حوادث شغلی در معادن رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران

عدم اطلاع ​مسئول فنی‌ از مکان معدن

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران بیان کرد: اولویت سازمان نظام مهندسی معدن کشور هوشمندسازی بخش معدن است.

کد خبر: 971008012 تاریخ انتشار: شنبه ۸ دی ۹۷ - ۲:۲۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران بیان کرد: اولویت سازمان نظام مهندسی معدن کشور هوشمندسازی بخش معدن است.

عدم اطلاع ​مسئول فنی‌ از مکان معدن

عدم اطلاع ​مسئول فنی‌ از مکان معدن

​مسئول فنی‌ که نمی‌ داند  معدن کجاست چه فایده‌ای دارد؟

داریوش اسماعیلی، ریاست سازمان نظام مهندسی معدن ایران در افتتاحیه نهستین همایش فصلی روسای سازمان ‌های نظام مهندسی معدن کشور بیان داشت: این هوشمندسازی به معنای شفاف‌سازی، تسریع پاسخگویی به ارباب رجوع، تسریع ایجاد ارتباط میان مسئولان و کارشناسان مختلف، تبادل نظر سریع و کاهش بستر احتمالی فساد در بخش معدن و صنایع معدنی است.
اسماعیلی با اشاره به اولویت ‌های مهم این سازمان گفت: در سازمان نظام مهندسی ۳ مساله را بعنوان اولویتهای خود دنبال می‌کنیم بطوری که تمام وظایف سازمان را پوشش می ‌دهد، نخستین اولویت، صیانت از مواد معدنی است که به نوعی بیت‌المال و ذخایر تجدید ناپذیری هستند که هرگز قابلیت تجدید دیگر را ندارد. همچنین برای انجام وظیفه، حاکم کردن اصول فنی و مهندسی بر بخش معدن الزامی است که طریق راهکارهای مختلف آن را دنبال می ‌کنیم.
هفده هزار میلیارد تومان نقدینگی در سطح کشور بلای جان اقتصاد کشور
اسماعیلی افزود: امروز بیش از هفده هزار میلیارد تومان نقدینگی در سطح کشور داریم که بلای جان اقتصاد کشور است و به این نقدینگی که به هر سمتی می ‌رود، سبب تخریب آن بخش می‌ گردد. روزی به سمت ارز و طلا رفت که منجر به افزایش قیمت شد و روزی دیگر با سمت خودرو سوق پیدا کرد، سبب شد که خودرو به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شود و اختلاف قیمت میان تولیدکننده و مصرف‌کننده بسیار زیاد گردد.
وی با اشاره به اهمیت بخش معدن و صنایع معدنی ادامه داد: ما بر این باور هستیم که بخش معدن و صنایع معدنی می ‌تواند نقش اساسی و محوری در اقتصاد کشور داشته باشد. باید در قانون زمینه را فراهم کنیم تا سرمایه‌های سرگردان را به سمت معدن و صنایع معدنی حرکت دهیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در مورد اقدامات شورای مرکزی معادن کشور اظهار داشت: از دیگر اقداماتی که مورد بررسی این شورا قرار گرفت، تاییدیه پایه‌های ارشد اعضا، بررسی اعضای شورای انتظامی استان ‌ها، بررسی موارد قابل واگذاری از وزارت صنعت معدن و تجارت به سازمان نظام مهندسی معدن، تعیین گروههای تخصصی و اعضای کمیته های شورای مرکزی، گرداوری برنامه ریزی راهبردی در نظام مهندسی معدن ایران، تعیین اعضای کمیته وام، بازنگری پرداخت ارکان‌ و اصلاح نظام‌ نامه پرسنلی است.
حقوق دولتی که از معدن‌کاران دریافت می ‌گردد سودی به حالشان ندارد
حبیب‌الله ترشیزیان، ریاست سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی بیان کرد: در سال گذشته بیش از هفتاد میلیارد تومان و در سال جاری صد میلیارد تومان حقوق دولتی بخش معادن توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از معدنکاران دریافت شده است ولی سهم ۳ درصدی معادن استان و بویژه منطقه محروم سنگان کجاست؟ امیدوار هستیم در این دوره جدید به این مسائل توجه ویژه‌ای گردد.
وی در مورد درخواست مشترک نظام مهندسی معدن استان به رییس نظام مهندسی معدن کشور و شورای مرکزی نظام مهندسی ایران تصریح کرد: این درخواست ها شامل اولویت بندی معضلات و مشکلات بخش معدن بویژه مواردی که درباره نظام مهندسی معدن است و پیش‌بینی و ارائه راهکارهایی برای رفع این مشکلات، اجرایی کردن نقشه راه معدن بویژه در بخشهایی که مسئولیت آن به نظام مهندسی معدن استان واگذار گردیده است.
کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه معدن
ترشیزیان اظهار داشت: با توجه به گستردگی بیش از اندازه وزارت خانه، باید پیگیری جدی در مورد برون سپاری برخی از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد. البته کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه معدن نیز یکی از دیگر مشکلات این حوزه محسوب می گردد. از دیگر درخواست های ما افزایش اختیارات شورای معادن استان ها و نظارت بر کیفی شدن صورت‌کارها و کم‌رنگ کردن موارد حاشیه‌ای که برخی از آن ها از سیاستگذاری ‌های مهم بخش معدن نیز پررنگ‌ تر شده‌اند، است.
وی ادامه داد: تعیین و تکلیف وضعیت نابه‌سامان مسئولان فردی معادن و استفاده از ظرفیت نیروی مهندسی متالوژی و فرآوری بمنظور جلوگیری از خام فروشی و نظارت بر فعالیت‌های معدنی که در حال حاضر مغفور مانده، از دیگر درخواست های سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی بشمار می ‌رود.


رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: پیشنهاد راه اندازی دفاتر خدمات فنی و مهندسی که آیین نامه اجرایی آن توسط سازمان نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی در سال گذشته گرداوری و به نظام مهندسی معدن کشور اعلام شده و در انتظار برخی اصلاحات اندک هستیم. امیدوار هستیم این مساله هر چه سریعتر انجام شود تا فعالیت‌ های معدنی در چارچوبی قانون‌مند صورت گیرد و شاهد رشد و توسعه بخش معدن باشیم.
اختیارات شورای معادن استان افزایش یابد
علی رسولیان، مدیرکل حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در اختیار شورای معادن استان، اختیارات خوبی قرار گرفت؛ البته اختیارات این شورا باید افزایش یابد چرا که در خراسان رضوی کارشناسان متخصصی حضور دارند که می‌ توانند در راستای بهبود وضعیت بهبود معادن بسیار موثر باشند.
رسولیان گفت: در خراسان رضوی با مشکل کم‌آبی مواجه هستیم و از سویی دیگر با وجود معادن بسیار در استان، کارشناسان متخصص در این حوزه، اعضای نظام مهندسی خراسان رضوی و فعالان این حوزه، سالیان سال سعی کردند تا در این حوزه گشایش‌ هایی صورت گیرد.
وی گفت: البته در چند سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه معدن انجام شده است بطوریکه در گذشته در منطقه سنگان مواد معدنی بصورت خام به کشورهای دیگر صادر میشدند در حالی که امروز مواد خام معدنی وارد زنجیره تولید کامل در حوزه فولاد در داخل کشور شده‌اند. هم چنین در حوزه صادرات و تولید مس، سیلیس، طلا و بویژه تولید شیشه اقدامات خوبی صورت گرفته که از مهم‌ ترین اقدامات این حوزه بوده بشمار می ‌رود.
رسولیان با عنوان این که فرصت ‌های سرمایه‌گذاری در مورد مواد معدنی نظیر مس وجود دارد که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: البته در حوزه مس نیز باید توجهاتی صورت گیرد چراکه قابلیت سرمایه‌گذاری و تشکیل کارگروه‌های ویژه‌ای را دارد.
ضعیف بودن زیرساخت ‌های معدن
رسولیان با اشاره به این که آن چه که در این حوزه بسیار اهمیت دارد، تامین زیرساخت ‌های معدن است، خاطر نشان کرد: در این بخش با مشکلاتی روبرو هستیم. البته با توجه به تلاش ‌های بسیاری که در استان برای این حوزه صورت گرفته، دولت منابع بسیاری را دریافت می ‌کند ولی آن میزان منابعی که برای زیرساخت‌ های معدن باز می‌گردد، بسیار اندک است. شاید باید روشی را اتخاد کرد که این منابع و حقوق دولتی بطور مستقیم به استان مربوطه و حوزه معدن آن استان اختصاص یابد.
مدیرکل حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی با تاکید بر این که با پیگیری در سطح ملی می ‌توان از منابع و حقوق دولتی در حوزه معدن بیش تر بهره جست، ادامه داد: همچنین در سطح ملی با پیگیری ‌های صورت گرفته، امیدوار هستیم از این منابع برای توسعه معادن استفاده کنیم. هم چنین اختیارات خوبی به شورای معادن استان تعلق گرفت؛ البته اختیارات این شورا باید افزایش یابد چرا که در خراسان رضوی کارشناسان متخصصی حضور دارد که می ‌توانند در راستای بهبود وضعیت بهبود معادن بسیار موثر باشند.
بروکراسی در قوانین و مقررات موجود در حوزه معدن
مدیرکل حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی در مورد قوانین و مقررات موجود در حوزه معدن گفت: بوروکراسی هم چنان وجود دارد؛ در این راستا، با همکاری اتاق بازرگانی این قوانین مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت به این نتیجه دست یافتیم که باید برخی از قوانین حذف، اصلاح و یا اضافه شوند. البته این مطالب احصا گردیده و به شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی در تهران فرستاده شده است.
راضیه علیرضایی، ریاست سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی نیز افزود: رشد مناطق محروم و رفتار آمایشی از جمله اهداف ما در حوزه معدن بوده که پیگیری گردیده است. مسائلی که در حوزه معدن استان پیگیری گردیده، ۲ هدف داشت؛ نخستین هدف ما، افزایش ارزش افزوده، اشتغال و سرمایه‌گذاری در استان بوده است. دومین هدف رشد مناطق محروم و رفتار آمایشی بوده است.

عدم اطلاع ​مسئول فنی‌ از مکان معدن

وی تصریح کرد: در سال نود و دو، هشتاد درصد سرمایه‌گذاری‌ها در مشهد و اطراف آن بوده در حالی که در سال نود و شش سرمایه‌گذاری‌ها در بیش تر مناطق استان پراکنده شده بطوری مه سرمایه‌گذاری‌های بزرگی صورت گرفته و پروانه ‌های آن ها به ثبت رسیده است. هم چنین در حوزه‌های مختلف معدن فعالیت‌ های بسیاری صورت گرفته بطوری که در حوزه اکتشافات، سازمان زمین شناسی استان اقدامات بزرگی با عمق علمی بالا بعد از تهران انجام داده‌ است.
علیرضایی در مورد حقوق دولتی بیان کرد: مجموع حقوق دولتی در سال نود و یک حدود یازده میلیارد تومان بوده به طوریکه از سال هشتاد و نه تا نود و یک اوج قیمت آهن بوده است. در سال نود و شش تاکنون نود میلیارد تومان حقوق دولتی دریافت کردیم، البته اقداماتی را برای وصول این میزان از حقوق دولتی انجام داده‌ایم. این اقدامات شامل افزایش دقت در روش‌ های برداشت است زیرا می‌ خواهیم دقت خود را با کمک مسئولان فنی افزایش دهیم. از دیگر اقدامات برای وصول حقوق دولتی، رسمی شدن بارنامه است؛ در مورد بارنامه و تناسب آن با پروانه صادرشده دقت بیش تری را اعمال کردیم. در این راستا تمام ارگان ها همراه ما بودند.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: امسال برداشت واقعی حقوق دولتی ما قریب به سی و پنج میلیارد تومان خواهد بود ولی دریافت ما از این حقوق نود میلیارد تومان است که تا پایان سال به صد میلیارد تومان خواهد بود. دلیل این افزایش، اعمال دقت بیش تر در محاسبات حقوق دولتی بوده است. در واقع از تمام توان خود استفاده کردیم تا حقوق دولتی به موقع، با حساب و کتاب و همراه با ضمانت‌نامه‌ های مناسب خود پرداخت گردد.
وی در مورد فعالیت مسئولان فنی در معدن خاطر نشان ساخت: در مورد مسئولان فنی همیشه انتقاداتی هست البته قرار است که این افراد در حوزه معدن کمک کنند. مسئول فنی یک شغل تمام وقت است؛ نمی‌ توان پشت میز اداره نشست و بعد مسئول فنی هم بود. مسئول فنی‌ که نمی ‌داند معدن کجاست چه فایده‌ای دارد. مسئول فنی باید به درد معدن کار بخورد و دردی از فرآیندهای کاری معدن کم کند تا مفید واقع گردد.

منبع: فصل تجارت

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ انتخابات نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ دی ۹۷
846 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0