لزوم توجه به استانداردهای مقررات ملی ساختمان جلسه تخصصی مروری بر فرایند بازسازی و بهسازی زمین لرزه کرمانشاه

لزوم توجه به استانداردهای مقررات ملی ساختمان

جلسه تخصصی مروری بر فرایند بازسازی و بهسازی زمین لرزه کرمانشاه با حضور کارشناس ارشد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج برگزار گردید.

کد خبر: 970925003 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۵ آذر ۹۷ - ۸:۳۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،جلسه تخصصی مروری بر فرایند بازسازی و بهسازی زمین لرزه کرمانشاه با حضور کارشناس ارشد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج برگزار گردید.

لزوم توجه به استانداردهای مقررات ملی ساختمان

لزوم توجه به استانداردهای مقررات ملی ساختمان

لزوم توجه به استانداردهای مقررات ملی  ساختمان

در آغاز این آییت، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان از لزوم توجه دستگاهها و مردم کهگیلویه و بویراحمد به ایمن سازی و مقاوم سازی در ساخت و سازها گفت و افزود: باید بپذیریم ایران و استان ما بر روی گسلهایی واقع است که احتمال وقوع زمین لرزه در آن ها همیشه وجود دارد.
احمدرضا خورشیدی ادامه داد: قوانین نظام مهندسی ساختمان پیش از هر مساله ای، به فکر جان و مال خود مردم است، قبل از زمین لرزه یاسوج نیز به وجود گسل در برخی مناطق استان اشاره کردم و از مردم خواستیم برای حفظ جان و مال خود رعایت مقررات ملی ساختمان را در ساخت سازهای خود رعایت کنند.
خورشیدی گفت: زمین لرزه یاسوج هشداری جدی هم به مسئولان و هم مردم بود، این رخداد که خوشبختانه تلفات جانی نداشت بار دیگر ضرورت اجرای قوانین و استانداردها را بصورت جدی نمایان ساخت، حالا نه تنها وظیفه مسئولان در قبال شناسایی و مرتفع کردن ضعفها سنگین تر از گذشته شده است که تلنگری هم به مردم بود تا از قوانین و استانداردهای روز ساخت و ساز غافل نگردند.
وی تصریح کرد: گردهمایی امروز که اتفاقاً حضور در آن برای عموم مردم نیز آزاد بود برای تمرکز توجه ها به این مساله بود که هیچگاه نمی توان مطمین شد، همواره باید از اتفاقات درس گرفت و برای بهبود اوضاع سعی کرد، اگر ما از زلزله یاسوج درس نگیریم و بدنبال رفع مشکلات و نواقص نباشیم قطعاً بازنده خواهیم بود.
خورشیدی یاد آور شد: بواسطه رسالت ذاتی این سازمان، همچون گذشته با تعامل همه جانبه با سایر سازمانها و البته با همراهی مردم، اجرای دقیق مفاد قانون مقررات ملی ساختمان را با توان هرچه تمام تر دنبال خواهیم کرد.
محاسن زمین لرزه یاسوج!
در ادامه این آیین، معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: باید خدا را شاکر باشیم زمین لرزه یاسوج تلفات جانی و مالی گسترده نداشت و به واسطه این زلزله توانستیم اعتبارات خوبی بگیریم و مقاوم سازی منازل روستایی را عملیاتی کنیم.

لزوم توجه به استانداردهای مقررات ملی ساختمان

عزیز فیلی ادامه داد: بعد از این زمین لرزه، تلنگری به مسئولان استان داده شد تا ضمن فراهم سازی نقاط مناسبی برای مواقع حادثه از جمله زمین لرزه های احتمالی، پیش بینی و ذخیره سازی خوبی برای مایحتاج زمانهای غیر عادی انجام دهیم.
فیلی از آمادگی همه سازمانها و بویژه شهرداریها برای مقابله با مواقع بحرانی گفت و تصریح کرد: امروز قابلیتها و امکاناتی ایجاد کردیم که در زمانهای غیر عادی بخوبی بتوانیم شرایط را به کنترل در آوریم.
سیستم پیشرفته لرزه نگاری در کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی می گردد
معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: برای ما مهم است که بازسازی و رفع ایرادات براساس استاندارها صورت بگیرد، این مساله را به مسئولان هم تاکید کردیم، چرا که اگر بخوبی مقاوم سازی، تعمیرات و ایمن سازی صورت نگیرد با کوچک ترین حادثه ای دوباره شاهد بروز اتفاقات ناگوار خواهیم بود.
فیلی گفت: مجریان ذی صلاح در کهگیلویه و بویراحمد باید جا بیفتد، این نباشد هرکس خواست بدون هماهنگی اقدام به ساختن ساختمان و سازه ای بکند و بعد مشکلاتی به وجود آورد، اگر افراد ذی صلاح در ساخت و سازها را بکار بگیریم قطعاً مشکلاتمان کم تر می گردد.
وی تصریح کرد: برنامه هایی برای استقرار دستگاهها و ایستگاه لرزه نگاری در کهگیلویه و بویراحمد داریم، موافقتهایی با بخش خصوصی شده و امیدوارم این مساله بزودی عملیاتی گردد.
زمین لرزه کرمانشاه درس عبرت برای کل ایران/عبرت نگیریم بازنده ایم
حمیدرضا فرشچی نیز در این جلسه، افزود: باید از زمین لرزه کرمانشاه درس گرفت، کرمانشاه یک کارگاه بزرگ تجربه است، زلزله ای رخ داد که هشت هزار میلیارد تومان ضرر به کشور وارد کرد، باید دید و درس گرفت و به اصلاح عیوب پرداخت، اگر چنین نشود محکوم به شکست هستیم.
کارشناس ارشد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی با اشاره به این که ایران در خود گسلهای فراوان دارد که زلزله خیزی را در آن بشدت افزایش داده، افزود: زمین لرزه اخیر کرمانشاه را پس لرزه دانسته اند در حالی که اگر به لحاظ علمی بخواهیم به موضوع نگاه کنیم، این زلزله ۶٫۴ ریشتری خود یک زلزله مستقل بوده است
برخی مسکن مهرها تنها ترکهای جزئی برداشتند
فرشچی از اهمیت رعایت مقررات ساختمانی گفت و خاطر نشان ساخت: در کرمانشاه ساختمانهایی که حداقل هایی از استانداردها را رعایت کرده بودند در امان ماندند و این امیدبخش است که می توان با اجرای استانداردها میتوان تا حد زیادی از بلالا و نتایج فاجعه بار زمین لرزه جلوگیری کرد.
فرشچی در مورد مسکن مهر های این مناطق هم یاد آور شد: در برخی نقاط مسکن مهرهای موجود در حد ترک های جزئی برداشتند ولی برخی نقاط که ساخت و سازها بدون توجه به شرایط زلزله خیزی و شرایط خاک و زمین ساخت و ساز شده بود تلفات و حوادث بیش تر بود.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویر احمد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ انتخابات نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ آذر ۹۷
718 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0