غفلت در اجرای مبحث شانزدهم مقرارت ملی ساختمان عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان داشت:

ایجاد شبکه بارنده در واحدهای مسکونی الزامی است/غفلت در اجرای مبحث شانزدهم مقرارت ملی ساختمان

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با عنوان این که طبق مبحث شانزده، مقررات ملی ساختمان ایجاد شبکه بارنده در ساختمان ها ضروری است، اظهار داشت: باید نظارتها برای اجرای مبحث شانزه مقرارت ملی ساختمان بیش تر گردد چرا که در اجرای این مبحث غفلت میشود.

کد خبر: 970914009 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۴ آذر ۹۷ - ۳:۰۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با عنوان این که طبق مبحث شانزده، مقررات ملی ساختمان ایجاد شبکه بارنده در ساختمان ها ضروری است، اظهار داشت: باید نظارتها برای اجرای مبحث شانزه مقرارت ملی ساختمان بیش تر گردد چرا که در اجرای این مبحث غفلت میشود.

غفلت در اجرای مبحث شانزدهم مقرارت ملی ساختمان

غفلت در اجرای مبحث شانزدهم مقرارت ملی ساختمان

ایجاد شبکه بارنده در واحدهای مسکونی  الزامی است/غفلت در اجرای مبحث شانزده مقرارت ملی ساختمان

بیژن خطیبی در پاسخ به این پرسش که عدم اجرای دقیق مبحث شانزده مقررات ملی ساختمان باعث هدررفت آب شرب میشود و گفته می‌ شود، سازمان نظام مهندسی سخت گیری زیادی در اجرای این مبحث از خود نشان نمیدهد، ادامه داد: طبق مبحث شانزده مقررات ملی ساختمان شبکه بارنده در ساختمان‌ ها طبق مدیریت مصرف آب انجام می‌ شود و حتی این شبکه بارنده از شبکه فاضلاب جدا است و مالکان در ساخت و سازهای خود باید حتماً این شبکه را که در نقشه‌ های مهندسی وجود دارد را جدی بگیرند.
مبحث شانزده مقررات ملی ساختمان بیانگر حداقل الزامات در مورد تاسیسات بهداشتی است. در این مبحث مواردی از قبیل: لوله‌کشی و ذخیره سازی آب مصرفی در ساختمان، لوله‌کشی فاضلاب بهداشتی، لوله‌کشی آب باران ساختمان، توزیع آب مصرفی در ساختمان، بست و تکیه‌گاه، ارائه گردیده است.

*ساختمان هایی را که مبحث شانزده مقررات ملی ساختمان در آنها رعایت نمی‌ شود را شناسایی و ایرادات را برطرف کنیم

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تأکید بر این که گفته می‌ شود سازمان نظام مهندسی مبحث شانزده مقررات ملی ساختمان را رعایت نمی‌ کند، گفت:شرکت آبفا وقتی می‌ خواهد کنتور آب بدهد باید مهندسان ناظر را که به تائید شرکت آبفا دوره دیده‌اند از طرف سازمان نظام مهندسی به محل مراجعه می‌ کنند پس سازمان نظام مهندسی تهران آمادگی این را دارد که با شرکت آب و فاضلاب یک تیم بازرسی مشترک تشکیل دهد و ساختمان هایی را که مبحث شانزده مقررات ملی ساختمان در آن ها رعایت نمی گردد را شناسایی و ایرادات را برطرف کنیم.

سازمان نظام مهندسی تهران آمادگی این را دارد که با شرکت آب و فاضلاب یک تیم بازرسی مشترک تشکیل دهد و ساختمان هایی را که مبحث شانزده مقررات ملی ساختمان در آن ها رعایت نمی‌ شود را شناسایی و ایرادات را برطرف کنیم

خطیبی با اشاره به این که اگر نیاز است بازرسان سازمان نظام مهندسی دوره‌های آموزشی بیش تری در این مورد برای کنترل، صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب ببینند، ادامه داد: قانون تاکید دارد که مباحث مقررات ملی ساختمان که به تصویب هیأت وزیران رسیده ضروری است بنابراین تمام مباحث و بخصوص مبحث شانزده مقررات ملی ساختمان لازم الاجرا است.

خطیبی تصریح کرد: شاید یکی از مباحث مقررات ملی ساختمان پررنگ‌ تر باشد و یک مبحث دیگر کمرنگ‌تر بنابراین شاید تا حدودی مبحث شانزده مقررات ملی ساختمان به علت این که در فرهنگ جامعه اسراف آب زیادی جدی گرفته نشده یک مقدار کمرنگ‌تر دیده شده است.

غفلت در اجرای مبحث شانزدهم مقرارت ملی ساختمان

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی در پاسخ به این پرسش که برای بهتر اجرا شدن مبحث شانزده مقررات ملی ساختمان و جدی گرفته شدن مدیریت مصرف آب آیا سازمان نظام مهندسی قرار نیست برنامه جدی‌تری را اجرا کند؟ اظهار داشت: هفت درصد کل مصرف آب مربوط به بخش شرب است، پس اگر مبحث شانزده مقررات ملی ساختمان به خوبی رعایت شود می‌توان دو درصد مصرف آب را کاهش داد.

خطیبی اظهار داشت: شبکه بارنده شبکه‌های جمع‌آوری آب باران به شبکه فاضلاب وارد نخواهد شد و این آب یا وارد چاه جذبی و یا وارد آب‌های زیرزمینی میشود پس نصب و احداث این شبکه بارنده در ساختمان‌ها الزامی است، بنابراین ایجاد شبکه بارنده و اجرای مبحث شانزده مقررات ملی ساختمان هیچ ارتباطی به متراژ ساختمان‌ها ندارد و تمامی ساختمان ملزم به رعایت این مبحث هستند.

وی خاطر نشان کرد: نظام مهندسی یک واحد بازرسی دارد که به عملکرد ناظران و مجریان ساختمان نظارت می‌ کند پیشنهاد ما این است که چند نفر را تعیین کند که ساختمان‌ هایی که در حال اخذ پایان کار هستند یک بازرسی به عمل بیاوریم و اگر ایراداتی وجود داشت این سازمان آن را دستورالعمل کرده و آن را با اطلاعات مناسب تر به مهندسان ناظر ابلاغ کند تا مبحث شانزده مقررات ملی ساختمان بهتر اجرایی گردد.

منبع : خبرگزاری فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات سازمان نظام مهندسی ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ آذر ۹۷
823 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0