رئیس نظام مهندسی تهران در هاله‌ای از ابهام رئیس نظام مهندسی تهران

رئیس نظام مهندسی تهران در هاله‌ای از ابهام

با گذشت 2 ماه از هشتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، هنوز اعضا برای انتخاب رییس جدید به جمع‌بندی نرسیده‌اند و رئیس مجدد احمد خرم، وزیر دولت اصلاحات که اردی بهشت سال جاری در این سمت قرار گرفت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

کد خبر: 970914008 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۴ آذر ۹۷ - ۲:۵۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،با گذشت ۲ ماه از هشتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، هنوز اعضا برای انتخاب رییس جدید به جمع‌بندی نرسیده‌اند و رئیس مجدد احمد خرم، وزیر دولت اصلاحات که اردی بهشت سال جاری در این سمت قرار گرفت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

رئیس نظام مهندسی تهران در هاله‌ای از ابهام

رئیس نظام مهندسی تهران در هاله‌ای از ابهام

رئیس نظام مهندسی تهران  در هاله‌ای از ابهام

 

با گذشت بیش از ۲ ماه از هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان استان تهران و هم چنین بیش از چهل روز از اعطای اعتبارنامه‌های اعضای منتخب، عدم تشکیل نشست هیات مدیره این سازمان سبب بلاتکلیفی مدیریت یکی از کلیدی‌ترین نهادهای نظارت بر ساختمان‌سازی در پایتخت و ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای مهندسان ناظر، پیمانکاران و مردم شده است.

اختلال در روند پرداخت حقوق مهندسان که طی ماه‌ های اخیر روال مناسبی به خود گرفته بود تا معطل ماندن بعضی از امور که براساس قانون و مصوبات وزارت مسکن و شهرسازی، نیازمند تایید و امضای رؤسای جدید است از جمله این مشکلات است.

ولی پرسش مهم اینجاست که چرا کاندیداهای جدیدی که با وعده حل مشکلات مهندسان و ایجاد ساختارهای مدرن و عجیب و غریب، پا به عرصه انتخابات گذاشتند و شعارهای ریز و درشتی را سر می‌ دادند، هم اینک بعد از انتخاب شدن خود، عملا حتی یک نشست رسمی برای انتخاب هیات رئیسه برگزار نکرده و چندین مرتبه نشست شان به حد نصاب حضور افراد نرسید؟

انتخابات هیات مدیره سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان سراسر کشور در دوره هشتم اوایل مهرماه برگزار شد. روز دوازدهم مهرماه نیز انتخابات در استان تهران انجام گرفت و بیست و پنج نفر به هیات مدیره راه پیدا کردند. با این حال بعد از گذشت ۲ ماه از آن زمان هنوز اعضا برای انتخاب هیات رییسه به جمع‌بندی نرسیده‌اند و بنا به گفته برخی اعضای هیات مدیره، هر کسی در این شرایط داعیه ریاست دارد!

احمد خرم – وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات از روز بیست و نهم اردی بهشت ماه سال جاری ریاست دوره هفتم این سازمان را بر عهده گرفت. وی با بیست و یک رای از مجموع بیست و پنج آرای مأخوذه بر کرسی ریاست این سازمان تکیه زد و در طی مدت کوتاه چند ماهه مدیریتش با ارتباطی که با بدنه دولت و شهرداری تهران داشت قدم های موثری در حل مشکلات سازمان و رضایت نسبی اعضا برداشت؛ هرچند این روند با برگزاری انتخابات و بلاتکلیفی وضع کنونی عملا منقطع شده است.

از دوازدهم مهرماه تا به حال هنوز هیات رئیسه مستقر و مسئول (رئیس، نواب رئیس، دبیر و خزانه دار) انتخاب نشده اند. اطلاعات رسیده حاکی از آنست که برخی اعضا با تشکیل گروه‌ هایی در کشمکش حضور در هیات رییسه، خود را محق می‌ دانند و بهمین علت، اعضا نتوانسته‌اند در این مورد به جمع‌بندی برسند.

در همین راستا با تعدادی از اعضای منتخب هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران که بعضا از چهره‌ های اثرگذار در لیستهای جدید انتخاباتی بودند، گفتگو کردیم.
حمزه شکیب: تفاوت دیدگاه‌ های گسترده در دوره جدید وجود دارد

حمزه شکیب، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به دلیل تاخیردر انتخاب هیات رییسه بیان کرد: در حال حاضر ترکیب هیات مدیره به نوعی است که تفاوت نگاه وجود دارد. ممکن است در حرف بگوییم همه دوست داریم سازمان نظام مهندسی بتواند منافع ملی را تامین کند و خدمات نظام مهندسی ارایه دهد ولی در عمل می‌بینیم اتفاقاتی می‌افتد که نمی‌ تواند ما را به هدف مقدسمان برساند. مثلا یکدفعه مساله‌ای مثل اختلاس اخیر پیش می‌آید که هنوز من که عضو هیات مدیره دوره هفتم بوده و الان هم هستم متوجه نشدم پانزده میلیارد، بیست میلیارد یا کم تر یا بیش تر است. موارد ریز و درشت دیگری هم وجود دارد.

 

شکیب با عنوان این‌ که هنوز در مورد انتخاب فرد مورد برای رئیس سازمان به نظر جمع‌بندی نرسیده‌ایم، ادامه داد: متاسفانه عمده بیست و پنج نفری که عضو هیات مدیره شده‌اند می‌ خواهند در هیات رییسه باشند. هرکس هم در این شرایط توجیه خودش را دارد. مثلا می‌ گوید من گروهی تشکیل داده‌ام که تعداد آن بیش تر از سایر گروه‌ ها است و خودش را مجاب می‌ کند که به هیات رییسه بیاید. در حالیکه اگر ما از منظر مسوولیت به هیات رییسه نگاه کنیم این عنوان چیزی جز سنگینی مسوولیت نیست.

اگر درست به وظایف هیات مدیره عمل کنیم هیات رییسه باید مجری مصوبات هیات مدیره باشد و طبیعتا دردسرهایش بیش تر می‌ شود. ولی متاسفانه روال سازمان در سال‌ های گذشته طوری بوده که ریاست و هیات رییسه نود و پنج درصد تصمیمات را می‌ گرفتند و این سبب شده همه مشتاق باشند به هیات رییسه بروند. همین مساله کار انتخاب هیات رییسه جدید را پیچیده کرده است.

عده‌ای از بیرون برای سازمان تصمیم می‌ گیرند

این عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی در دوره هشتم افزود:

به اعتقاد من باید شایسته‌سالاری را ملاک قرار دهیم. رزومه‌ها را روی میز بگذاریم ببینیم تجارب چه کسی بیش تر است و صنف را بیش تر می‌ شناسد. یا مثلا می‌ تواند تعامل مناسبی با شهرداری و وزارتخانه داشته باشد. چه کسی با قوانین و مقررات آشنایی بهتری دارد. اما متاسفانه هرکس لیستی داده و خودش را محق می‌ داند. عده‌ای هم از بیرون برای سازمان تصمیم می‌ گیرند و این سبب مشکلات جدی شده است. به هر حال واقعا دیگر سازمان دارد متضرر می‌ گردد و امیدوار هستم که طی چند روز آینده، موضوع انتخاب هیات رییسه حل گردد.

مجتبی آمری‌نیا: بزودی هیات رییسه را انتخاب می‌ کنیم

آمری‌نیا

دیگر عضو هیات مدیره دوره هشتم سازمان نظام مهندسی تهران نیز عنوان داشت: طولانی شدن انتخاب هیات رییسه همان‌ قدر که به نظام مهندسی ضربه می‌ زند به هیات مدیره نیز ضربه می‌زند. اعضا به این تصمیم رسیده‌اند که هیات رییسه و رییس قوی را در مسند امور قرار دهند که علت طولانی شدن این انتخاب نیز همین مساله است. اما انشاءالله همین هفته این اتفاق رخ می‌دهد و در این زمینه به جمع‌بندی می‌ رسیم.

رئیس نظام مهندسی تهران در هاله‌ای از ابهام

 

وی با عنوان این‌ که در کشور ما معمولا اتفاق نظر دیر حاصل می گردد، ادامه داد: اگر می‌ شد همان نشست اول هیات رییسه را انتخاب می‌ کردیم. بنظرم کسانیکه در این دوره انتخاب شده‌اند، افراد شاخصی هستند و اعضا یکدست‌تر شده‌اند. بهمین ععلت، انتخاب دو سه فرد از بین بیست و پنج نفر مقداری سخت شده است.

بیژن خطیبی: نشست ها با آبستراکسیون از حدنصاب افتاد

هم‌چنین بیژن خطیبی یکی دیگر از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تهران گفت: درست است که نتایج انتخابات روز دوازدهم مهرماه مشخص گردید ولی اعتبارنامه‌ها آخر مهرماه رسید. به هر حال طبیعی است که اعضا با یک دیگر اختلاف نظرهایی دارند ولی مذاکرات جدی در جریان است و احساس شخصی من این است که تا روز شنبه به جمع‌بندی برسیم و شاهد انتخاب رییس و اعضای هیات رییسه باشیم.

خطیبی،

دلیل عدم اجماع بر روی گزینه‌های هیات رییسه را آبستراکسیون دانست و تصریح کرد: بعضی اعضا با ترک نشست ها، آن را از حدنصاب انداختند. فعلا هم هیچ چیز مشخص نشده و گزینه‌ی خاصی مدنظر نیست. تجربه نشان داده در سازمان نظام مهندسی استان تهران ده دقیقه آخر نتایج مشخص می‌ گردد و با توجه به رایزنی افراد، هر لحظه ممکن است تغییراتی صورت گیرد.

به گفته وی،

در صورت عدم جمع‌بندی و نتیجه‌گیری اعضا ممکن است اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به موضوع انتخاب هیات رییسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ورود کند و حتی در صورت ادامه‌ی وضعیت برزخی فعلی، احتمال ماده بیست و شش، انحلال هیات مدیره و انتخابات مجدد وجود دارد. بنابراین همان‌ طور که گفتم به احتمال زیاد شنبه به یک اتفااق نظر مشترک خواهیم رسید.

منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ آذر ۹۷
915 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0