پی گیری دلایل اصلی تخلفات ساختمانی در استان یزد دلایل اصلی تخلفات ساختمانی

پی گیری دلایل اصلی تخلفات ساختمانی در استان یزد

در نخستین نشست کمیته بررسی تخلفات ساختمانی که در محل استانداری و با حضور معاونان و کارشناسان اداره کل دفتر فنی استانداری، نمایندگان سازمان نظام مهندسی ساختمان و اداره کل راه و شهرسازی تشکیل گردید، دلایل تخلفات ساختمانی بررسی و راه کارهای ضروری ارائه گردید.

کد خبر: 970913018 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷ - ۵:۳۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان  نظام مهندسی ساختمان یزد،در نخستین نشست کمیته بررسی تخلفات ساختمانی که در محل استانداری و با حضور معاونان و کارشناسان اداره کل دفتر فنی استانداری، نمایندگان سازمان نظام مهندسی ساختمان و اداره کل راه و شهرسازی تشکیل گردید، دلایل تخلفات ساختمانی بررسی و راه کارهای ضروری ارائه گردید.

پی گیری دلایل اصلی تخلفات ساختمانی در استان یزد

پی گیری دلایل اصلی تخلفات ساختمانی در استان یزد

پی گیری دلایل اصلی تخلفات ساختمانی  در استان یزد

طبق مذاکرات و مصوبات این نشست، :

یکی از دلایل عدم دریافت پروانه ساختمانی، طولانی بودن فرآیند صدور آن است که در این راستا شهرداری یزد اقداماتی در مورد الکترونیکی کردن این فرآیند انجام داده و لازم است بعد از نهایی شدن، اطلاع رسانی کافی صورت گیرد.

هم چنین به علت طولانی بودن فرآیند رسیدگی به پرونده ها در کمیسیون ماده صد، بدوی و تجدیدنظر، ایجاد سامانه الکترونیکی برای پیگیری پرونده ها ضروری است.

این کمیته به این نتیجه رسیده است که نحوه ساخت و داشتن پروانه ساختمانی و شناسنامه فنی و ملکی در قیمتگذاری ساختمان چندان که باید دیده نمی ‌شود. درنظرگیری مشخصات فنی و شرایط پروانه ساختمان و شناسنامه فنی و ملکی ساختمان توسط ارزیابان در قیمت گذاری ملک از مواردی است که به افزایش انگیزه برای ساخت قانونی می انجامد.

اعضای کمیته بررسی تخلفات ساختمانی:

با ابراز نگرانی از نگاه درآمدزایی به جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰، آن را موجب تشویق مالکین به ساخت بدون پروانه در ابتدای امر داشته و اضافه کرده اند که اجرائیات شهرداری می ‌تواند نقش موثرتری در در شناسایی موارد تخلف در ابتدای شروع کار داشته باشد و تقویت آن هم از نظر تعداد نفرات و هم از نظر اهرم قدرتی با هماهنگی دادستانی می ‌تواند موثر باشد.

پی گیری دلایل اصلی تخلفات ساختمانی در استان یزد

در ادامه گزارش:

بررسی دلایل تخلفات ساختمانی آمده است با توجه به وضعیت ساختمانها از نظر فنی با در نظر گرفتن نوع اسکلت ساختمان در جرایم کمیسیون ماده صد، بایستی ساختمانها به سمت ساخت با اسکلت سوق داده شوند.
هم چنین انعطاف پذیری قوانین در مورد میزان پیشروی و تراکم ساختمان ها با در نظرگیری شرایط ساختمانهای همجوار می ‌تواند ضمن کمک به مالکین در حفظ ارزش ملک، آن ها را تشویق به اجرا در چارچوب قوانین کند.
هم اکنون به دلیل قوانین سختگیرانه در بخش عمده ای از ساختمان های با پروانه نقشه مصوب با نقشه اجرایی تفاوت دارد که پیشنهاد شد با به کارگیری تعدادی متخصص تمام وقت جهت بررسی میدانی و کارشناسی دلایل تخلف و مقایسه با سایر شهرهای کشور آسیب شناسی جامعی از وضعیت موجود صورت گیرد.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ آذر ۹۷
856 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0