نظام مهندسي و خود تصحيحي حسين احمدي _ معاونت خدمات مهندسي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران

نظام مهندسي و خود تصحيحي

دانشمندان علوم انساني از خاستگاه علمي‌مربوط به علوم مديريت، اقتصاد، سياست و جامعه شناسي براي عمر سازمان ها؛ کهولت سازماني يا پيري زودرس قائل هستند.

کد خبر: 970725016 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ مهر ۹۷ - ۸:۲۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،دانشمندان علوم انساني از خاستگاه علمي‌مربوط به علوم مديريت، اقتصاد، سياست و جامعه شناسي براي عمر سازمان ها؛ کهولت سازماني يا پيري زودرس قائل هستند.

نظام مهندسي و خود تصحيحي

نظام مهندسي و خود تصحيحي

نظام مهندسي و خود  تصحيحي

يک سازمان اگر پیش از رسيدن به تهديداتي نظير موارد فوق از فرصت هايي که در اختيار دارد براي عبور و جهش از وضعيت درجا زدن و در خود ماندن بهره لازم و بهنگام را نگيرد؛ بی شک در ورطه بحران مشارکت و بحران مقبوليت و مشروعيت در مي‌افتد. سازمان نظام مهندسي يک سازمان حرفه‌اي مردم نهاد است و با جامعه مهندسان، اصناف و انجمن هاي حرفه‌اي مرتبط در بستر قانوني خود مي ‌بايست در تعامل درست و کارآمد با ديگر نهادها از جمله وزارت راه و شهرسازي و شهرداري و غيره قرار داشته باشد تا بتواند به مصاف خدمات‌رساني آن هم از نوع مهمش که نظارت بر حسن انجام کار مي ‌باشد وارد شده و در راستاي رضايتمندي هم اعضا و هم مردم خدمات گيرنده قدم بردارد.
واقعيت آن است که نظام مهندسي امروز با چالش‌ هاي جدي مواجه است. برگزاري انتخابات و تجديد حيات هر ۳ ساله آن با تمديد و ايجاد انگيزه در برخي اعضاي هيات مديره و ورود افراد تازه نفس و بعضا جوان تر؛ اگر چه در شرايط بحران مشارکت و مقبوليت عمومي‌اتفاق مي ‌افتد، ليکن در عين حال فرصت مغتنمي ‌براي تزريق خون تازه در رگ هاي آن و ايجاد فرصت خودشکوفايي جهت اصلاح امور در درون سازمان است. اصلاح امور سازمان تنها با جوشيدن از درون آن با روشدهاي خود – کنترلي ميسر است و با دخالت هر نهاد ديگري از برون آن به تشديد بحران ها مي ‌افزايد و تعادل موجود را نيز از بین مي برد.
تجربه تلخ ماه هاي اخير وزير راه و شهرسازي که اين روزها کوس استعفا يا استيضاح ايشان بر سر زبان هاست؛ گوياي تقلاي کم توفيق و دخالت غير مدبرانه براي دگر – تصحيحي در درون سازمان ‌هاي نظام مهندسي در کشور است. قطعا مسير درست اصلاحات ساختاري و محتوايي در فرايندهاي جاري سازمان تنها با هماهنگي و همکاري از درون آن قابليت رخنمون دارد.
از طرف ديگر آسيب شناسي در سازمان هاي نظام مهندسي کشور واگويه اوضاع و احوال نا خوشايندي است به موجب در غلطيدن بالادستي‌هاي آن ها در دامن مفسده‌ هاي برخاسته از انبوه در هم تنيدگي مناسبات ناشي از تعارضات منافع شرکت هاي ذي نفع و مرتبط که بشدت سبب اتلاف منابع، ظرفيت ها و سرمايه ‌هاي ملي در اين سازمان ها شده است.

نظام مهندسي و خود تصحيحي

تعارض منافع يا تزاحم منافع (Conflict of interest) به حالت و وضعيتي اطلاق مي ‌گردد، که شخص يا اشخاصي وجود داشته باشند که از يک سو در مقام و موقعيت محتاج به اعتماد، قرار مي ‌گيرند و از آن سو، خود داراي منافع شخصي يا گروهي مجزا و در تقابل و تعارض با مسؤوليت مورد نظر قرار دارند. تعارض منافع/تعارض علائق/تضاد منافع/ مناقشه منافع از ديگر واژه ‌هاي همسان براي اين کلمه است. در کل بمعناي در عرض هم قرار گرفتن منافع مختلف است به نحويکه نتوان يکي را بر ديگري ترجيح داد.
بنابراين ادراکات حسي در برخي سازمان‌ هاي نظام گاه در شرايطي منجر به توليد باورهاي کاذب مي ‌گردد، و به ناچار سيستم به سمت تحليل مفهوم توجيه و تشخيص مصلحت کشيده مي ‌شود. اين ويژگي سازمان را از خود – تصحيحي و تشخيص افراد و فرايندهاي خطاپذير باز مي ‌دارد و به بازتوليد باورهاي کاذبي که خيانت در امانت را بديهي مي ‌پندارد! سوق مي ‌دهد. خود – تصحيحي (Self-correction) يک فرايندِ توام با مکانيزم بازدارندگي خود مصحح و به دور از مصلحت انديشي ‌هاي کاذب و منفعت طلبانه است. در غير اينصورت مانائي تعارض منافع در بالادست؛ به تعارض منافع در پائين دست مي‌ رسد و به يک ناظر جزء نيز سرايت می کند. آن گاه سيستم همه جانبه سرود افساد مي‌ سرايد و جز آن را اخفاء مي‌ کند.

منبع : تجارت آنلاین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی نظارت مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ مهر ۹۷
1710 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0