عدم نظارت کافی در ساخت و ساز نائب رئیس انجمن انبوه سازان بیان کرد

عدم نظارت کافی در ساخت و ساز

نائب رئیس انجمن انبوه سازان بیان کرد: ساختمان ‌سازی در ایران خیلی سخت است، زیرا فرایند‌های لازم برای ساخت یک واحد مسکونی استاندارد رعایت نمی گردد.

کد خبر: 970712011 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۲ مهر ۹۷ - ۱۱:۱۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، نائب رئیس انجمن انبوه سازان بیان کرد: ساختمان ‌سازی در ایران خیلی سخت است، زیرا فرایند‌های لازم برای ساخت یک واحد مسکونی استاندارد رعایت نمی گردد.

عدم نظارت کافی در ساخت و ساز

عدم نظارت کافی در ساخت و ساز

نظارت کافی در ساخت و ساز  وجود ندارد

ایرج رهبر با اشاره به این که اکثر مشکلات ایجاد شده در حوزه سازمان نظام مهندسی به علت مسائل مالی است، گفت: در حال حاضر این سازمان برای یک پول انباشته شده‌ای است که برای بسیاری از مهندسان تبدیل به یک فرصت و برای بسیاری از افراد تبدیل به یک تهدید شده است.
رهبر با عنوان این که یک تقسیم کار ناعاقلانه‌ای در این حوزه ایجاد شده است، ادامه داد: باید در بخش سازمان نظام مهندسی ساختمان ۱ حوزه مالی جداگانه‌ای ایجاد گردد و بصورت تخصصی به مسائل مالی این بخش بپردازد.
رهبر تأکید کرد: در حال حاضر آرامشی که در انجمن‌ ها و یا سایر بخش ‌ها ایجاد شده به علت آنست که مقوله مالی ندارند بنابراین باید در حوزه سازمان نظام مهندسی مشکلات و مسائل مالی از میان رود و مالکان ساختمان هر زمانیکه سازمان نظام مهندسی به پول احتیاج داشتند مبالغ لازم را واریز کنند.
نائب رئیس انجمن انبوه سازان ساختمان استان تهران اظهار کرد: مبالغی که مالکان بابت حق‌الزحمه مهندسان ناظر به حساب سازمان نظام مهندسی واریز می گردد متأسفانه در قالب ۲ الی ۳ سال به حساب مهندسان واریز می گردد این در حالیست که باید بصورت کاملا عادلانه به حساب آن ‌ها واریز گردد و آن پنج درصد نیز در قالب بخش‌ های خدماتی و رفاهی به آن‌ ها پرداخته شود.
در ادامه محرمی _ ریاست انجمن گودبرداری با اشاره به صادر نشدن شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در پی چند سال گذشته، گفت: ساختمان‌ سازی در ایران خیلی سخت است، زیرا فرایند‌های لازم برای ساخت یک واحد مسکونی استاندارد رعایت نمی گردد.
محرمی، از استاندارد نبودن و کم فروشی در مصالح ساختمانی خبر داد و تصریح کرد: سیمان‌ هایی که برای ساخت واحد‌های مسکونی در بازار عرضه می گردنذ استاندارد‌های لازم را ندارند و بسیاری از وزن کیسه‌ های سیمانی خیلی کم تر از عدد درج شده روی آن است.
وی همچنین از کم شدن قطر لوله‌های پلیکا در ساختمان ‌ها طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: متأسفانه علاوه بر این مشکلات مهندسان و مجریانی که ناظر بر ساختمان‌ ها هستند نیز رعایت چنین الزاماتی را نمی‌ کنند.
رئیس انجمن گودبرداری با اشاره به این که بسیاری از سازندگانی که واحد‌های مسکونی را می‌ سازند خود حاضر به سکونت در این واحد‌ها نیستند، یاد آور شد: بسیاری از سازندگان و مهندسان ناظر به علت نداشتن نظارت کافی در ساختمان‌ ها واحد‌های مسکونی بسیار بی کیفیت می ‌سازند و همین موضوع سبب اجرایی نشدن شناسنامه فنی و ملکی ساختمان می‌ شود.
محرمی افزود: در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان تمامی اطلاعات پیمان‌کاران و مجریان ثبت می‌ شود و همه این افراد باید دارای صلاحیت و متخصص باشند که در غیر اینصورت شناسنامه فنی و ملکی صادر نمی‌ گردد.
وی با اشاره به این که به علت نبود شناسنامه فنی و ملکی ساختمان پول‌ های انباشته شده بسیاری در سازمان نظام مهندسی ایجاد شده است، گفت: در این مورد باید مجریان و ناظران ساختمان پاسخگو باشند، زیرا که مالکان پول شناسنامه فنی و ملکی را واریز کرده‌اند، ولی هیچ شناسنامه‌ای صادر نگردیده است.
رئیس انجمن گودبرداری ادامه داد: ساختمان ‌ها سرمایه‌ های ملی ما هستند، اما متأسفانه در چند وقت اخیر به این بخش بی توجهی صورت گرفته است.
محرمی با اشاره به این که هدف سازمان نظام مهندسی استان تهران باید اجرای قانون باشد، ادامه داد: قانون سازمان نظام مهندسی ظرفیت‌ های خیلی زیادی دارد که متأسفانه به آن توجهی نشده و این بخش با خلأ‌های بسیاری مواجه شده است.

عدم نظارت کافی در ساخت و ساز

وی یاد آور شد: براساس قانون وزیر راه و شهرسازی و وزیر کار باید در یک اقدامات مشترک افرادی که وارد بخش ساخت و ساز می ‌شوند را آموزش دهند، اما تا به امروز چنین اقدامی صورت نگرفته که بطور مثال جوشکارانی که در ساختمان‌ ها فعالیت می ‌کنند تمامی آن‌ ها هیچ تخصص و یا مدرک خاصی ندارند و همین موضوع سبب ایجاد جوشکاری‌ های بی کیفیت در ساختمان ‌ها می‌ شود.

منبع : فصل تجارت

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ مهر ۹۷
669 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0