کسری ۳.۵ میلیون واحد مسکن در کشور ایرج رهبر

کسری ۳.۵ میلیون واحد مسکن در کشور

ایرج رهبر با اشاره به تخلف مالی سازمان نظام مهندسی ساختمان، بیان داشت:‌ معتقد هستیم با ورود اعضای هیئت مدیره به سازمان نظام مهندسی در نخستین گام باید تعریفی داشته باشند که مسئول مالی را از مسائل هیئت مدیره‌ای جدا کنند.

کد خبر: 970711002 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۱ مهر ۹۷ - ۷:۲۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ایرج رهبر با اشاره به تخلف مالی سازمان نظام مهندسی ساختمان، بیان داشت:‌ معتقد هستیم با ورود اعضای هیئت مدیره به سازمان نظام مهندسی در نخستین گام باید تعریفی داشته باشند که مسئول مالی را از مسائل هیئت مدیره‌ای جدا کنند.

کسری ۳.۵ میلیون واحد مسکن در کشور

کسری ۳.۵ میلیون واحد مسکن در کشور

کسری ۳.۵ میلیون واحد مسکن  در کشور

رهبر با عنوان این‌ که تقسیم و ارجاع کار چالش برانگیز شده است، گفت: به اعتقاد وزیر ارجاع کار به شیوه فعلی در سازمان نظام مهندسی اشتباه است. باید مالک اجازه داشته باشد که ناظر را خود انتخاب کند.
عضو انجمن انبوه سازان استان تهران با طرح این سوال که چرا مالک نمی‌ تواند بین مهندسان بگردد و مهندسی را با کیفیت مهندسی انتخاب کند، ادامه داد:‌ حدود صد و دوازده هزار مهندس در استان تهران داریم چگونه باید توزیع کار طبق عدالت و شایستگی انجام گردد. برای سیستماتیک کردن و بدون دخالت دست توزیع کار را در دستور کار داریم.
وی افرود: ‌موضوع رفاه مهندسان یکی دیگر از دغدغه ‌های ماست که خیلی به آن توجه نشده است.
وی تصریح کرد: هشتصد تا هزار میلیارد تومان گردش مالی سازمان نظام مهندسی تهران است، پیشنهاد ما اینست که از سود این پول در جهت رفاه یا خرید مسئولیت و ریسک هزینه گردد. مهندس خبر ندارد وقتی نظارتی را به عهده می ‌گیرد چقدر بار مسئولیتش خیلی زیاد است.
رهبر با عنوان این ‌که دانایی، کارایی و اخلاق مهندسی باید رویکرد تخصصی اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان باشد، گفت:‌ یکی از عوامل تفرقه و چالش‌ های فعلی سازمان نظام مهندسی، وجود انباشت ثروت است.
عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران افزود: برای کم کردن این چالش‌ ها باید ارتباط ثروت انباشته شده را با سازمان نظام مهندسی قطع کنیم.
رهبر با عنوان این ‌که مالکان پرداخت‌ ها را بصورت یک جا به حساب سازمان نظام مهندسی پرداخت می ‌کنند ولی در یک بازه زمانی یکی دو ساله به حساب ناظر واریز می گردد، گفت:‌ متاسفانه دولت یازدهم برنامه‌ای برای بخش مسکن ارائه نکردند، طبق طرح جامع مسکن پیش بینی ساخت ۱ میلوین واحد مسکونی را کرده است.
رهبر با عنوان این ‌که بر اساس آمار سالانه هشتصد و پنجاه هزار ازدواج ثبت شده در کشور داریم، یعنی بهمین تعداد خانوار نیازمند مسکن هستند، ادامه داد: این در حالیست که سالانه دویست تا سیصد هزار واحد مسکونی احداث شده و ۳.۵ میلیون واحد مسکونی انباشت شده داریم که منجر به بروز یک فاجعه قیمتی در بازار مسکن شده است.

کسری ۳.۵ میلیون واحد مسکن در کشور

وی با اشاره به بازافرینی شهری و دستور ریاست ‌جمهوری برای واگذاری زمین‌ ارگان‌ و دستگاه‌های دولتی به وزارت راه و شهرسازی (انبوه‌سازان)، اظهار داشت: با این وجود باید از این دستگاه‌ ها این پرسش پرسیده شود تا به حال چه تعداد زمینی در اختیار انبوه سازان قرار گرفته است. خیلی از ارگان‌ های دولتی که زمین داشتند و پیش از دستور ریاست جمهوری برای مشارکت با انبوه سازان وارد مذاکره شده‌ بودند، اکنون بدنبال آن هستند که همان توافق قبلی با انبوه‌سازان را برای حفظ زمین اجرایی کنند.
رهبر همچنین با اشاره به این که در کل پروژه ده هزار واحد مسکن مهر پردیس هزار میلیارد تومان با احتساب اماده سازی اعتبار نیاز دارد، گفت: اگر ماهانه ده میلیارد تومان پرداختی شود برای هزار میلیارد تومان صد ماه زمان نیاز است.  این در حالی است که به طور میانگین  ماهانه یک تا دو میلیارد تومان پرداخت شده است. در سال ‌های ۹۳ و ۹۴  بالغ بر سی درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم یعنی با تزریق منابع مالی پروژه ۳ ساله تمام میشد.
عباس زرکوب _ عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی در حال حاضر دچار ۴ بحران است، گفت: نخستین بحران مقبولیت است،‌ در آینده با چالشی مواجه هستیم که این مقبولیت را برگردانیم. یکی از علل این است که تعداد شرکت کنندگان در انتخابات نظام مهندسی ساختمان کشور همواره زیر ده درصد بوده است.
زرکوب با عنوان این ‌که سازمان همچنین با بحران هویت مواجه است، افزود:‌ خیلی از وظایف سازمان نظام مهندسی مغفول مانده است، در سازمان مقوله‌ای به نام ماده بیست و هفت داریم که در برابر آن خیلی ضعیف شده است. بحران بعدی بحران نفوذ است؛ سازمان بعنوان یک تشکل حرفه‌ای بسیاری از وظایفی را در که حوزه مسکن و شهرداری بوده بعنوان تصدی‌گری به سازمان منتقل شده است.
زرکوب تصریح کرد: بحران مشارکت اعضا یا عدم مشارکت نیز یکی دیگر از بحران ‌های سازمان است. نظام مهندسی ساختمان حدود صد و دوازده هزار مهندس دارد که در بزرگ‌ ترین مجمع آن کم تر از هزار نفر حضور داشته‌اند.
زرکوب گفت: در سازمان نظام مهندسی اعتماد به نفس از بین رفته و سبب شده که خط وظایف سازمان و حاکمیتی مخدوش شده است.در حال حاضر خیلی از تصمیم گیری ‌ها خارج از سازمان و اجبارا اتخاذ می ‌شود. افرادی که می‌ خواهند در نظام مهندسی بیایند باید همگن بوده و بتوانند یک برنامه را هدف مشخص طی ۳ سال اجرا کنند. از طرف دیگر باید هم دیگر را تحمل کنند و منافع جمع را فدای منافع فردی نکنند.
سعید آسویار _ عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان نیز با عنوان این‌ که ثروت نهفته‌ای در سازمان نظام مهندسی کشور است یعنی چهارصد هزار نفر عضو این سازمان‌ ها، خاطر نشان کرد: ساختار نظام مهندسی باید بازتعریف گردد.
آسویار خاطر نشان ساخت: ایجاد سیستم مکانیزه سیستم ارجاع کار، طراحی و راه‌اندازی سایت اینترنتی برای پرداخت حق‌الزحمه مهندسان بصورت آنلاین، ایجاد تعاملات سازنده با وزارت راه و شهرداری‌ ها، تعیین شاخص های ارزیابی انتخاب ده عضو برتر در هر سال و اهدای امتیازات ویژه، ارتقای نقش بانوان، مذاکره با بانک ‌ها برای تسهیل پرداخت تسهیلات به مهندسان، رایزنی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و ارائه گزارش ‌های فصلی عملکرد هیئت مدیره به اعضا از طریق سایت اعضا از جمله برنامه‌ های انجمن انبوه سازان تهران برای اصلاح امور نظام مهندسی است.

منبع : شفقنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ مهر ۹۷
1193 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0