فساد مالی در سازمان نظام مهندسی نتیجه انباشت ثروت نایب رییس انجمن انبوه سازان بیان کرد:

فساد مالی در سازمان نظام مهندسی نتیجه انباشت ثروت

نایب رییس انجمن انبوه سازان با عنوان این که سالانه باید ۱ میلیون واحد مسکونی تولید گردد ولی در حال حاضر تولید بین دویست تا سیصد هزار واحد است، ادامه داد: فساد مالی در سازمان نظام مهندسی نتیجه انباشت ثروت در این سازمان است.

کد خبر: 970710022 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ مهر ۹۷ - ۷:۲۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،نایب رییس انجمن انبوه سازان با عنوان این که سالانه باید ۱ میلیون واحد مسکونی تولید گردد ولی در حال حاضر تولید بین دویست تا سیصد هزار واحد است، ادامه داد: فساد مالی در سازمان نظام مهندسی نتیجه انباشت ثروت در این سازمان است.

فساد مالی در سازمان نظام مهندسی نتیجه انباشت ثروت

فساد مالی در سازمان نظام مهندسی نتیجه انباشت ثروت

کمبود تولید هفتصد هزار واحد مسکونی در سال / فساد مالی در سازمان نظام مهندسی نتیجه انباشت ثروت است / رونق واحدهای کم متراژ در نیمه دوم سال

ایرج رهبر در جلسه خبری امروز با اشاره به وضعیت بازار مسکن، گفت: در چند سال گذشته بازار مسکن با رکود روبرو بود و در یک سال گذشته رونق به بازار برگشت ولی دلیل واضح این شرایط امروز مسکن این است که دولت برنامه‌ای برای مسکن ارایه نکرده است.
رهبر گفت: در اوایل دولت یازدهم وزیر راه و شهرسازی از اجرای طرح مسکن اجتماعی حرف زد ولی این طرح در حد تئوری باقی ماند و به اجرا نرسید.
رهبر افزود: براساس طرح جامع باید سالانه ۱ میلیون واحد مسکن احداث گردد چرا که آمار رسمی هشتصد و پنجاه ازدواج در سال را ثبت کرده است که طلاق هم به تقاضا مسکن اضافه میکند ولی در حالیکه سالانه به تولید یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم تولید مسکن چیزی حدود دویست تا سیصد هزار واحد است.
نایب رییس انجمن انبوه سازان اظهار داشت: تقاضا در بازار مسکن به علت کاهش تولید انباشت میشود و امروز بهمین علت با کمبود واحد مسکونی در بازار روبرو هستیم.
وی با عنوان این که دولت هر چند از آمار ۲٫۵ میلیون واحد خالی صحبت می ‌کند ولی در صحت این آمار ابهاماتی وجود دارد، تصریح کرد: تعداد زیادی از واحدهای مسکونی در بافتهای فرسوده متروکه هستند که از آن ها استفاده نمیشود و جزو آمار خانه‌ های خالی محسوب می گردند.
رهبر مطرح کرد: گفته میشود بسیاری از این خانه های خالی از طریق عدم استفاده از کنترل برق کشف شده اند که این عدم استفاده میتواند علل متعددی داشته باشد. دولت حتی ویلاهای شمال کشور و خانه های متروکه و غیر قابل استفاده در بافتهای فرسوده را هم جزو خانه های خالی حساب میکند که این آمار برنامه ریزی برای مسکن را تحت تاثیر قرار داده است.
رهبر اضافه کرد: آمار خانه های خالی باید بصورت تفکیک شده از هم ارایه گردد چرا که دولت مدعی است که وقتی ۲٫۵ میلیون خانه خالی وجود دارد نیازی به افزایش تولید نیست ولی این آمار ابهامات زیادی دارد.
رهبر در پاسخ به پرسشی مبنی بر استقبال انبوه سازان از پیشنهاد دولت برای ساخت واحدهای کم متراژ، افزود: وقتی میگوییم دولت باید برنامه ارایه دهد این است که باید سیاستهای خود را بصورت روشن و واضح در مورد مدل ساخت و ساز به انبوه سازان ارایه کند هر چند که دولت اعلام میکند ساخت و ساز باید به سمت واحدهای کم متراژ برود ولی هنوز هیچ بسته تشویقی مشخصی برای اجرای ساخت و ساز واحدهای کم متراژ ارایه نکرده اند .
وی ادامه داد: در قانون مصوب سال هشتاد و هفت به صراحت آمده است که برای حمایت از تولید و عرضه مسکن دولت باید تسهیلات ارزان قیمت و اراضی ارزان قیمت در اختیار انبوه سازان قرار دهد ولی هیچیک از آن ها به اجرا نرسیده است.
رهبر با اشاره به  طرح بازآفرینی شهری، افزود: هر چند که ریاست جمهوری هم از طرح بازآفرینی شهری حمایت کردند و دستور جدی برای پیگیری اجرا دادند ولی هنوز هیچیک از ارگانهای دولتی اراضی خود را برای بازآفرینی شهری در اختیار وزارت راه و شهرسازی و انبوه سازان قرار نداده است.
نایب رییس انجمن انبوه سازان هم چنین با اشاره به کاهش سرعت ساخت و ساز در مسکن مهر پردیس، خاطر نشان کرد: دلیل اصلی کاهش سرعت پیشرفت فیزیکی پروژه مسکن مهر پردیس عدم تخصیص اعتبارات است قرار بر این بود برای ده هزار واحد مسکن مهر پردیس ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبارات در اختیار انبوه سازان قرار دهد ولی اگر ماهیانه ده میلیارد تومان پر داخت می کرد در صد ماه این پروژه به اتمام میرسید ولی میانگین پرداخت اعتبارات در ماه حتی به ۱ میلیارد تومان هم نمیرسد.
رهبر در مورد وضعیت سازمان مهندسی و انتخابات پیش رو، گفت: سازمان نظام مهندسی مقتدر میتواند جامعه مهندسی را ارتقاء دهد و سبب ارتقا کیفیت ساخت و ساز گردد ولی  امروز شاهد چالشهای جدید در سازمان نظام مهندسی هستیم .
رهبر با عنوان این که مسکن سهم سی و پنج درصدی در اقتصاد کشور دارد، بیان کرد: با توجه به سهم بالای مسکن در اقتصاد باید توجه ویژه ای به بخش ساختمان و ساخت و ساز گردد و جایگاه سازمان نظام مهندسی بازتعریف گردد.
رهبر با تاکید بر این که سازمان نظام مهندسی با دانایی، کارایی و اخلاق حرفه ای مهندسان میتواند به جایگاه اصلی خود در جامعه برگردد، یاد آور شد: مهم ترین مسوولیت سازمان نظام مهندسی ایجاد ارتباط صحیح میان مخاطبان و ارتقاء کیفی جامعه مهندسی است.
نایب رییس انجمن انبوه سازان با اشاره به فسادهای مالی اخیر که در سازمان نظام مهندسی رخ داده است، تاکید کرد: یک ثروتی در سازمان نظام مهندسی انباشت شده است سبب می چشود این سازمان از اهداف خود منحرف شود و افراد با و بعضا سوء نیت برای دست یابی به این ثروت وارد سازما نظام مهندسی میشوند.
وی با تاکید بر این که بسیاری از مشکلات سازمان نظام مهندسی به علت بحثهای مالی این سازمان است، افزود: معتقد هستم باید بحثهای مالی از سازمان نظامی از بحثهای فنی جدا شود.
وی با اشاره به موضوع تقسیم و ارجاع کار بین مهندسان در سازمان نظام مهندسی، تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی معتقد است ارجاع کار در این حالتی که امروز انجام میشود اشتباه است و مالک باید خودش بتواند مهندس ناظر را انتخاب کند هم چنان که افراد بیمار خودشان پزشک معتمد را انتخاب میکنند.
نایب رییس انجمن انبوه سازان گفت: از طرف دیگر تنها سازمان نظام مهندسی استان تهران صد و دوازده هزار عضو دارد که باید تقسیم کار بین آن ها عادلانه صورت بگیرد.


وی با اشاره به مسایل رفاهی مهندسان، مطرح کرد: در شرایطی که در سازمان نظام مهندسی با انباشت ثروت هزار میلیارد تومانی روبرو هستیم بسیاری از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی از شرایط رفاهی مناسبی برخوردار نیستند حال این که سازمان نظام مهندسی بابت ثروت هزار میلیارد تومانی سود سپرده بسیار بالایی دریافت میکنند. پیشنهاد بنده اینست که سازمان نظام مهندسی سود حاصل از این ثروت را به نفع رفاه مهندسان هزینه کند.

رهبر ادامه داد: بار مسولیت مهندسان بسیار بالا است بنابراین پیشنهاد ما این است که از سود حاصل شده سازمان نظام مهندسی بیمه مسوولیت مهندسان را پوشش دهد.

همچنین در ادامه این نشست عباس زرکوب عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان با اشاره به سه بحران موجود در سازمان نظام مهندسی گفت: سازمان نظام مهندسی با بحران مقبولیت مواجه است و با توجه به تخلفات گسترده ای که در این سازمان رخ داده میزان اعتبار آن بین اعضاء و در جامعه در حال کاهش است.

وی با اشاره به بحران هویت در سازمان نظام مهندسی گفت: متاسفانه سازمان نظام مهندسی از امروز اهداف قانونی خود دور شده است و شاهد آن هستیم که بسیاری از شرکت های مهندسی به صورت سوری فعال هستند. متاسفانه هم ماده ۲۷ و هم ماده یک قانون سازمان نظام مهندسی بسیار ضعیف عمل می کنند و بحث تشکل ها در سازمان مغفول مانده است.

زرکوب ادامه داد: از دیگر بحران هایی که سازمان نظام مهندسی با آن دست و پنجه نرم می کند بحران نفوذ است امروز شاهد آن هستیم تصمیمات سازمان نظام مهندسی بین اعضا نافذ نیست  و سازمان در حال از دست دادن جایگاه خود است. مجامع با حضور حداقلی اعضاء تشکیل می شود و در حالی که نظام مهندسی تهران ۱۱۲ هزار عضو دارد مجامع با حضور حداکثر هزار عضو برگزار می شود.

همچنین فرزاد حاتمی عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر با اشاره به کاهش مشارکت مهندسان در انتخابات اظهار داشت: متاسفانه انحرافات چند سال گذشته سازمان نظام مهندسی باعث شده مهندسان حضور کمتری در این سازمان داشته باشند .

وی گفت: باید یک بانک اطلاعاتی کامل به صورت ارزیابی شده از اعضاء داشته باشیم و بین اعضاء و مهندسان تمایز وجود داشته باشد و در ارجاع کار از یکدیگر متفاوت باشند.

سعید آسویار عضو انجمن انبوه سازان با اشاره به وضعیت بازار مسکن گفت: اگر کاهش قیمت دلار و خودرو ، سکه ادامه پیدا کند دوباره نقدینگی ها به سمت بازار مسکن هدایت می شود .

وی تاکید کرد: در نیمه دو امسال شاهد افزایش قیمت مسکن ارزان و کم متراژ خواهیم بود چرا که سرمایه خرد وارد این بازار می شود.

منبع : ایلنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بسته برنزی آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ مهر ۹۷
753 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0