مصاحبه مدیرکل بنیاد مسکن اصفهان و تبیین همکاریهای مشترک با سازمان مدیرکل بنیاد مسکن اصفهان

مصاحبه مدیرکل بنیاد مسکن اصفهان و تبیین همکاریهای مشترک با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

بنیاد مسكن انقلاب اسلامی در تاریخ بیست و یکم فروردین سال پنجاه و هشت به فرمان حضرت امام خمینی(رحمه الله) بنیانگذار جمهوری اسلامی‌ایران بمنظور تأمین مسكن محرومان، ساخت واحدهای مسكونی شهرها در چارچوب سیاست‌ ها و برنامه‌ های دولت جمهوری اسلامی‌ایران و بعنوان متولی توسعه و عمران روستاهای كشور تشكیل شد.

کد خبر: 970701012 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱ مهر ۹۷ - ۵:۴۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان،بنیاد مسكن انقلاب اسلامی در تاریخ بیست و یکم فروردین سال پنجاه و هشت به فرمان حضرت امام خمینی(رحمه الله) بنیانگذار جمهوری اسلامی‌ایران بمنظور تأمین مسكن محرومان، ساخت واحدهای مسكونی شهرها در چارچوب سیاست‌ ها و برنامه‌ های دولت جمهوری اسلامی‌ایران و بعنوان متولی توسعه و عمران روستاهای كشور تشكیل شد.

مصاحبه مدیرکل بنیاد مسکن اصفهان و تبیین همکاریهای مشترک با سازمان

مصاحبه مدیرکل بنیاد مسکن اصفهان و تبیین همکاریهای مشترک با سازمان

مصاحبه مدیرکل بنیاد مسکن اصفهان و تبیین  همکاریهای مشترک با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

بنیاد مسكن انقلاب اسلامی‌ یك دفتر مركزی در تهران و سی و یک اداره کل در مراكز استانها و بیش از دویست و هفتاد و هشت اداره در سطح شهرستان های كشور دارد. بعلاوه، هفت سازمان اجرایی نیز عملاً بمنظور انجام مسوولیت ویژه بنیاد مسكن در رابطه با توسعه مسكن در شهرها و روستاها و اقشار كم‌ درآمد و بازسازی مناطق آسیب ‌دیده از سوانح عهده ‌دار وظایف مربوط می‌ باشند.
خانی _ مدیر کل محترم بنیاد مسکن استان اصفهان در مصاحبه ای با روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان به تبیین عملکرد و اهداف این بنیاد و فعالیتهای مشترک با نظام مهندسی ساختمان پرداخت.
وی در ابتدا با اشاره به هدف تاسیس بنیاد در سال های ابتدایی پس از انقلاب گفت: بعد از دستور امام راحل مبنی بر تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال پنجاه و هشت، یکی از وظایف اصلی بنیاد ساخت مسكن براي اقشار كم درآمد و واگذاری زمین در شهرها و روستاها به افراد فاقد مسکن بود، از سال هفتاد و چهار نیز طبق قانون برنامه توسعه کشور وظیفه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی بعهده بنیاد نهاد شده که از ابتدای سال هشتاد و چهار و در قالب طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی بطور متوسط سالیانه حدود ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در کشور برای نوسازی و بهینه سازی تحت پوشش بنیاد قرار گرفته است که سهم استان اصفهان بیش از شصت هزار واحد مسکونی روستایی بوده، در همین راستا از سال هشتاد و چهار با توافق بعمل آمده بین وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، تشکیلات نظام فنی روستایی با هدف نظارت بر ساخت و سازهای روستایی ایجاد و شروع بکار کرد.
هم چنین وی در باره عملکرد این بنیاد در زمین لرزه های به وقوع پیوسته در سال های گذشته، افزود: بازسازي مناطق جنگزده خوزستان و كردستان، زمین لرزه گيلان و زنجان (رودبار، منجيل، لوشان، طارم سفلي)، زمین لرزه بم، زمین لرزه لرستان (بروجرد) و آذربایجان شرقی (ورزقان) در شمار استانهایی هستند که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان در آن فعالیتهای گسترده بازسازی داشته که البته به علت فعال بودن تشکیلات نظام فنی روستایی در سال های گذشته، بعد از آخرین زلزله این استانها، شاهد کاهش چشمگیر تلفات و خسارات و تفاوت بنیادین ما بین ساختمانهای تحت پوشش تسهیلات مسکن روستایی بنیاد مسکن و تحت نظارت ناظران نظام فنی روستایی با سایر منازل بود به نحویکه در شرایط تخریب صد درصد مسکنهای عادی روستایی، ساختمانهای تحت نظارت ناظران نظام فنی روستایی کم ترین آسیب پذیری را داشتند.
در استان اصفهان نیز مناطق زلزله خیز بسیاری وجود دارد که میبایست با کمک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با فرهنگ سازی و کار ترویجی، اهالی این مناطق را به امر ساخت و ساز و بهسازی مسکنهای روستایی با استفاده از تسهیلات بنیاد مسکن و تحت نظر نظام فنی روستایی تشویق کنیم.
در ادامه مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان با اشاره به زمین لرزه اخیر کرمانشاه، تصریح کرد: بعد از وقوع زمین لرزه کرمانشاه در آبان ماه نود و شش، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان بعنوان استان معین در اولین ساعات وقوع این حادثه در محل حضور یافت و با تمام توان و بهره گیری از تجربیات خود در این زمینه به یاری مردم کرمانشاه بویژه شهر سرپل ذهاب که بیش ترین آسیب را از این حادثه متحمل شده بود شتافت که بعد از استقرار کارشناسان بنیاد مسکن در این شهرستان برای نزدیک به بیست هزار مسکن آسیب دیده پرونده تشکیل و مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفت و خوشبختانه در نه ماه گذشته پانزده هزار واحد مسکونی و تجاری با کمک بنیاد و همیاری مردم تعمیر و کار خاکبرداری و آواربرداری هفت هزار واحد نیز به پایان رسیده است.
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان از سوی وزارت کشور، عهده دار اسکان موقت آسیب دیدگان زلزله سرپل ذهاب شد که پس از اطلاع رسانی عمومی بیش از دو هزار کانکس اهدایی مردم و نهادهای مختلف استان راهی کرمانشاه شد. قابل توجه این که نخستین کاروان کانکسهای اهدایی از طرف اعضای محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان بود. در این جا لازم است از تمامی اعضای محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان جهت اهدای کانکس و کمکهای نقدی و غیر نقدی به زلزله زدگان کرمانشاه و روابط عمومی آن سازمان جهت اطلاع رسانی، جمع آوری و ارسال این هدایا که با سرعت و وقت شناسی در ارسال آنها صورت گرفت کمال تشکر و قدردانی را نماییم. در ضمن اعزام گروهی از مهندسان سازمان و حضور در محل حادثه کمک بزرگی به کارشناسان بنیاد بود.
خانی از ارایه بسته های تشویقی تسهیلات برای مالکین مسکنهایی روستایی خبر داد و گفت: بسته های تشویقی در نظر گرفته شده علاوه بر وامهایی با کارمزد ۵% ، شامل تخفیفهای سی تا پنجاه درصدی تعرفه های خدمات نظام فنی روستایی، کمک چهل میلیون ریالی بلاعوض برای ساخت و ساز و بهسازی طبق چارچوب نظام فنی روستایی در مناطق محروم میباشد. که کمک هزینه های فوق همگی از حساب ۱۰۰ امام خمینی (رحمه الله) تامین می شود.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان، سپس به یکی از وظایف مهم بنیاد تحت عنوان نظام فنی روستایی و نقش موثر نظام مهندسی ساختمان در اجرایی شدن آن پرداخت و ادامه داد: از سال هشتاد و چهار تا به حال با تعاملی که بین بنیاد مسکن، استانداری، راه و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان، برقرار شده توانسته ایم بهسازی و ساخت پنحاه و هشت هزار واحد مسکونی روستایی را با کمک اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان به انجام برسانیم. با توجه به این که بنیاد مسکن یک نهاد انبوه ساز است و وظیفه دارد مسکن را با قیمت تمام شده در اختیار اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه قرار دهد همواره از خدمات مهندسی اعضای محترم این سازمان و به خصوص بخش خیریه امام علی (علیه السلام) بصورت فنی در راستای خدمت رسانی به مردم استفاده کرده ایم.
خانی افرود: طبق نتایج حاصل از اجرای طرح آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی در سال هشتاد و چهار مشخص شد حدود دو میلیون مسکن غیرمقاوم در روستاهای کشور وجود دارد که در مقابل حوادث طبیعی بسیار آسیب پذیر هستند طبق همین اساس هیات دولت با تصویب مصوبه ای که براساس آن بودجه ای برای بهسازی این مسکنهای روستایی در نظر گرفته شده بود، طرح نوسازی این واحدهای مسکونی را در دستور کار قرار داد. پیش بینی این طرح تحت پوشش قرار دادن دویست هزار واحد مسکن روستایی در سال بود اما در شرایطی که با توجه به کمبود امکانات در روستاها، نایل آمدن به این هدف را بسیار سخت جلوه میداد با مبادله تفاهم نامه ای که با وزارت راه و شهرسازی وقت به امضا رسید همکاری بنیاد مسکن و نظام مهندسی ساختمان شروع شد که موجب ایجاد اشتغال مناسبی برای مهندسان عضو سازمان شد.

مصاحبه مدیرکل بنیاد مسکن اصفهان و تبیین همکاریهای مشترک با سازمان

در این جا با افتخار اعلام میکنم که پنحاه و هشت هزار نفر از سال هشتاد و چهار به بعد از تسهیلات ویژه بنیاد مسکن برای ساخت و ساز و بهسازی مسکن روستایی در استان اصفهان استفاده نموده اند، و این واحدها با استفاده از خدمات مهندسی ارایه گردیده توسط اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان به واحدهایی کاملاً مقاوم در مقابل بلایای طبیعی و استاندارد که تمامی ضوابط در ساخت آن ها رعایت گردیده تبدیل شده است، از طرف دیگر تلاش شده تا افرادی هم که قصد استفاده از تسهیلات ویژه بنیاد را نیز ندارند نیز تشویق به استفاده از خدمات نظام فنی روستایی گردند.
در ادامه وی به تشریح فعالیت های مشترک بنیاد مسکن و نظام مهندسی ساختمان پرداخت و یکی از نقاط عطف در همکاری این ۲ ارگان را، هماهنگی و همکاری کامل در برگزاری کلاسهای آموزشی جهت مهندسان فعال در نظام فنی روستایی ذکر کرد و افزود: بالاترین سطح این همکاریهای متقابل در زمان ریاست جناب آقای مهندس ربانی فرد و با نظر مساعد و تأکید ایشان بر گسترش و توسعه این همکاریها جهت نیل به ساخت و سازهای ایمن جهت کاهش تلفات در وقایع و بلایای طبیعی در روستاها میباشد.
وی در توضیح تعداد آزمونهای برگزار گردیده و کلاسهای آموزشی ویژه مهندسان پس از آزمون، اظهار داشت: از سال هشتاد و چهار تا به حال حدود هفت آزمون ورودی نظام فنی روستایی با همکاری نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان برگزار شده که در نهایت حدود هزار نفر از مهندسان بعنوان ناظر فنی و طراحان دفاتر طراحی روستایی وارد سیستم نظام فنی روستایی شده‌اند و از سال هشتاد و پنج بطور مستمر هشت دوره کلاسهای آموزشی جهت ارتقای سطح علمی و فنی قبول شدگان بصورت تئوری و عملی برگزار شده است  و در حال حاضر این آمادگی وجود دارد تا با همکاری روابط عمومی نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان فعالیت های گسترده ای را در راستای فرهنگ سازی و ترویج ساخت و ساز و بهسازی مسکنهای روستایی تحت نظر نظام فنی روستایی و معرفی هر چه بیش تر بسته های حمایتی و تشویقی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان جهت جلب روستائیان به ساخت و ساز اصولی و کاهش تلفات بلایای طبیعی به انجام رسانیم.
خانی در پایان گفت: یکی از اهداف بنیاد مسکن ایجاد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها میباشد، که برای نیل به این هدف باید جذابیتهایی را در روستاها بوجود آورد. ایجاد اشتغال و بوم گردی را از جمله مواردی دانستند که بنیاد مسکن در راستای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به آن ورود کرده است در همین راستا بحث هویت دهی به روستاها در کنار سایر فعالیتهای بنیاد قرار گرفته است. از سال هشتاد و شش الگوهای روستایی مورد مطالعه و استخراج قرار گرفته و تمامی طرحها به دفاتر طراحی روستایی فرستاده شده تا در کنار طراحی یک ساختمان طبق مقررات ملی ساختمان، هویت خانه های روستایی نیز در بخش پلان و بخش سیما و نما حفظ گردد. متقاضیانی که در روستاها برای ساخت واحد مسکونی خود از تسهیلات ویژه بهسازی استفاده میکنند اگر در اجرای نما، نقشه ای را که دفتر طراحی روستایی در اختیار آنها قرار داده‌اند که هماهنگ با بافت، اقلیم و هویت روستا است را عیناً اجرا کنند، در کنار سایر تسهیلات، یک وام قرض الحسنه ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریالی نیز به آنها تعلق میگیرد. تا علاوه بر مقاوم سازی بتوانیم هویت مسکن های روستایی را نیز حفظ کنیم. در ضمن در راستای بهینه سازی مصرف انرژی و توجه به مقررات ملی ساختمان در زمینه ایجاد خانه سبز، در صورتیکه در ساخت و بهسازی خانه های روستایی مبحث نورده مدنظر قرار گیرد مبلغ تسهیلات به میزان ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال افزایش خواهد یافت.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ مهر ۹۷
1081 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0