کنترل ساخت بر عهده شهرداری است نه نظام مهندسی محسن بهرام‌غفاری

کنترل ساخت بر عهده شهرداری است نه نظام مهندسی

یکی از مؤسسان سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان کرد: وظیفه کنترل ساخت و ساز شهری به عهده شهرداریهاست که به اشتباه آن را به نظام مهندسی ساختمان واگذار کرده اند.

کد خبر: 970701002 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱ مهر ۹۷ - ۱۰:۵۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،یکی از مؤسسان سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان کرد: وظیفه کنترل ساخت و ساز شهری به عهده شهرداریهاست که به اشتباه آن را به نظام مهندسی ساختمان واگذار کرده اند.

کنترل ساخت بر عهده شهرداری است نه نظام مهندسی

کنترل ساخت بر عهده شهرداری است نه نظام مهندسی

کنترل ساخت بر عهده شهرداری است  نه نظام مهندسی

محسن بهرام‌غفاری، در مورد این که آیا نظارت بر کیفیت ساخت و ساز وظیفه سازمان نظام مهندسی ساختمان است یا خیر؟، گفت: نظارت بر ساخت و ساز بخش مهمی از کیفیت ساختمان را تشکیل میدهد ولی تمام آن نیست و کنترل آن هم وظیفه سازمان نظام مهندسی ساختمان هم نیست.
غفاری در توضیح این نظر، بیان داشت: برای آن که ساختمان دارای کیفیت مطلوب باشد، عناصری در آن دخیل است که نظارت بخشی از آن است. این عوامل و عناصر شامل مصالح ساختمانی، تأسیسات و تجهیزاتی که در ساختمان بکار میروند، نیروی انسانی، تکنولوژی ساخت مناسب، استقرار نظام کنترل کیفیت، نظام حقوقی مسئولیت تضمین کیفیت و نهایتا شناخت خریدار در هنگام انتخاب ساختمان است.
وی ادامه داد: در بخش مصالح ساختمانی ما اشکالات عدیده در کیفیت این کالاها داریم که باید در تولید و واردات، استانداردهای کیفیت مصالح رعایت گردد؛ البته ما از تکنولوژی به روز تولید مصالح عقب هستیم. در بخش نیروی انسانی هم کارگر آموزش دیده خیلی کم داریم، تعداد کاردانهای فنی ماهر کم است؛ دانشگاههای ما مهندسان عمران را برای تولید ساختمان تربیت نمیکنند و تنها آموزشهای عمومی میبینند. پیمانکاران کارآمد در ساخت و سازهای خصوصی نداریم یا به میزان خیلی کمی داریم. مجموعه این عوامل در کاهش کیفیت ساخت و ساز مؤثر هستند.
عضو مؤسس سازمان نظام مهندسی ساختمان، در مورد دستگاه مسئول کنترل کیفیت ساختمان افزود: در ساخت و سازهای شهری شهرداری بعنوان مسئول اعمال نظارت و کنترل بر فعالیتهای عمرانی و ساختمانی در قوانین متعدد تعیین شده است. شهرداریها از ابتدا جنبه های شهرسازی را کنترل میکردند ولی کنترلی بر کیفیت ساختمانها اعمال نمیکردند و زیر بار چنین مسئولیتی نرفتند. از سال هشتاد و چهار این مسئولیت مهم که یک وظیفه حکومتی و برای حفاظت از شهروندان است در باره کنترل نقشه و معرفی مهندس ناظر به گردن سازمان نظام مهندسی ساختمان انداخته شد در حالیکه قوانین اجازه چنین کاری را نمیدادند. در این سازمان هم عده ای فکر کردند از رهگذر این مسئولیت اقتدار بیش تری کسب خواهند کرد و بر رونق حرفه مهندسی خواهند افزود و از آن استقبال کردند ولی همین نعمت فرضی بعداً سبب لطماتی به بخش ساختمان و اعتبار و مرجعیت سازمان نظام مهندسی شد زیرا سازمان نظام مهندسی صرفا یک تشکل متعلق به مهندسان است و نه کنترل ساختمان ‌سازی مردم که بعهده شهرداری و دولت است. بنابراین این موضوع که در آیین نامه آمده (وظایف مرتبط با کنترل ساختمان)، یک اشتباه است.
بهرام‌غفاری تصریح کرد: وقتی امضایی سرقفلی پیدا کرد و انحصاری شد، همه جا زمینه ساز فساد میشود. از دیگر اشتباهاتی که در حوزه نظام مهندسی رخ داد، این بود که اجازه دادند پنج درصد از دستمزد مهندسان را کسر کنند و به نظام مهندسی بدهند که سبب انباشت صدها میلیارد تومان در این تشکل شد. اشتباه دیگر این بود که در آیین نامه آمده است که نظام مهندسی میتواند مهندس ناظر را تعیین کند. یعنی تمام انتظارات کنترلی بر ساخت و ساز را در معرفی یک فرد خلاصه میکنند که این مفاسد از آن ناشی میشود.
عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان با تأکید بر ضرورت اصلاح قانون و آیین نامه های جانبی نظام مهندسی ساختمان گفت: از سال هشتاد و چهار تا امروز ضعفهای آن آشکار شده و وزارت راه و شهرسازی هم اصلاحیه آیین نامه کنترل ساختمان را به هیئت دولت برده است ولی ذینفعان آیین نامه موجود در برابر این اقدام وزارت راه و شهرسازی ایستاده اند تا آیین نامه تصویب نگردد.

کنترل ساخت بر عهده شهرداری است نه نظام مهندسی

فعال صنفی مهندسی ساختمان، در مورد امضافروشی هم افزود: برخی شرکتها اسامی تعدادی مهندس را بر روی یک پروانه مینوشتند و ادعا میکردند اینها کادر مهندسی تمام وقت شرکت نظارتی هستند در حالیکه بعضا حتی یک نفر از این مهندسان در دفتر آن شرکت حاضر نشده بودند. بعد به اعتبار این اسامی کارها و پروژه های بزرگ میگرفتند که مشخص است کیفیت چنین سازه ای چگونه خواهد بود.
وی گفت: تا وقتیکه پِلن کیفیت اعم از تکنولوژی، نظام کنترل کیفیت، مصالح ساختمانی، نیروی انسانی و … اصلاح نگردد، نمیتوانیم به کیفیت در ساخت و ساز دست پیدا کنیم.
غفاری خاطر نشان کرد: کنترل ساختمان به عهده شهرداریها و دولت است ولی تنظیم امور حرفه مهندسی به عهده نظام مهندسی است و اختلاط ۲ وظیفه با یک دیگر زمینه ساز فساد خواهد شد؛ نظام مهندسی نهادی است که صرفا برای تنسیق امور مهندسان تأسیس شده و بر خلاف آن چه گفته میشود، ان جی او یا صنف یا بنگاه مهندسی نیست؛ بلکه باید استانداردهای ارائه خدمات مهندسی اعضایش را ارتقا دهد و مراقبت کند تا آن هایی که ملاحظات مهندسی را رعایت نمیکنند، از ارائه خدمات مهندسی و ورود به این حرفه منع گردند.

منبع : خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی-نظارت

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ مهر ۹۷
909 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0