امنیت یکی از جدی ‌ترین مقوله‌ های زیر ساختی برای زیست است ارزیابی و آسیب ‌شناسی دستاوردهای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

امنیت یکی از جدی ‌ترین مقوله‌ های زیر ساختی برای زیست است

جلسه تخصصی «ارزیابی و آسیب ‌شناسی دستاوردهای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در حوزه ارتقا کیفیت ساخت ‌و ساز شهر تهران» برگزار گردید.

کد خبر: 970627003 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۷ شهریور ۹۷ - ۹:۵۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،جلسه تخصصی «ارزیابی و آسیب ‌شناسی دستاوردهای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در حوزه ارتقا کیفیت ساخت ‌و ساز شهر تهران» برگزار گردید.

امنیت یکی از جدی ‌ترین مقوله‌ های زیر ساختی برای زیست است

امنیت یکی از جدی ‌ترین مقوله‌ های زیر ساختی برای زیست است

امنیت یکی از جدی ‌ترین  مقوله‌ های زیر ساختی برای زیست است/ نظام مهندسی باید ظرفیت گفت و گو ایجاد کند

صبح امروز جلسه تخصصی «ارزیابی و آسیب‌ شناسی دستاوردهای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در حوزه ارتقا کیفیت ساخت ‌و ساز شهر تهران» با حضور زهرا نژادبهرام _ عضو شورای شهر تهران، پروانه مافی _ نماینده مجلس شورای اسلامی و پیروز حناچی _ معاون شهرسازی شهرداری تهران برگزار گردید.
لارم به ذکر است در فضای تعاملی این جلسه، ۴ تن از مهندسان حوزه سازه‌ های ساختمانی؛ احمد خرم، بهمن مؤمنی مقدم، ابوالفتح سپانلو و نصرت‌الله یوسفی حاضر بودند.
احمد خرم _ ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در این جلسه، بیان کرد: اگر بخش خصوصی امروز جایگاه اصلی خود را ندارد، کوتاهی از خود این بخش است. حضور محافظه کارانه در این قضیه بشدت تاثیر دارد.
وی تصریح کرد: محافظه کارانه برخورد کردن بمعنای برخورد پرخاشگرانه نیست، بلکه تعامل منطقی است.
بهمن مؤمنی مقدم، با ابراز امیدواری از این که برگزاری این نشست ها، بطور مستمر انجام شود و خروجی مثبتی داشته باشد، تاکید کرد: امیدوار هستم فعالیت شهرداری و شورای شهر در یک راستا قرار بگیرد.
ابوالفتح سپانلو، با اعلام تقسیم بندی زمان به ۲ دوره‌ی پیشا مدرن و مدرن، تصریح کرد: بسیاری اوقات رفتاری که از طرف مسئولان می ‌بینیم متعلق به زمان پیشا مدرن است و توقعاتشان متعلق به دوره‌ی مدرن است. همیشه تصمیم گیران ما فقط توصیف می ‌کنند و هرگز از واقعیات جامعه تحلیلی ارائه نمی‌ دهند.
سپانلو گفت: همه‌ جا آیین ‌نامه‌های ما معطوف به حقوق مادی است. باید هر نوع ژن خوبی فراموش گردد و ژن ‌های معمولی تصمیم گیرنده باشند. از تصمیم‌ گیران خواهش می‌ کنیم که تحلیل‌ های ما را گوش کنید، ولی تصمیم را خودتان بگیرید.
حفظ ارتباط ۴ گانه بر مبنای فضای مشترک
زهرا نژاد بهرام، در مورد این سلسه نشست‌ها، عنوان کرد: تلاش‌مان بر این بود که پیوندی را میان بخش اجرا، تصمیم گیرنده و تصمیم‌ ساز ایجاد کنیم؛ تا بتوانیم با طرح مسائل و مشکلات این حوزه، ظرفیت ‌های مشترک دو بخش را به هم نزدیک کنیم.
نژاد بهرام افزود: با شکل ‌گیری این ارتباط ۴ گانه میان مهندسان، نظام مهندسی، شورای شهر و مجلس شورای اسلامی، می ‌توانیم تفاهم بیش تری را ایجاد کنیم. بر مبنای فضای مشترک، می‌ توانیم راهکار مشترکی ارائه دهیم.
عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با عنوان این که امنیت یکی از جدی‌ ترین مقوله ‌های زیرساختی برای زیست است، ادامه داد: اگر این نیاز برآورده نگردد، برآورده ساختن سایر نیازها ممکن نیست.
نژاد بهرام، شکل گیری امنیت را در راستای اعتماد دانست و گفت: مثلث اعتماد، مسئولیت اجتماعی و ایمنی چیزی است مهندسان برای ما تامین می‌ کنند و ما از آن بهره برداری می ‌کنیم که بطور مداوم باز تولید می ‌گردد.
وی با طرح این سوال که آیا ما آموزه‌های لازم را به کلیه مدیران انتقال داده‌ایم، خاطر نشان کرد: یکی از کارهای جدی نظام مهندسی این بوده است که ظرفیت گفت و گو را ایجاد نکرده است.
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران مطرح کرد: شاید ما هم هیچ ‌وقت حضور موثری را در انتخابات نظام مهندسی نداشته‌ایم و این رابطه‌ی دو سویه سبب شده است که نارضایتی وجود داشته باشد.
نژاد بهرام با عنوان این که باید کاستی‌ ها را با مشارکت برطرف کرد، گفت: بهبود زمانی حاصل می ‌گردد که همه‌ی ما در یک فضا با هم باشیم.
وی در مورد عملکرد وزارت راه و شهرسازی، یاد آور شد: به رغم همه نقدها، ولی این وزارت تلاش ‌های زیادی را انجام داده است و با نیت و رویکرد کارهای مطلوب جلو رفته است.
صنعت ساختمان ۴۰ درصد سرمایه ملی ماست
پروانه مافی با عنوان این که صنعت ساختمان ۴۰ درصد سرمایه ملی ماست، افزود: متمرکز شدن بر نظام مهندسی در راستای ارتقای کیفیت‌، موضوع مهمی است.
مافی افزود: ۱۲۰ هزار نفر در سازمان نظام مهندسی عضو هستند و‌ شاهد رشد ۴۰ برابری از زمان تاسیس این نظام تا به حال بوده‌ایم.
وی با بیان این که ۱۸۰ رشته به ساخت و ساز مربوط است، افزود: ۱۸۰ رشته از مشاغل مختلف دارای رکود است. با این‌ حال ما عمده‌ی درآمدمان از طریق صنعت ساختمان سازی است.

امنیت یکی از جدی ‌ترین مقوله‌ های زیر ساختی برای زیست است

وی با عنوان این که ما صف جلوی برخورد مردم هستیم، ادامه داد: اختلافاتی که میان سازمان نظام مهندسی و‌ وزارت راه ایجاد شده، انسداد ایجاد کرده است. برای ساخت و ساز پروانه نمی‌ دهند و این قبیل مشکلات وجود دارد.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: شهرداری طی سال‌ های گذشته از عهده‌ی وظیفه‌ی نظارتی‌اش آنطور که باید برنیامده است. دلیل عدم موفقیت شهرداری‌ ها اینست که درگیر ساز و کار تعارض منافع هستند. در این سال‌ ها شهرداری منابعش را از طریق ساخت و ساز تأمین کرده است. البته این منابع دیگر به پایان رسیده‌اند. در شرایطی هستیم که در شهر تهران سالانه به ازای هر پروانه بیش از ۱ تخلف به کمیسیون ۱۰۰ ارسال می گردد.
نحوه تصمیم سازی، دلیل اشکال در اجرای طرح آمایش سرزمین
پیروز حناچی با عنوان این که برای نظارت بر فعالیت سازمان نظام مهندسی باید از تشکل‌ های تخصصی استفاده شود، بیان داشت: در حال حاضر برای استاندارد سازی این مسائل، دستوری به اداره کل معماری و ساختمان داده شده است.
وی ادامه داد: برخی ظرفیت ‌های قانون مغفول واقع شده‌اند و از برخی ظرفیت ‌ها بیش از حد استفاده شده است. ماده‌ی چهار قانون نظام مهندسی در مورد حدود صلاحیت کارگردان و تکنسین ‌های فنی است که کم تر به آن توجه شده است. در حال حاضر سیستمی وجود ندارد که بفهمیم هر کارگری که مشغول بکار است تا چه میزانی تجربه دارد. طبقه ‌بندی روشنی در این گونه موارد وجود ندارد.
وی با عنوان این که در زمینه استاندارد سازی مصالح اقدامات خوبی انجام شده است اما کافی نیست، گفت: به اعتقاد من یکی‌ از ظرفیت‌ های جدی‌ای که نظام مهندسی را زیر سوال برده است، استفاده‌ی بیش از حد از شرکت ‌های حقوقی است که این امر خلاف رفتار حرفه‌ای محسوب می‌ گردد.
معاون شهرسازی شهرداری تهران در مورد طرح آمایش سرزمین، تصریح کرد: برای اجرای این طرح ایراد جدی‌ای در کشور وجود دارد که در نحوه‌ی حاکمیت و تصمیم‌ سازی ما نهفته است.
حناچی گفت: بیش از ۱۰۰ سد در کشور ساخته شده‌اند، که ما برای شصت درصد آن ‌ها آبی نداریم. ما تعداد زیادی بیمارستان در کشور احداث کردیم که توجیه اقتصادی‌ای ندارند و با منابع دولتی ساخته شده‌اند. نحوه ‌ی تصمیم سازی برای پروژه ‌ها هیچ ربطی به آمایش سرزمین ندارد و بیش تر در حوزه‌ی سیاسی است.
وی در پایان افزود: تا سیاست‌ های اجرایی طرح آمایش سرزمین حل نگردد، به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

منبع : جی پلاس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ شهریور ۹۷
1250 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0