ساخت ساختمان‌ ها توسط افراد بدون صلاحیت ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان بیان کرد:

ساخت ساختمان‌ ها توسط افراد بدون صلاحیت

منوچهر ماهرو بختیاری با اشاره به ساخت ساختمانها توسط افراد بدون صلاحیت، بیان کرد: باید انتخاب مجری ذی‌ صلاح از طرف شهرداری‌ ها اجباری گردد.

کد خبر: 970625007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۵ شهریور ۹۷ - ۱:۴۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،منوچهر ماهرو بختیاری با اشاره به ساخت ساختمانها توسط افراد بدون صلاحیت، بیان کرد: باید انتخاب مجری ذی‌ صلاح از طرف شهرداری‌ ها اجباری گردد.

ساخت ساختمان‌ ها توسط افراد بدون صلاحیت

ساخت ساختمان‌ ها توسط افراد بدون صلاحیت

ساخت ساختمان‌ ها توسط  افراد بدون  صلاحیت

وی با عنوان این که صدور پروانه ساختمانی بدون مجری ذی‌ صلاح، غیرقانونی است، گفت: ساختمان ‌های لرستان بدست مجریان ذی‌ صلاح احداث نمی‌گردد.
بختیاری با اشاره به اخراج بساز و بفروش‌ ها از پروسه ساخت‌وساز استان، ادامه داد: انتخاب ناظر از طرف مالک، کیفیت ساختمان را کاهش می ‌دهد.
لزوم ممنوعیت و جلوگیری از ساخت‌ و سازهای غیر فنی و ناامن در مقابل زلزله
ماهرو بختیاری، با عنوان این که حضور پررنگ و تخصصی مجری ذی‌ صلاح در کنار شناسنامه فنی و ملکی ساختمان می ‌تواند مشکلات کیفی ساخت ‌و ساز را حل کند، افزود: براساس ماده ۴ قانون نظام ‌مهندسی و کنترل ساختمان، هرگونه فعالیت در حوزه ساخت مسکن و اشتغال در امور فنی در ساختمان ‌سازی نیازمند صلاحیت حرفه‌ای است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان تصریح کرد: همچنین سیاست‌ های کلی نظام در بخش مسکن ابلاغی مقام معظم رهبری به ‌خصوص بند های «۷» و بند «۲ ـ ۶» و «۳ ـ ۶» که از اهمیت بالایی برخوردار است برای اجرای مقررات ملی ساختمان و جلوگیری از حضور افراد بدون صلاحیت در امر ساخت ‌و ساز است.
بختیاری، تاکید کرد: در سیاست‌ های کلی نظام ۲ ابلاغیه مهم داریم که تا به‌ حال به آن ‌ها پرداخته نشده و طبق این ابلاغیه‌ ها تمام آیین‌ نامه‌ها و شیوه ‌نامه‌های مغایر با نظام‌ مهندسی را می‌ توان لغو کرد.
وی گفت: در ماده ۶، بندهای «۲ ـ ۶» و «۳ ـ ۶» سیاست ‌های کلی پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه ابلاغی توسط مقام معظم رهبری آمده که پیشگیری و کاهش خطر پذیری ناشی از زمین لرزه در شهرها و روستاها و افزایش ضریب ایمنی در ساخت ‌و سازهای جدید از طریق بهبود مدیریت و نظارت بر ساخت ‌و ساز با به‌ کارگیری نیروهای متخصص و تربیت نیروی کار ماهر در همه سطوح و تقویت نظام ‌مهندسی و تشکل‌ های فنی و حرفه‌ای و استفاده از تجربه ‌های موفق کشورهای پیشرفته زلزله‌ خیز باید صورت پذیرد.

ساخت ساختمان‌ ها توسط افراد بدون صلاحیت

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان، با تاکید بر ممنوعیت و جلوگیری از ساخت‌ و سازهای غیر فنی و نا امن در مقابل زمین لرزه و الزامی کردن بیمه و استفاده از همه استانداردها و مقررات مربوط به طرح و اجرا، خاطر نشان کرد: در بند ۵-۶ نیز بر تهیه و تصویب قوانین و مقررات لازم برای جرم و تخلف شناختن ساخت‌ و سازهای غیر فنی تاکید شده است.
اکثر ساختمان ‌ها توسط افراد بدون صلاحیت احداث می گردد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان با عنوان این که دربند هفتم ابلاغ سیاست ‌های کلی نظام در امور «مسکن» بر اجباری کردن استانداردهای ساخت‌وساز مقررات ملی ساختمان و طرح ‌های صرفه‌ جویی انرژی تاکید شده است، گفت: یکی از اهداف قانون نظام‌مهندسی، گرداوری مقررات ملی ساختمان است.
ماهرو بختیاری، با عنوان این که مقررات ملی ساختمان، قوانین مشترک و لازم‌الاجرا برای تمام افرادی است که در حوزه ساخت ‌و ساز فعالیت دارند، تصریح کرد: این قوانین شامل مراجع صدور پروانه، مهندسان، کارفرمایان و حتی بهره‌برداران، است، ولی متأسفانه عده‌ای مقررات ملی را کنار گذاشته و کاملاً سلیقه‌ای عمل می‌ کنند.
وی یاد آور شد: نتیجه این امر این بوده که امروز اکثر ساختمان‌ ها توسط افراد بدون صلاحیت احداث می‌ گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان با عنوان این که در کشور ما هرکسی با هر سوادی وارد عرصه ساخت ‌و ساز شده‌ است در حالی‌ که پروانه را نباید به صاحب‌ ملک و سرمایه‌گذار داد بلکه باید به سازنده ذی ‌صلاح داد، افزود: نتیجه این امر این بوده که امروز ما با انبوهی از ساختمان ‌های بی‌کیفیت روبرو هستیم که توسط افراد فاقد صلاحیت احداث ‌شده که کیفیت لازم را ندارند.
وی با اشاره به این که در حال حاضر بانک ‌های ما برای ایجاد ساختمان، تسهیلات ارائه می‌ دهند که این امر اقدام خوبی است، ادامه داد: ولی متأسفانه هیچ حداقل شرایطی وجود ندارد که این تسهیلات ساختمانی به ساختمان‌ هایی تعلق بگیرد که اصول ایمنی و مقررات ملی در آن رعایت شده باشد.
شهرداری باید انتخاب مجری ذی ‌صلاح را برای ساخت ‌و ساز اجباری کند
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان گفت: مگر می‌ شود ثروت کشور را در اختیار افرادی قرار دهیم که بدون صلاحیت هستند، شرکت‌ های بیمه نیز همین‌گونه است و نباید به پروژه‌های ساختمانی که در آن ها مقررات ملی رعایت نمیشود و مجری ذیصلاح حضور نداشته نه بانک وام داده شود و نه بیمه آن ساختمان را بیمه کند.
ماهرو بختیاری، تصریح کرد: پیشنهاد این بوده که این رویه اصلاح گردد و به این سمت برویم که تسهیلات در حوزه ساخت‌ و ساز تنها به کسانی تعلق گیرد که قانون و مقررات ملی را رعایت و اجرا می‌ کنند نه کسانیکه آن را دور می ‌زنند.
وی با تاکید بر این که شهرداری باید انتخاب مجری ذی ‌صلاح را برای ساخت ‌و ساز اجباری کند، تصریح کرد: این امر باید مانند تبصره ماده ده آئین‌ نامه اجرائی ماده سی و سه قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان و بند ۱۴-۴-۳ مبحث دوم مقررات ملی ساختمان باشد که شروع هرگونه عملیات ساختمانی را منوط به داشتن مجری و معرفی وی به ناظران را الزامی کرده است.
وی، ادامه داد: براساس قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان مجریان ذیصلاح مسئولیتِ صحت انجام همه عملیات اجرایی ساختمان، رعایت مقررات ملی ساختمان، رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی، اجرای محتوای مندرج در پروانه ساختمان و نقشه‌ های مصوب، کیفیت در ساخت ‌و سازها، رعایت اصول ایمنی و حفاظت کارگاه و مسائل زیست ‌محیطی، بهره‌گیری از مصالح استاندارد، استفاده از مهندسان و کاردان ‌های فنی رشته ‌های مختلف ساختمان و معماران تجربی دارای پروانه اشتغال و کارگران، استادکاران و هم چنین عوامل فنی ماهر دارای پروانه مهارت فنی، ارائه بیمه ‌نامه تضمین کیفیت را به عهده‌ دارند.
ساختمان ‌ها توسط متخصصان فن دارای پروانه اشتغال بکار احداث گردد
ماهرو بختیاری، با عنوان این که بررسی کیفیت ساخت‌ و سازها تنها بمدت محدودی ختم می‌ شود، افزود: پس از حادثه پلاسکو و زلزله کرمانشاه کمیته ‌های مختلفی برای بهبود کیفیت ساختمان ‌ها و جلوگیری حوادث تشکیل گردید، ولی پس از گذشت مدتی این بررسی ‌ها فروکش کرد و به فراموشی سپرده شد.
ماهرو بختیاری تاکید کرد: در این شرایط وقتی سازنده ذیصلاح نباشد نظارت بر غیر ذیصلاح بی‌ معنی است.
وی با عنوان این که متأسفانه مسئولیت پیمانکار و سازنده بر دوش ناظری می افتد که ابزار اجرایی در دست ندارد و تنها طبق آیین‌ نامه گزارش تخلفات و اجرای مراحل عملیات ساختمانی را به مرجع صدور پروانه اعلام می‌کند، ادامه داد: بنابراین باید مطالبه ملی شکل بگیرد تا ساختمان‌ ها توسط متخصصان فن دارای پروانه اشتغال بکار احداث گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان، افزود: تا زمانیکه مجری صاحب صلاحیت در فرآیند ساخت ‌و ساز وجود نداشته باشد «بیمه تضمین کیفیت ساختمان» هم داده نمی ‌شود در صورتیکه براساس قانون و مقررات ملی ساختمان باید هر واحدی این بیمه را برای حداقل ده سال داشته باشد.

منبع : خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه نظام مهندسی ترافیک  pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ شهریور ۹۷
846 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0