سازمانهای نظام مهندسی باید از تصدی گریها و تولی گریهای مادی خارج گردند

سازمانهای نظام مهندسی باید از تصدی گریها و تولی گریهای مادی خارج گردند

کد خبر: 970623003 تاریخ انتشار: جمعه ۲۳ شهریور ۹۷ - ۹:۲۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،محمد سالاری عنوان داشت: بخشی از ساختارهای موجود تصمیمگیری و تصمیم سازی در کشور، به بن بست خورده و میبایست اصلاحات و تحولات اساسی در آن صورت پذیرد.

سازمانهای نظام مهندسی باید از تصدی گریها و تولی گریهای مادی خارج گردند

سازمانهای نظام مهندسی باید از تصدی گریها و تولی گریهای مادی خارج گردند

سازمانهای نظام مهندسی باید از تصدی گریها و تولی  گریهای مادی خارج گردند

سالاری در جلسه تخصصی دستاوردهای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در حوزه ارتقاء کیفیت ساخت و ساز شهر تهران با اشاره به مشکلات و چالشهای موجود در فرایند ساخت و ساز در شهرهای کشور، افزود: متاسفانه طی سالهای اخیر در شهرداری تهران، شاهد مشکلات و چالشهای زیادی در فرایند صدور پروانه و گواهیها هستیم و صدور یک پروانه و گواهی ساختمانی ماهها و بعضا بیش از یک سال بطول می انجامد.
سالاری تصریح کرد: در همین راستا چندی پیش، کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نشستی را با حضور ریاست شورا، شهرداران مناطق بیست و دو گانه، معاونین امور مناطق و شهرسازی های شهرداری تهران برگزار کرد و در آن نشست حدود پنجاه آیتم از چالشهای فراروی صدور پروانه و گواهیها اعم از مشکلاتی که موازی کاری سوی دفاتر الکترونیک با شهرسازی مناطق ایجاد گردیده، مشکلاتی که در استعلام از کمیسیون ماده هفت ایجاد می گردد، مشکلات ارجاع ناظر از طرف سازمانهای نظام مهندسی و فرایند بررسی نقشه های فاز دو، مشکل دریافت استعلامهای سازمانها و نهادهای درون یا بیرون از شهرداری مطرح گردید. بعد از آن نشست، یک آسیب شناسی جدی توسط کمیسیون شهرسازی و معماری مبتنی بر نظرات تمامی ذی نفعان انجام گردید و آسیب شناسی مذکور رسما به شهرداری تهران و معاون شهرسازی و معماری اعلام گردید و رفع این مشکلات را در اولویت جدی کمیسیون در طول سال دوم فعالیت شورای پنجم قرار دادیم.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اظهار داشت: برای حل این مشکلات ما هیچ راهی جز هوشمندسازی سامانه های شهرداری و ارائه خدمات فنی مهندسی به صورت شهروند محور و سلف سرویس نداریم. با تحقق این موضوع دیگر نیازی به مراجعه شهروندان و متولیان ساخت و ساز به شهرسازیهای مناطق و دفاتر خدمات الکترونیک وجود ندارد و مجموعه استعلامها از نهادهای خارج از شهرداری و یا درون شهرداری به صورت سیستمی انجام می گردد و لازمه این امر بستر سازی در حوزه هوشمندسازی است.
وی با ابراز تاسف از عدم شکل گیری مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری در کشور، گفت: در برخی از حوزه ها مبتنی بر توافقات مدیریت شهری و سازمان ها و نهادها اقدماتی مشابه انجام شده و استعلامات به صورت سیستمی انجام می گردد. اگر ما بتوانیم ضوابط طرح تفصیلی و تکالیف آن را به شکل کمی تهیه کنیم تا روی سامانه شهرسازی قرار گیرد، دیگر نیازی به تفسیر شوراهای معماری و نظرات شهرداری منطقه، اعضای شورای شهر وکمیسیونهای مربوطه نیست و شهروندان میتوانند حتی در منزل خود و از طریق اینترنت درخواست پروانه و از همان مسیر هم پروانه را اخذ کنند.
سالاری افزود: ممکن است برخی از شهروندان دانش و مهارت لازم برای این کار را نداشته باشند که میتوانند از دفاتری مثل دفاتر الکترونیک، شرکتهای فنی مهندسی و یا مهندسین متخصص استفاده کنند.
کاهش فساد و رانت با هوشمند سازی صدور پروانه
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به نشست چند روز پیش شهردار تهران و تعدای از اعضای شورای شهر با نخبگان مدیریت شهری در مورد هوشمندسازی، گفت: در این نشست، آقای افشانی قول داد که این کار تا پایان سال عملی شود. البته به زعم من این اقدام تا آخر سال عملی نمی گردد چرا که هنوز زیرساختها فراهم نیست، توافقات کامل نشده و تکالیف طرح تفصیلی هم مانده است ولی من فکر میکنم اگر اهتمام شهرداری باشد،‌ این مهم در سال دوم فعالیت شورای شهر پنجم عملیاتی خواهد شد. با این اقدام، همزمان صدور پروانه و گواهیها خیلی کاهش می یابد و در کنار آن نیز یک شفاف سازی به تمام معنا صورت خواهد گرفت و نهایتا فساد و رانت قابل توجه در این حوزه نیز کاهش خواهد یافت. و این موضوع باید آن قدر مطرح گردد تا تبدیل به مطالبه افکار عمومی و تشکلهای حرفه ای و صنفی گردد.
ناکارآمدی در ساختارهای تصمیمگیری و تصمیم سازی
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با عنوان این که امروز نهادها و سازمانهای خارج از مدیریت شهری به این نتیجه رسیده اند که بدون هماهنگی همه سازمانها و نهادها نمیتوان به وظایف محوله در قانون عمل کرد، افزود: در همین راستا ما شاهد برگزاری نخستین نشست شورای اداری شهر تهران در شهرداری منطقه چهار با محوریت فرمانداری و شهرداری منطقه بودیم و در این نشست، نمایندگان و مسئولان تمام سازمانها و نهادهای ذیمدخل در اداره شهر و شورایاران، نمایندگان محلات خاضر بودند و به طرح مشکلات و چالشهای محلات پرداختند و برای رفع مشکلات مصوبه گرفتند. این نشان میدهد که دغدغه ای در سطح سازمانها و نهادهای ایجاد شده که ساختارهای موجود تصمیمگیری و تصمیم سازی در حوزه شهری ما ناکارآمد است و می بایست اصلاحات و تحولات اساسی در آن صورت پذیرد.
سالاری تصریح کرد: امروز پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد این همه ناکارآمدی در ساختارهای تصمیمگیری، سیاسی و اداری کشور هستیم. بنابراین میبایست دراین حوزه تحولات اساسی انجام گردد تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم. این که پس از گذشت چهار دهه از انقلاب وقتی مشکلات اقتصادی دامنگیر جامعه می گردد تازه به فکر تشکیل اتاق مدیریت بحران می افتیم، به معنی ناکارآمدی ساختارهای تصمیم سازی و تصمیمگیری در کشور است.

سازمانهای نظام مهندسی باید از تصدی گریها و تولی گریهای مادی خارج گردند

وی با عنوان این که اکنون بیش از هفتاد درصد جمعیت کشور در شهرها ساکن هستند، تصریح کرد: امروز می بایست ما حکمرانی محلی را در کنار حکمرانی ملی و مرکزی بپذیریم و هیچ چاره ای نداریم جز این که مجموعه تولی گریها و تصدی گریهای را به پارلمان شهری و مدیریت شهری بسپاریم. دولت و قوای ۳ گانه باید اختیارات خود در حوزه شهرها را به پارلمانهای شهری و حکومت محلی بسپارند و خود به سیاستگذاریها و نظارت بپردازند و در موضوعات راهبردی و حاکمیتی کنشگری انجام بدهند.
مسئولیت پذیری اجتماعی راهی برای عبور از مشکلات موجود
این عضو شورای شهر تهران در ادامه این جلسه با تاکید بر ضرورت شکل گیری مسئولیت پذیری اجتماعی در تمام سطوح اجتماعی، گفت: درکشور ما در تمام سطوح از دولت، نمایندگان مجلس و شورای شهرتا مدیران شهری و متولیان ساخت و ساز و نظام مهندسی و خود شهروندان همه فکر میکنند که مقصر مشکلات موجود سایرین هستند و شاید بخش عمده مشکلات و چالشهای کشور ما در ابعاد مختلف هم به همین موضوع بر میگردد که متاسفانه ما مسئولیت پذیری اجتماعی نداریم .
سالاری با اشاره به مشکلات حوزه ساخت و ساز، افزود: متاسفانه اکثر مطالباتی که مردم و متولیان ساخت و ساز در نشست های ملاقات مردمی و مراجعه به شورا و شهرداری دارند برخلاف قانون و طرح تفصیلی و ضوابط نظام مهندسی است.
تداوم بی اعتمادیها موجبات شکست سازمانهای نظام مهندسی خواهد شد
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به این که طبق برآورد سال نود و چهار،‌ گردش مالی صنعت ساختمان در کل کشور حدود هشتاد هزار میلیارد تومان است، بیان کرد: این رقم و عدد نشان میدهد که مسئولیت سازمانهای نظام مهندسی و اعضای آن در صیانت از سرمایه های مادی و حضور کشور به چه میزان است، این در حالی است که به علت عدم توجه به اهداف متعالی این سازمان هرساله شاهد کاهش اعتماد به عملکرد این سازمانها میباشیم.
سالاری یاد آور شد: نشانه های این روند درفرایند برگزاری انتخاباتهای هیات مدیره نظام مهندسی مشهود است به نحوی که حدود هفت تا هشت درصد اعضای نظام مهندسی در انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان پایتخت شرکت میکنند که متاسفانه بخشی از این مشارکت هم با رویکرد یارگیریهای مبتنی بر منافع شخصی و گروهی و صرف صنفی شکل میگیرد و همین امر سبب شده است تا هرساله، افراد شاخص و نخبه و صاحب نظر کم تری به کاندیداتوری در این عرصه اقبال داشته باشند.
سالاری خاطر نشان ساخت: می بایست کلیه اعضای نظام مهندسی مبتنی بر مسئولیت پذیری فنی و مهندسی و اجتماعی از تمام ظرفیت خود جهت بازگرداندن اعتماد عمومی به جایگاه رفیع سازمانهای نظام مهندسی را بکار گیرند چرا که این نهاد نقش بسیار تاثیرگذاری در پیشرفت و توسعه کشور و ارتقاء کیفیت ساخت و ساز و صیانت از منابع مادی و معنوی و منابع کشور دارد.

منبع : تیتر شهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ شهریور ۹۷
1386 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0