آخرین خبرها از آخرین پروژه مسکن مهر زنجان تحویل زمین ‌ها بزودی مدیر مسکن و ساختمان اداره راه و شهرسازی استان زنجان

آخرین خبرها از آخرین پروژه مسکن مهر زنجان؛ تحویل زمین ‌ها بزودی شروع می ‌گردد

مدیر مسکن و ساختمان اداره راه و شهرسازی استان زنجان گفت: تسهیلاتی که مربوط به راه و شهرسازی باشند در این پروژه نیز ارائه خواهد شد ولی در بحث نظام مهندسی و شهرداری مشخص نیست که آیا مصوبه سال هشتاد و شش دولت را اجرایی کنند یا خیر.

کد خبر: 970613009 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷ - ۱:۲۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،مدیر مسکن و ساختمان اداره راه و شهرسازی استان زنجان گفت: تسهیلاتی که مربوط به راه و شهرسازی باشند در این پروژه نیز ارائه خواهد شد ولی در بحث نظام مهندسی و شهرداری مشخص نیست که آیا مصوبه سال هشتاد و شش دولت را اجرایی کنند یا خیر.

آخرین خبرها از آخرین پروژه مسکن مهر زنجان تحویل زمین ‌ها بزودی

آخرین خبرها از آخرین پروژه مسکن مهر زنجان تحویل زمین ‌ها بزودی

آخرین خبرها از آخرین پروژه مسکن  مهر زنجان؛ تحویل زمین‌ ها بزودی شروع می گردد

اوایل سال گذشته جشن اختتامیه مسکن ‌های مهر زنجان در روزهای پایانی دولت یازدهم برگزار گردید ولی هنوز هم با وجود استقرار یک ساله دولت دوازدهم چشم برخی متقاضیان نگران سرپناهی برای زندگی است.
بعد از گذشت بیش از ۱ سال از برگزاری جشن اختتامیه مسکن‌ های مهر در زنجان بعنوان اولین استانی که پرونده مسکن مهر در آن بسته شد هنوز هم هزار و هشتصد متقاضی مسکن مهر بعد از ۸ سال بی‌مهری مسئولان متوجه شدند که هفتاد و سه هکتار جایی برای آن ها ندارد، هر چند خیلی از متقاضیان در این انتظار طولانی خسته شده و عطای مسکن ‌دار شدن را به لقایش بخشیدند.
اکنون بعد از ۸ سال چشم انتظاری هفتاد و سه هکتار به ۵٫۵ هکتار و تعداد متقاضیان از هزار و هشتصد به حدود ششصد نفر کاهش یافته است، برای اطلاع از آخرین وضعیت آخرین متقاضیان مسکن مهر زنجان با محسن محرمی‌ یگانه، مدیر مسکن و ساختمان اداره راه و شهرسازی استان زنجان گفتگویی انجام شده است که در زیر می ‌خوانید:
آخرین وضعیت مسکن مهر زنجان چگونه است؟
محرمی ‌یگانه: مسکن مهر تقریبا تمام شده و واحدی از مسکن مهر بدون تحویل نمانده است اگر واحدی هم مانده باشد به علت عدم مراجعه خود شخص متقاضی بوده است، تحویل واحدهای مسکن مهر در سال نود و شش کلا به اتمام رسید.
آمار کلی تعداد واحدها در طول این مدت که به نام مسکن مهر احداث گردید و تمام شد چه تعداد است؟
محرمی ‌یگانه: پروژهای مسکن مهر در ۳ قالب خود مالکی، تعاونی و تفاهم نامه‌ای بود که مسکن مهر تفاهم نامه‌ای را دولت مستقیم مدیریت می‌ کرد، بر کار تعاونی ‌ها هم نظارت داشت خود مالکین نیز فقط تسهیلات گرفته بودند.
سی و دو هزار و سی واحد مسکن مهر در کل زنجان ساخته و تحویل داده شد که از این تعداد بیست و هشت هزار و بیست و هشت واحد برای شهرهای بالای بیست و پنج هزار نفر و چهار هزار و دو واحد در شهرهای زیر بیست و پنج هزار نفر بود. نوزده هزار و صد و چهل و شش واحد در قالب خود مالکی، شش هزار و هفتصد و چهل و نه واحد تعاونی و شش هزار و صد و سی و پنج واحد تفاهم نامه‌ای ۳ جانبه که دولت مستقیم کار می‌ کرد.
در شهرهای بالای بیست و پنج هزار نفر شانزده هزار و دویست و نود و یک واحد خود مالکی، پنج هزار و ششصد و چهل و شش واحد تفاهم نامه‌ای ۳ جانبه در قالب تعاونی ها که زیر نظر اداره تعاون بود تحویل متقاضیان شد.
الان در زنجان واحد بدون متقاضی وجود دارد؟
محرمی‌ یگانه: شرایط زنجان از ابتدا متفاوت تر از بقیه استان ها بود در استان های دیگر واحدهای بدون متقاضی وجود داشت ولی شرایط در زنجان کاملا متفاوت بود٬ تعداد متقاضی بیش تر از تعداد واحد بود٬ در یک مقطع زمانی کوتاهی در شهر ابهر تعدادی از واحدها بدون متقاضی بود، پس از آگهی متقاضی گرفت با این اوصاف در زنجان واحد بدون متقاضی نداریم.
چه عاملی سبب شد تعداد متقاضیان مسکن مهر در زنجان بیش تر از تعداد واحدها باشد؟
محرمی ‌یگانه: مکان یابی مناسبی که در زنجان اتفاق افتاد سبب شد که مردم انگیزه بالایی برای زندگی در واحدهای مسکن مهر را داشته باشند.
با این که تا سال نود و دو ثبت نام مسکن مهر وجود داشت، ثبت نامی ‌های کدام سال ها موفق به دریافت واحد و زمین ‌هایشان شدند؟
محرمی ‌یگانه: در سال هشتاد و نه ثبت نام در آذرماه متوقف گردید و بهمن ‌ماه مجددا اجازه ثبت نام داده شد تا سال نود ثبت نام ها ادامه داشت تعداد متقاضیان بیش تر از تعداد واحدها شد استان زنجان پیش از اینکه دستور متوقف کردن ثبت نام کشوری اعلام شود به دستور شورای مسکن ثبت نام را متوقف کرد و در شهریور ماه نود و یک ثبت نام بطور کامل متوقف گردید.
متقاضیانی که موفق به دریافت واحدهایشان شدند ثبت نامی‌های تا سال هشتاد و نه بودند. متقاضیانی که از سال نود به بعد ثبت نام کردند با این که واجد شرایط برای دریافت مسکن مهر بودند، چون واحدی نبود که تحویل شود پول عده‌ای از متقاضیان با فراخوانی که انجام گرفت، عودت داده شد. با اینکه دو تا سه هزار واحد بیش تر از مقدار تعیین شده به واحدهای مسکن مهر اضافه شد ولی دیگر امکان اضافه کردن واحدی بیش تر از این وجود نداشت.
متقاضیان پروژه هفتاد و سه هکتاری با هزار و هشتصد متقاضی که قبل از سال نود در قالب مسکن مهر ثبت نام کرده بودند قرار بود زمین تحویلشان گردد با گذشت ۸ سال چرا تا به امروز کسی موفق به دریافت زمین نشده است؟
محرمی ‌یگانه: پروژه هفتاد و سه هکتاری در قالب مسکن مهر بود و برای ثبت نام پنج هزار نفر پیش بینی شده بود که مبلغ هفت میلیون تومان در ۳ واریز٬ یک میلیون و دو واریز سه میلیون تومانی انجام گرفته شده بود.

آخرین خبرها از آخرین پروژه مسکن مهر زنجان تحویل زمین ‌ها بزودی

عملیات آماده سازی زمین آغاز گردید ولی به یک باره از تیر ماه نود و یک وضیعت کشور از لحاظ اقتصادی بهم ریخت٬ در آن زمان مشخص گردید در محلی که برای این پروژه در نظر گرفته شده مشکلات بسیاری از قبیل آب، برق، نیرو رسانی وجود دارد٬ در صورت مهیا بودن این شرایط مشکلات دیگری از قبیل آماده سازی٬ ساخت کلانتری، مدرسه، فضای سبز و راه دسترسی وجود داشت؛ باید زمین دیگری در نظر گرفته می‌ شد که بتوان همه این موارد را در آن اجرایی کرد٬ به پیشنهاد شورای مسکن تصمیم به تغییر دادن محل احداث پروژه و خرید زمین ۵٫۵ هکتاری در انتهای کوی فرهنگ شد.
خرید این زمین زمان بر شد چون انتخاب، شناسایی و خرید زمین، اجازه دولت، انتقال پول و دریافت سند برای خرید چند سال بطول انجامید٬ تمام این امور سبب شد تا به امروز فعلا متقاضیان این پروژه موفق به تحویل زمین نشوند ولی تحویل این زمین ‌ها بزودی انجام خواهد شد.
آماده سازی زمین چه زمانی انجام شد؟
محرمی ‌یگانه :در سال نود و پنج زمین خریداری شد و مبلغ نه میلیار تومان بابت خرید توسط دولت پرداخت شد. از زمستان نود و شش عملیات آماده سازی آغاز گردید.
چه تسهیلاتی برای مسکن مهر در نظر گرفته شده بود؟ و آیا این تسهیلات برای پروژه که الان به ۵٫۵ هکتار کاهش پیدا کرده نیز اعطا می‌ گردد؟
محرمی‌ یگانه: تسهیلاتی که برای مسکن مهر در نظر گرفته شده بود شامل وام بانکی مستقیم که از سیزده و نیم میلیون تومان آغاز و تا چهل میلیون تومان رسید٬ سپس متناسب با روند افزایش قیمت‌ ها سهم تسهیلات بالاتر رفت این وام‌ ها با روند ۱۳٫۵ ، ۱۴، ۲۰، ۲۲، ۲۵، ۳۰ و ۴۰ برای تکمیل واحدها طبق مقطع زمانی پرداخت گردید کمک ‌هایی که در کنار تسهیلات به مردم شد شامل تخفیف پروانه ساختمانی، تخفیف در بحث نظام مهندسی، بیمه و مالیات بود.
در حالت عادی مالیات حدود سیصد هزار تومان برای هر واحد بود ولی در خصوص مسکن مهر فقط مالیات نقل و انتقال از متقاضی اخذ شد. بیمه تامین اجتماعی ابتدا هفت هزار تومان بود که در نهایت به پنج هزار و دویست تومان رسید.
در بحث آماده سازی، محوطه سازی و دیواره حائل کمک شد پیش فرض آماده سازی واحدی دو میلیون تومان بود ولی برخی جاها این امکان وجود نداشت نیاز به سنگ چینی بود هزینه‌ ها بالاتر رفت٬ همین عامل سبب شد دولت نزدیک به ۱ میلیون تومان برای هر واحدی کمک بلاعوض کند.
برای تاسیسات زیربنایی آب، برق ، گاز و فاضلاب کمک کرد طوریکه دو میلیارد تومان برای فاضلاب، ششصد میلیون تومان به برق رسانی کمک شد.
ولی در باره تسهیلات به ۵٫۵ هکتاری٬ هزینه‌ هایی که مربوط به راه و شهرسازی باشند در این پروژه نیز ارائه خواهد شد. آب رسانی، برق، گاز، فاضلاب و آسفالت ریزی همه امکاناتی که در پروژه‌های قبلی مسکن مهر بود در این ۵٫۵ هکتاری نیز انجام شده و در حال اجرا است و نرم همان نرم کشوری است در بحث نظام مهندسی و شهرداری مشخص نیست که آیا مصوبه سال هشتاد و شش دولت را اجرایی کنند یا خیر.
شهرداری‌ ها با مصوبه شورا کار می‌ کنند در شهرداری شوراهای شهر ممکن است تصمیمی بهتر یا بدتر از قبل تصویب کنند.
چه خدماتی قرار است به این پروژه تعلق گیرد؟
محرمی ‌یگانه: در بحث واگذاری زمین همانند مسکن مهر است ولی از نظر اندازه قطعه متفاوت است شرایط در پروژه ۵٫۵ هکتاری بهتر است قطعات ثمین و مهر آرا صد و پنجاه متری بود ولی در این پروژه زمین‌ ها در قطعه بندی صد و هشتاد متری خواهد بود٬ نوع مدل واگذاری همانند پروژه‌ های قبلی است.
یکی دیگر از تفاوت ها مربوط به بحث وام است از سال نود و یک به بعد وام مهر قطع شد ولی متقاضیان می ‌توانند از وام های مسکن یکم، وامهای بدون سپرده بانک مسکن، وام از طریق اوراق یا اگر سپرده در بانک مسکن داشته باشند اقدام کنند.
چه تعداد از متقاضایان هزار و هشتصد نفری پروژه هفتاد و سه هکتاری هنوز مانده و منتظر پروژه ۵٫۵ هکتاری‌اند؟
محرمی‌ یگانه: کلیه ثبت نام های قبل از هشتاد و نه تا سال نود و شش مسکن خود را تحویل گرفته‌اند. تا به امروز دو سوم از متقاضیان پروژه هفتاد و سه هکتاری انصراف داده‌اند و حدود ششصد متقاضی مانده است٬ تنها پروژه‌ای که از مسکن مهر در استان زنجان مانده است همین پروژه ۵٫۵ هکتاری با ششصد متقاضی است.
بالاخره زمین چه زمانی به متقاضیان پروژه ۵٫۵ هکتاری واگذار می‌ گردد؟
محرمی‌ یگانه: قطعات آماده شده به مردم نیز اطلاع رسانی شده که در قالب‌ های ۴ نفره حداکثر تا یکم شهریور گروه بندی گردند که حدود چهارصد نفر گروه بندی را انجام داده‌اند و دویست نفر دیگر نیز نظری ندادند که طبق حروف الفبا گروه بندی این افراد نیز صورت می‌ گیرد حداکثر تا یک ماه دیگر واگذاری قطعه ‌ها انجام خواهد شد.
منبع : خبرگزاری تسنیم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ شهریور ۹۷
1204 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0