رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران بیان کرد:

آئین ‌نامه کنترل و بازرسی ساختمان بهیچ وجه نظرات صنف و بخش خصوصی را در خود ندیده است

ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران با حضور  مهیار فرنیا دبیر٬ سایر اعضای سازمان و جمعی از اصحاب رسانه٬ در سالن جلسات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار گردید.

کد خبر: 970611001 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۱ شهریور ۹۷ - ۱۰:۰۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،احمد خرم٬ ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران با حضور  مهیار فرنیا دبیر٬ سایر اعضای سازمان و جمعی از اصحاب رسانه٬ در سالن جلسات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار گردید.

آئین ‌نامه کنترل و بازرسی ساختمان

آئین ‌نامه کنترل و بازرسی ساختمان

آئین ‌نامه کنترل و بازرسی ساختمان بهیچ وجه  نظرات صنف و بخش خصوصی را در خود ندیده است

خرم عنوان داشت: آئین ‌نامه کنترل و بازرسی ساختمان بهیچ وجه نظرات صنف و بخش خصوصی را در خود ندیده است.
خرم افزود: وقتی اقدامی بدون مطالعه بخواهد انجام شود، آن برنامه به نتیجه نخواهد رسید، بنابراین آئین ‌نامه کنترل و بازرسی ساختمان به علت این که بدون مطالعه بوده و نظرات صنف و بخش خصوصی را در خود ندیده است، حدود ۳ سال است متوقف است.
وی ادامه داد: در آئین‌ نامه کنترل و بازرسی ساختمان تهیه شناسنامه فنی ملکی ساختمان‌ ها به عهده سازمان نظام مهندسی است، بنابراین در آئین ‌نامه کنترل و بازرسی ساختمان این مسوولیت به شهرداری سپرده شده است، ولی وقتی با شهردار  مذاکره شد، آن ها اعلام کردند، مهم ترین رکن این اقدام نیروی انسانی است.
وی افزود: بنابراین شهرداری اعلام می‌کند، ما زیر بار برنامه بازرسی ساختمان نمی‌رویم پس تلقی بنده این است که تصمیماتی که گرفته شده، یک مطالعه اصولی نشده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با تاکید بر این که وزارت راه و شهرسازی در طرح جامع مسکن نیز همین رویه را ادامه داده و بدون مطالعه طرح جامع مسکن را تصویب کرده است، گفت: در مذاکره‌ای که بصورت شفاهی با معاونت حقوقی ریاست جمهوری داشتم، آن ها اعلام کرده‌اند که ارجاع کار به عهده سازمان نظام مهندسی است. بنابراین این موضوع بصورت رسمی در هفته ‌های آینده اعلام خواهد شد.
خرم گفت:‌ بخشنامه آخوندی در مورد ارجاع کار مهندسان بزودی کان لم یکن (لغو) خواهد شد.
وی٬ در مورد اختلاس هفت و نیم  میلیارد تومانی نیز ، تصریح کرد: این موضوع با جعل امضا یکی از چک‌ هایی که بدون امضا پاس شده است در یکی از شعب بانک صادرات به وقوع پیوسته است، بنابراین این چک با جعل امضای بنده بوده است. بنابراین در یکی از شعب بانک صادرات حدود سه و نیم میلیارد آن کشف شد و تمام چک‌ های بالای پنجاه میلیون تومان بازدید صورت گرفت و هفت فقره چک هم در این بازدید کشف شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، گف: تا به حال از این هفت و نیم میلیارد تومان ۷٫۲ میلیارد تومان آن برگشت داده شده و سیصد میلیون تومان آن بزودی برگشت خواهد شد.

آئین ‌نامه کنترل و بازرسی ساختمان

خرم افزود: این پول از حساب سازمان مهندسی برداشته شده  است.
وی٬ در مورد ورود وزیر راه و شهرسازی در یک سال گذشته به دریافت پنج درصد حق‌الزحمه نظام مهندسی، افزود: پنج درصد حق‌الزحمه خدمات مهندسی در قانون دیده شده است٬ چرا که در برخی استان‌ ها برای دریافت این پنج درصد مصوبه مجمع وجود دارد پس بنابراین در برخی استان‌ ها که برای این پنج درصد مصوبه مجمع وجود ندارد دریافت این دستمزد قانونی نیست ولی برای استان تهران که مصوبه مجلس وجود دارد دریافت دستمزد قانونی است.
وی٬ با اشاره به این که بیست و سه سال از عمر تشکیل سازمان نظام مهندسی استان تهران می‌ گذرد، ادامه داد: با گذشت بیست و سه سال از عمر سازمان مهندسی تهران دولت هیچ کمک مالی و تاسیساتی و ساختمانی به سازمان نظام مهندسی نداشته است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، تاکید کرد: در سازمان نظام مهندسی استان تهران صد و بیست هزار مهندس عضو هستند پس این پنج درصد حق‌الزحمه اعضای مهندسان است.
خرم در مورد امضا فروشی مهندسان، تصریح کرد:‌ زمینه امضا فروشی باز است و برگه فروشی مهندسان وجود دارد، ولی باید راه‌ های پیشگیری آن را پیدا کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، گفت: موردی جدیدا با بنده تماس گرفته شد و اعلام شده که ساختمانی در حال ساخت است که ناظر گفته است که تا زمانی که پولی به من ندهید این مرحله را تائید نمی ‌کنم، بنابراین بنده با فرستادن بازرس ویژه این موضوع را حل کردم.
خرم گفت: به ناظر تذکر کتبی دادیم که اگریک بار دیگر این کار انجام شود، پروانه او تعلیق خواهد شد. بعد ارسال بازرس ویژه فضای جدیدی ایجاد کرده و تخلفات کم تر شده است.
وی با مقایسه سازمان نظام مهندسی تهران با سازمان نظام پزشکی، تصریح کرد: سازمان نظام پزشکی دستگاه متولی به نام وزارت بهداشت دارد که با تمام قدرت پشت سازمان نظام پزشکی که بعنوان نمونه در قضیه کارت ‌خوان‌ها بخوبی پشت سازمان نظام پزشکی ایستاد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، تاکید کرد: پزشکان برای این که مالیات ندهند، دریافت نقدی انجام می ‌دهند که خلاف است، ولی وزارت بهداشت پشت سازمان نظام پزشکی ایستاد تا فضای تخلف عادی جلوه داده شود.
خرم با عنوان این که سازمان مالیاتی باید کار خود را بکند، ولی قانون نباید در زندگی اشخاص کنکاش کند، خاطر نشان ساخت:‌ در آلمان پزشکان دریافتی‌ های خود را بصورت نقدی انجام می ‌دهند، ولی در آن کشور دارایی ‌ها به درستی‌ اظهار می‌ گردد.
خرم یاد آور شد: ما عادت داریم مسائل منفی را پررنگ کنیم. این در حالیست که باید طراحی ساختار و سیستم را اصلاح کنیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، گفت: بعنوان مثال در باره دریافت پنح درصد حق‌الزحمه مهندسان ناظر متاسفانه جوسازی شدیدی از طرف وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت و اعلام گردید با این اقدام دست در جیب مردم شده است و همین موضوع سبب شد اعتماد مردم به نظام مهندسی کم تر گردد.
خرم مطرح کرد: چندی پیش خدمت آخوندی وزیر راه و شهرسازی رسیدیم و زمانی که هجمه‌ های زیادی روی سازمان مهندسی بود، اعلام کردیم یک آتش‌ بسی ایجاد گردد، پس بنابراین مقرر گردید پنج نفر از سازمان نظام مهندسی و پنج نفر از وزارت راه و شهرسازی بر روی آئین‌ نامه کنترل و بازرسی ساختمان و نظارت و حق الزحمه که توسط مهندسان ناظر دریافت می‌ گردد، نشست هایی برگزار گردد.
وی گفت: ۳ نشست برگزار گردید، ولی متاسفانه ۲ ماه است که این نشست ها تعطیل شده است. این در حالیست که باید این نشست ها هفتگی برگزار گردد تا حرف ‌ها شنیده شود، چرا که هیأت وزیران نیز تاکید دارند که باید اظهارات اصناف و بخش خصوصی باید شنیده شود که متاسفانه به این موضوع توجهی نشده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد:‌ مسئله مبارزه با فساد و تبعیض یک مسئله مهم در کشور است، ولی هیچ اراده‌ای برای رفع فساد و تبعیض و هیچ طرحی برای پیشگیری از این موضوع وجود ندارد و متاسفانه این قوه، قوه دیگری را محکوم می ‌کند.
خرم ادامه داد: ‌نخستین امری که جلوی فساد را می‌ گیرد الکترونیکی کردن امور است و بهمین منظور انتخابات نظام مهندسی که طی ۱ ماه آینده برگزار خواهد شد بصورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: دومین راه برای کاهش فساد و پیشگیری از آن کوتاه کردن فرایند هاست، چرا که هرچه سرعت کار بالاتر برود فساد کم تر خواهد شد.
خرم تاکید کرد: دستمزد ناظران در دوره‌های قبل پنجاه روز طول می‌ کشید تا پرداخت گردد، بنابراین این موضوع سبب ایجاد فساد می‌ شد و وقتی برای پرداخت حق‌الزحمه فاصله می‌ افتاد مهندس ناظر حاضر می‌ شد، مبلغی را پرداخت کند تا دستمزد او آزاد گردد.
وی افرود:‌ ما تصمیم گرفتیم این فاصله پنجاه روزه را کوتاه کنیم بنابراین این فاصله پنحاه روزه را ابتدا به سی روز و سپس به ۲ هفته کاهش دادیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که حق‌الزحمه مهندسان ناظر یک روز هم نباید معطل گردد، بنابراین این حق‌الزحمه در حال حاضر به روز پرداخت می گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران٬ در خاتمه اظهارات خود، افزود: ‌ما معتقد هستیم هر شهروندی که بطور متوسط ماهانه پنج میلیون تومان کم تر درآمد داشته باشد، باید منتظر تخلف نیز بود.
منبع : پایگاه خبری پول بانک

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ انتخابات سازمان نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ شهریور ۹۷
1660 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0