بازگشت هفت میلیارد تومان پول اختلاس شده در چهار روز ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

بازگشت هفت میلیارد تومان پول اختلاس شده در چهار روز

یک مقام مسئول در نظام مهندسی ساختمان استان تهران از بازگشت اختلاس هفت میلیارد و دویست میلیون تومانی در چهار روز آینده خبر داد.

کد خبر: 970610008 تاریخ انتشار: شنبه ۱۰ شهریور ۹۷ - ۳:۲۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،یک مقام مسئول در نظام مهندسی ساختمان استان تهران از بازگشت اختلاس هفت میلیارد و دویست میلیون تومانی در چهار روز آینده خبر داد.

بازگشت هفت میلیارد تومان پول اختلاس شده در چهار روز

بازگشت هفت میلیارد تومان پول اختلاس شده در چهار روز

بازگشت هفت میلیارد تومان پول اختلاس   شده  در چهار روز/ راه برای امضا فروشی مهندسان ناظر باز شده است

تخلف هفت میلیاردی ظرف جهار روز برگشت داده می‌شود
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمتن استان تهران، در جلسه خبری در مورد اختلاس هفت میلیاردی در نظام مهندسی استان تهران، بیان کرد: این اختلاس با جعل امضای ریاست سازمان نظام مهندسی صورت گرفته که در قالب چندین چک بالای پنجاه میلیون تومانی بوده است.
خرم تصریح کرد: متأسفانه یکی از چک ‌ها بدون هیچ امضای در بانک صادرات پاس شده است.
وی ادامه داد: تا به امروز سه و نیم میلیارد تومان با کمک حراست و همکاری نایب رئیس کشف شده است و تا چهار روز آینده کل مبلغ هفت میلیارد و دویست میلیون تومان به سازمان برگشت داده می‌ شود.
خرم گفت: این اختلاس در حال بررسی است و مشخص نیست که بانک و یا کارکنان نظام مهندسی در این اختلاس دست داشته‌اند یا خیر؟
خرم در مورد تخلف چهل میلیاردی ۴ سال پیش، افزود: هنوز قوه قضائیه در حال بررسی است و کل مبلغ بلوکه شده ولی هنوز سود آن به حساب سازمان نظام مهندسی واریز می گردد.
وی با عنوان این که بیست و سه سال از عمر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران می ‌گذرد، تصریح کرد: در این مدت شاهد تحولات جدی در امر ساختمان و مسکن بودیم بطوری که تمامی قوانین و مقررات ملی ساختمان در این برهه از زمان حاکم شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، تاکید کرد: در طول این مدت نظارت‌ ها شکل گرفت و استانداردها وارد حوزه ساخت و ساز شده است زیرا که در اوایل انقلاب، بساز و بفروش‌ ها هیچیک از مقررات ملی ساختمان را رعایت نمی ‌کردند ولی امروزه بسیاری از بساز و بفروش‌ها ساختمان ‌های لاکچری را در بالای شهر می ‌سازند.
خرم از مناسب نبودن فضای سازمان نظام مهندسی استان تهران خبر داد و افزود: متأسفانه وزارت راه و شهرسازی حمایت چندانی از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نمی ‌کند و این در حالیست که وزارت بهداشت حمایت خیلی قوی از سازمان نظام پزشکی خود می ‌کند.
وی گفت: قانون نباید زندگی شخصی افراد را کنکاش کند و از این طریق مالیات دریافت کند که متأسفانه این چنین مواردی در حوزه نظام مهندسی ساختمان تهران خیلی مشهود است.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به این که باید سیستم در بخش نظام مهندسی اصلاح گردد، خاطر نشان کرد: متأسفانه بجای ایجاد یک سیستم صحیح در این بخش شاهد افشاگری در حوزه نظام مهندسی هستیم متأسفانه مسئولان بجای آنکه گفت و گو کنند از تریبون استفاده کرده و یک دیگر را محکوم می ‌کنند همین موضوع سبب ایجاد یک جو منفی در بخش نظام مهندسی شده است.
خرم با عنوان این که متأسفانه اعتماد و امیدها در حوزه مهندسی خدشه‌ دار شده است، خاطر نشان کرد: در بحث حق نظارت پنج درصدی مهندسان ناظر تمامی فضای اعتمادی که ساخته شده بود از بین رفت و مردم کاملا به مهندسان بی اعتماد شدند بطوری که وزیر راه و شهرسازی در این مورد گفت این پنج درصد  از جیب مردم برداشته می شود.
اعلام آتش بس وزارت راه و نظام مهندسی ساختمان تهران
خرم با عنوان این که هم اکنون با صحبت ‌هایی که میان نظام مهندسی ساختمان و وزارت راه و شهرسازی انجام شده یک آتش‌بسی بر قرار شده است، تصریح کرد: مقرر شد پنج نفر از نظام مهندسی و پنج نفر از وزارت راه و شهرسازی در مورد آیین‌ نامه و کنترل و نظارت ساختمان نشست های مکرری برقرار کنند که متأسفانه بعد از برگزاری ۳ نشست این هم اندیشی به فراموشی سپرده شد و در طول ۲ ماه گذشته هیچ نشستی برگزار نگردید در حالیکه باید برای رسیدن به یک اجماع نظر نشست های هفتگی برگزار گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران، ادامه داد: باید حرف بخش خصوصی شنیده شود و برای این صنف بخش نامه لحاظ گردد اما متأسفانه به نظرات بخش خصوصی برای کنترل آیین‌ نامه هیچ توجهی نشده است.
خرم از برخورد جدی با فساد و تبعیض در کشور و بویژه در حوزه مهندسی ساختمان خبر داد و افزود: متأسفانه هیچ اراده‌ای مبنی بر مبارزه با فساد و تبعیض وجود ندارد و من تا به امروز برخوردی در این مورد ندیده‌ام.
وی تصریح کرد: مبارزه با فساد و تبعیض نیازمند یک اراده عمومی و برنامه  دقیق است تا از طریق آن تکلیف تمامی دستگاه‌ ها برای مبارزه مشخص گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران خاطر نشان کرد: متأسفانه در بحث فساد و تبعیض هر کس قوه‌ای را محکوم  می ‌کند و هیچ کس تقصیر خود را به گردن نمی ‌گیرد.
خرم با عنوان این که الکترونیکی و به روز کردن  امور اصلی‌ ترین راه مبارزه با فساد است، گفت: اولین امری که مانع فساد می‌شود و مسیر تخلف را کور می ‌کند الکترونیکی کردن و به ‌روز کردن امور است بطوری که با توجه به حجم تولید اطلاعات و اعتبارات می ‌توانیم مانع فساد و تبعیض گردیم.
خرم گفت: در دورانی که وزیر راه و ترابری بودم طرح مناقصه الکترونیکی را پیاده کردم بطوری که در این مناقصه ایمنی به حدی بود که کوچک ترین تخلف در مزایده از طریق آلارم اطلاع داده می ‌شد، بنابراین هیچ تخلفی در آن دوره صورت نگرفت.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران تصریح کرد: در سال هشتاد و دو وزارت راه و ترابری بعنوان عامل چهارم ATS محسوب گردید و از این طریق بساط تخلف در مناقصه ‌ها برچیده شد اما متاسفانه با روی کار‌آمدن دولت نهم بساط مناقصه الکترونیکی برچیده شد.
وی افزود: دومین روش مبارزه با فساد افزایش سرعت انجام کار و کوتاه کردن فرایند‌ها است بطوری که هر چقدر سرعت کار افزایش یابد میزان فساد کاهش چشم ‌گیری می ‌یابد.
خرم با اشاره به این که در سال‌ های گذشته پرداخت حق‌الزحمه مهندسان ناظر پنجاه روز بود، گفت: مدت طولانی حق‌الزحمه سبب ایجاد مشکلات مالی بسیاری برای مهندسان شد بطوری که شاهد افزایش فساد در این بخش بودیم ولی با برگزاری نشست های متعدد زمان پرداخت حق‌الزحمه را به سی روز و هم‌ اکنون کلیه حق‌الزحمه مهندسان به روز پرداخت می گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، خاطر نشان کرد: متاسفانه روند طولانی پرداخت دستمزد مهندسان برای برخی از افراد سودآور بود و همین موضوع موجب مخالفت آن ها با پرداخت روزانه دستمزدها بود.
وی تصریح کرد: باید معیشت مهندسان ناظر را تأمین کنیم زیرا کمبود در بخش مالی زمینه‌ ساز ایجاد فساد می‌ شود، در حال حاضر هزینه متوسط زندگی در شهر تهران پنج میلیون تومان است و هر کس که کم تر از این مبلغ را دریافت می‌ کند باید انتظار تخلف از آن را داشته باشیم.
وی ادامه داد: دستگاه‌ های نظارتی که فساد در آن ایجاد شده باید سالم‌ سازی گردد و از طریق ورود افراد پاک‌ دست به این بخش بتوانیم فساد را حل کنیم.
وی گفت: در حال حاضر در کشور ما هفده میلیون پرونده قضایی وجود دارد که این خود نشانگر ورود فساد به کشور و لزوم استفاده از عوامل پاک‌دست است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با عنوان این که باید برخورد با افراد متخلف در حوزه ساخت و ساز جدی شود، افزود: در خال حاضر باید با استفاده از برنامه‌ های دقیق و پکیج جدیدی که در مورد تخلف ساختمان ‌ها طراحی شده بتوانیم میزان تخلف در کنترل ساختمان را کاهش دهیم.
کار دولتی ندارم/ دریافت پنج درصدی دستمزد مهندسان قانونی است
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تأکید بر این که من کار دولتی ندارم بنابراین جزء افراد دو شغله محسوب نمی ‌شوم، خاطر نشان کرد: اخذ پنج درصدی حق‌الزحمه مهندسان در قانون دیده شده است، دستمزد از خدمات مهندسی دریافت می‌ گردد و در برخی از استان ها این پنج درصد مصوبه مجمع ندارد که استان تهران برخلاف سایر استان های دیگر این مصوبه را دارد، بنابراین مجوز این پنج درصد داده شده است.
وی تاکید کرد: در طول بیست و سه سال گذشته دولت یک ریال به نظام مهندسی ساختمان پرداخت نکرده در نتیجه این سازمان یک نظام کاملا خودگردان و بدون وابستگی به دولت است.

بازگشت هفت میلیارد تومان پول اختلاس شده در چهار روز

خرم با عنوان این که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران صد و بیست هزار عضو اصلی دارد، گفت: این سازمان هم‌اکنون پانصد و چهل هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده و حق‌الزحمه‌ای که اخذ می‌ کند، حق عضویت مهندس است و هیچ ارتباطی به پول مالک و یا سایر افراد ندارد.
راه برای امضا فروشی مهندسان ناظر باز شده است
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش امضا فروشی با بخشنامه جدید وزارت راه و شهرسازی، تصریح کرد: هم‌اکنون برگه‌ فروشی در نظام مهندسی رواج دارد و باید راهکاری برای جلوگیری از این تخلف را فراهم کنیم.
وی با عنوان این که در ۱ ماه گذشته چهار هزار و پنجاه پرونده نظام مهندسی ارجاع کار شده است، افزود: از این تعداد تنها پنجاه مورد انتخابی و مابقی از طریق معرفی ناظر بوده است.
خرم خاطر نشان کرد: هیچیک از مهندسان ناظر نظارت بر ساختمان‌ هایی با متراژ پایین را قبول نمی‌ کنند و ۳ نفر ناظری را معرفی کرده‌ایم که نظارت بر واحدی را قبول نکرده‌اند.
وی در مورد برگزاری انتخابات نظام مهندسی ساختمان استان تهران، تصریح کرد: این انتخابات کاملا الکترونیکی بوده و هیچ دخالتی از طرف اعضا مبنی بر انتخاب انجام نمی ‌شود و تمامی اقدامات و احراز صلاحیت در این مورد انجام شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، افزود: کلیه اسناد ۴ گانه و اطلاعات بررسی شده و نامزدهای این انتخابات اگر صلاحیت لازم را نداشته باشند کنار گذاشته می‌ شوند.
خرم، دوازدهم مهر ماه را زمان برگزاری انتخابات نظام مهندسی عنوان کرد.
خرم با اشاره به این که مهم ‌ترین خدمتی که سازمان نظام مهندسی باید ایجاد کند، بسترسازی برای اشتغال صاحبان پروانه است، بیان کرد: سازمان نظام مهندسی پرونده کلیه اعضا را بررسی می ‌کند و اگر صلاحیت حرفه‌ای داشته باشد، پروانه اشتغال آن را با امضای وزیر راه و شهرسازی صادر می ‌کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: رسالت اصلی سازمان نظام مهندسی، آموزش مهارتی و به روز کردن اطلاعات اعضا است و برای این آموزش باید هزینه آن پرداخت گردد.
وی با اشاره به این که طی صحبتی که با کارشناس ارشد و معاونت حقوقی رئیس جمهور انجام داده‌ام بخش نامه ارجاع کار نظام مهندسی لغو می‌ گردد، خاطر نشان کرد: طی صحبت ‌هایی که صورت گرفت، معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعلام کرد که نظر شفاهی ما آن است که ارجاع کار بعهده نظام مهندسی است و هفته آینده این نظر را بصورت رسمی اعلام خواهیم کرد بنابراین این بخش نامه بزودی لغو می گردد.
خرم در خاتمه یاد آور شد: عملکرد ۳ ماه گذشته نظام مهندسی ساختمان تهران نشان می‌ دهد که تغییرات گسترده و چشمگیری در این حوزه صورت گرفته است.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ شهریور ۹۷
1045 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0