دست نظام مهندسی در جیب کشاورزان ایمانی

دست نظام مهندسی در جیب کشاورزان/ عدم ارائه خدمات مفید

عضو شورای مرکزی خانه کشاورزی با انتقاد از ارائه نشدن خدمات مفید به کشاورزان، بیان کرد: نظام مهندسی خدمات مفید به کشاورزان ارائه نمی ‌کند و در حال حاضر دست این تشکل در جیب کشاورزان است.

کد خبر: 970521011 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۱ مرداد ۹۷ - ۵:۴۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،عضو شورای مرکزی خانه کشاورزی با انتقاد از ارائه نشدن خدمات مفید به کشاورزان، بیان کرد: نظام مهندسی خدمات مفید به کشاورزان ارائه نمی ‌کند و در حال حاضر دست این تشکل در جیب کشاورزان است.

دست نظام مهندسی در جیب کشاورزان

دست نظام مهندسی در جیب کشاورزان

دست نظام مهندسی در جیب  کشاورزان/ خدمات مفید ارائه نمی گردد

سازمان نظام مهندسی کشاورزی با حضور دانش آموختگان بخش کشاورزی قرار بود خدمات فنی و مهندسی به کشاورزان ارائه دهد ولی به اعتقاد عضو شورای مرکزی خانه کشاورز این تشکل در حال حاضر از وظایف قانونی خود غفلت کرده و خدمات موثری به کشاورزان ارائه نمیدهد.
اوایل دهه هشتاد بود که نبود تشکل خاص برای دانش آموختگان بخش کشاورزی و فقدان واحد مشخص در جهت حفظ حقوق آنها و هم چنین نیاز به وجود تشکلی تخصصی که هماهنگی و همکاری بین شاغلان بخش را بعهده داشته باشد، قانون گذار را بر آن داشت تا با تصویب زمینه را برای تأسیس یک سازمان صنفی تخصصی در این بخش فراهم کند.
در سال هشتاد، تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و چند ماه بعد در تیرماه سال هشتاد و یک با تشکیل اولین دوره شوراهای استانی و مرکزی و حکم ریاست جمهوری به ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی، فعالیت رسمی این تشکل شروع گردید.
هرچند «حفظ و حمایت از حقوق صنفی مهندسان کشاورزی» از وظایف اصلی این تشکل تعیین گردیده بود ولی ارتقا سطح دانش و اخلاق حرفه ای، افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی با استفاده از توان علمی دانش آموختگان بخش کشاورزی و پتانسیلهای موجود کشور و نظارت بر حسن اجرای وظایف فنی و حرفه ای اعضا و هم چنین صدور خدمات کشاورزی به خارج از کشور هم جزو وظایف اصلی این تشکل غیردولتی اعلام گردیده بود.
حالا در شرایطی که این تشکل غیردولتی به پایان ۲ دهه فعالیت خود نزدیک می‌شود، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز به عملکرد این تشکل انتقاد دارد و معتقدست که این تشکل از وظایف اصلی خود غافل شده است.
علی قلی ایمانی گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی بعنوان بازوی علمی بخش کشاورزی شروع بکار کرد تا خدمات فنی و مشاوره ای به کشاورزان ارائه دهد.
بر عملکرد نظام مهندسی کشاورزی نظارت نمی گردد
ایمانی اظهار داشت: به علت اینکه این تشکل بدنبال ایجاد درآمد برای اعضا و تشکل بود از وظایف اصلی غفلت کرده و تمام امورات مربوط به کشاورزان را بدست گرفته است بدون اینکه کسی بر عملکرد آن نظارت داشته باشد.
دبیر خانه کشاورز استان گلستان گفت: در حال حاضر صدور حواله کود، تشکیل پرونده برای پرداخت تسهیلات، صدور معاینه فنی و حواله سوخت و … توسط این تشکل انجام میشود و هرچند برای ارائه این خدمات وجه دریافت می گردد ولی خدمات مفید به کشاورزان ارائه نمی گردد.
به علت این که تشکل نظام مهندسی روستایی بدنبال ایجاد درآمد بوده از وظایف اصلی غفلت کرده و کلیه امورات مربوط به کشاورزان را بدست گرفته است بدون اینکه کسی بر عملکرد آن نظارت داشته باشد
ایمانی افزود: نظام مهندسی کشاورزی بدون داشتن اطلاعات فنی با چسباندن برچسب بر روی کمباینها به فعالیت آنها رسمیت میبخشد در حالیکه بسیاری از این کمباینها از نظر فنی صلاحیت کار ندارند.
رییس بنیاد گندمکاران کشور گفت: بسیاری از کمباینهایی که از نظام مهندسی کشاورزی برچسب دریافت کرده اند به لحاظ فنی، صلاحیت کار در مزرعه را ندارند از این رو شاهد ریزش ده درصدی محصول در هنگام برداشت هستیم.
وی تصریح کرد: عدم آگاهی افرادی که تایید کننده کمباینها هستند سبب میشود با ریزش محصول بویژه در گندم و کلزا، کشاورزان متضرر گردند.
ایمانی با اشاره به اینکه صدور مجوز سم فروشی هم به این تشکل واگذار گردیده است، افزود: برای صدور پروانه و مجوز سم فروشی در کشور هم ضابطه وجود ندارد و بعنوان نمونه در استانی مانند گلستان، مجوز فعالیت پانصد فروشگاه سم فروشی صادر گردیده است و بر عملکرد این فروشگاهها هم نظارتی وجود ندارد.
دبیر خانه کشاورز استان گلستان با بیان اینکه نظام مهندسی برای فعالیت سم فروشی در روستاها هم پروانه صادر کرده است وای بر قیمت سم نظارت ندارد، مطرح کرد: در حال حاضر بین قیمت تمام شده سموم و آفت کشها در کارخانه و قیمت بازار (فروش) اختلاف فاحشی وجود دارد، ولی نظارتها در سطح حداقلی هم نیست.
وی خاطر نشان ساخت: وقتی سرمایه گذاری انجام گردد ولی سرمایه گذار از نظر مالی به هدف نرسد، کم فروشی و یا گران فروشی اتفاق می افتد.
ایمانی یاد آور شد: به علت نبود نظارت کافی بر عملکرد سم فروشیها و آگاهی نداشتن کشاورزان، آفت کشها و سم از شرکتهای بی نام و نشان به کشاورز عرضه می گردد.
گیاه پزشک در سم فروشیها مستقر نیستند
دبیر خانه کشاورز استان گلستان با انتقاد به اینکه در حال حاضر در اغلب سم فروشیها گیاه پزشک وجود ندارد، اظهار داشت: حضور یک گیاه پزشک و تشخیص نوع بیماری و آفت و هم چنین تعیین آفت کش و سم مورد نیاز یک ضرورت است ولی عملا چنین اتفاقی رخ نمیدهد.
از نظام مهندسی و هم از مسئولان و هم چنین کسانیکه ناظر هستند خواهش میکنیم نظارتها را افزایش دهند چرا که اجحاف در حق  کشاورزان کاهش تولید و افزایش وابستگی را بهمراه دارد
وی با اشاره به اینکه قیمت هر لیتر سم در ۲ هفته گذشته ۲.۵ برابر شده است،  عنوان داشت: هیچیک از ارقام عرضه شده در سم فروشیهای استان گلستان برچسب قیمت ندارند و به علت نبود نظارت کافی، عده ای سوء استفاده کرده و قیمت را چند برابر افزایش میدهند و کشاورز هم قدرت خرید ندارد از این رو تولید تحت تاثیر قرار میگیرد.
به گفته ایمانی، هم چنین نظام مهندسی کشاورزی صدور حواله سوخت را هم بعهده گرفته و باز هم به علت نبود نظارت کافی در این بخش هم با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی، دست نظام مهندسی در جیب کشاورزان است از این محل ارتزاق میکنند و ما (خانه کشاورز) بعنوان مدافع حقوق کشاورزان هم از نظام مهندسی و هم از مسئولان و هم چنین کسانیکه ناظر هستند خواهش میکنیم نظارتها را افزایش دهند چرا که اجحاف در حق  کشاورزان کاهش تولید و افزایش وابستگی را بهمراه دارد.

دست نظام مهندسی در جیب کشاورزان

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز گفت: در حال حاضر زندگی و معیشت اعضای نظام مهندسی کشاورزی از محل درآمد کشاورزان تامین می گردد در شرایطیکه ارائه خدمات فنی و مهندسی یکی از وظایف اصلی این تشکل است که مورد غفلت قرار گرفته است.
وی یاد آور شد: اعضای این تشکل باید مشاوره خدمات فنی و مهندسی به کشاورزان داده و به آنها در افزایش بهره وری و ارتقاء عملکرد و تولید، مصرف بهینه کود، استفاده از سامانه های نوین آبیاری و … یاری کرده و حق مشاوره دریافت کنند در شرایطی که این مهم مورد غفلت قرار گرفته است.
منبع : خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی شهرسازی  pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ مرداد ۹۷
873 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0