بازدهی آبیاری ایران حدود پنجاه درصد است ریاست کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور

بازدهی آبیاری ایران حدود پنجاه درصد است

ریاست کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور با عنوان این که بازدهی آبیاری در ایران سی تا پنجاه درصد است، اظهار داشت: در دنیا استفاده از کالا با میزان مصرف پایین آب توصیه و این میزان بصورت برچسب روی کالاها مشخص می گردد.

کد خبر: 970514005 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۴ مرداد ۹۷ - ۳:۰۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور با عنوان این که بازدهی آبیاری در ایران سی تا پنجاه درصد است، اظهار داشت: در دنیا استفاده از کالا با میزان مصرف پایین آب توصیه و این میزان بصورت برچسب روی کالاها مشخص می گردد.

بازدهی آبیاری ایران حدود پنجاه درصد است

بازدهی آبیاری ایران حدود پنجاه درصد است

بازدهی آبیاری ایران حدود پنجاه  درصد است

احمدرضا طاهری با عنوان این که متوسط بارش سالانه در کشور چهارصد میلیارد مترمکعب و تبخیر دویست و هفتاد میلیارد مترمکعب است، گفت: تنها صد و سی میلیارد متر مکعب منابع آبی  قابل بهره برداری و نود و چهار میلیارد مترمکعب آبهای سطحی و سی و هشت میلیارد مترمکعب آبهای زیر زمینی است.
طاهری ادامه داد: متوسط بارندگی در سال آبی۹۷ -۹۶ در حوزه فلات مرکزی ۱۰۲٫۵ میلی متر و میزان آن در سال قبل صد و پنجاه و هفت میلیمتر و به معنی منفی ۵۴.۷ میلی متر و متوسط بارندگی در کل کشور ۱۶۶.۷ میلیمتر و سال آبی گذشته دویست و بیست و شش میلی متر و به معنی منفی ۵۹.۶ میلی متر، هم‌چنین سرانه آب تجدید پذیر در سال ۷۵. ۲ هزار مترمکعب و در حال حاضر حدود نهصد تا هزار و سیصد مترمکعب در سال و طبق تخمین حدود چهارصد تا هشتصد مترمکعب در سال است.
وی با عنوان این که سرانه مصرف آب روزانه در کشور بیش از دویست و بیست و پنج لیتر و در اصفهان بین صد و سی تا صد و پنجاه لیتر در روز است، افزود: با وجود کمبود فیزیکی آب، سرانه مصرف آب در عربستان هشتاد و هفت لیتر آب در روز است.
رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به این که بازدهی آبیاری کشور سی تا پنجاه درصد و راندمان آبیاری جهان هفتاد و پنج تا نود و دو درصد است، بیان داشت: در جهان به استفاده از کالاهایی با میزان مصرف آب کم تر توصیه می گردد و این میزان را بصورت برچسب روی کالاها میزنند.
وی تصریح کرد: استفاده بهینه از آب با بهره گیری از لوازم کاهنده مصرف وسایل آب بر، آب پخش و بازیافت آب خاکستری و اصلاح الگوی مصرف و عادت به بهینه مصرف کردن، خوردن مواد مغذی و استفاده کم تر از گوشت و استفاده از گیاهان و چمنهای آبیاری شونده توسط باران در ساختمانها، تعویض شیرآلات دو محوره با نوع اهرمی، حمایت از زمینهای محلی جهت حفاظت از تالابها سفره ها و منابع آبی، ساخت ساختمان در مکان مناسب، اندازگیری و مدیریت آبهای محلی و گرداوری و استراتژی تقویت و پیگیری مقررات مربوط به آبهای زیرزمینی آب امکان پذیر می گردد.
طاهری با عنوان این که پنجاه درصد منابع انرژی جهان در ساختمان، هشتاد درصد زمینهای کشاورزی صرف ساخت و ساز و شصت درصد منابع جهان از جمله آب در تولید مصالح ساختمانی بکار میرود، گفت: در حالی که ساختمان سبز بیست و چهار تا پنجاه درصد کاهش مصرف انرژی، سی و سه تا سی و نه درصد کاهش انتشار گاز Co2  و چهل درصد کاهش مصرف آب و هفتاد درصد کاهش ضایعات را بهمراه دارد.
ریاست کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور با عنوان این که انبوه ساز سازمان یافته ساختمان احداث میکند، ولی بساز و بفروش تنها میسازد و میفروشد، خاطر نشان ساخت: باید برچسب انرژی به ساختمان داده شود چرا که در صورت رعایت مقررات ملی ساختمان و مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان به گرید آ برچسب انرژی میرسیم.

بازدهی آبیاری ایران حدود پنجاه درصد است

طاهری یاد آور شد:‌ برای رسیدن به ساختمان بهینه به ترتیب نصب پنجره دوجداره، عایق کاری کامل جداره ساختمان، بهره‌گیری از سیستمهای کنترلی و تجهیزات کاهنده، بویلرهای چگالشی و بازیافت، آبگرمکن خورشیدی و استفاده از پنلها و … ضروری است.
وی گفت: گواهی نامه ثبت ساختمان با استفاده از مصالح بازیافتی، میزان رعایت مقررات ملی ساختمان، بهره وری آب، میزان استفاده از تجهیزات کاهنده و میزان بازیافت آب خاکستری و میزان مصرف آب در ساختمان، بهره گیری از تجهیزات تجدید پذیر، میزان بهره وری تجهیزات الکتریکی سیستمهای سرمایشی و گرمایشی بررسی میکند و به نسبت رعایت این موارد، رتبه مورد نظر داده میشود.
منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی نظارت معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ مرداد ۹۷
1409 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0