ضرورت توجه به کشت فراسرزمینی در بحران آبی رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور بیان داشت:

کشور در آستانه کمبود فیزیکی آب

احمد رضا طاهری اصل افزود: کشور در آستانه کمبود فیزیکی آب است و تا ۵ سال آینده این وضعیت بحرانی‌تر می گردد.

کد خبر: 970506006 تاریخ انتشار: شنبه ۶ مرداد ۹۷ - ۹:۰۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، احمد رضا طاهری اصل افزود: کشور در آستانه کمبود فیزیکی آب است و تا ۵ سال آینده این وضعیت بحرانی‌تر می گردد.

کشور در آستانه کمبود فیزیکی آب

کشور در آستانه کمبود فیزیکی آب

کشور در آستانه کمبود  فیزیکی آب

وی، در مورد ساختمان سبز، گفت: این ساختمانها سبب بهره گیری از مصالح نوین و نصب سیستم ‌های کاهنده مصرف و بازیافت آب و هوشمند سازی می گردد، ولی در حال حاضر مصرف انرژی بالا است به نحویکه در ساختمان‌ های ایران  بیش از ۲.۵ تا شش برابر متوسط جهان انرژی مصرف میکنیم.
طاهری اصل ادامه داد: در واقع مصرف بالای انرژی موجب آلودگیهای زیست محیطی، ایجاد پدیده وارونگی هوا در فصل پاییز و تغییر درصد ذرات آلودگی معلق در هوا در روزهای خاص می گردت، همچنین معضل دیگر استفاده نابجا از منابع آب و ایجاد بحران و تغییرات اقلیمی بعنوان فاجعه انسانی است که باید نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.
وی با عنوان این که ناپایداری را می ‌توان با توسعه پایدار طبق اصول اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی برطرف و به توازن رساند، تصریح کرد: مباحث اجتماعی به معنی حقوق بهره ‌برداری و ساخت محصولی با بهره‌ گیری آسان و آسایش بهتر و بدون آسیب، در نظر گرفتن سود و اجتماع در بخش اقتصادی استفاده از مصالح قابل بازیافت و بدون ضرر در ساخت دستگاه‌ های تولیدکننده جزو مباحث زیست محیطی است.
رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور با تاکید بر این که نمونه‌ای از توسعه پایدار را حدود ۵۰۰ سال پیش می‌ توان در میدان نقش جهان اصفهان مشاهده کرد، گفت: این میدان دارای ۳ اصل اقتصاد بازار قیصریه و مسائل اجتماعی عالی ‌قاپو و مباحث زیست محیطی بوده و شرایط توسعه پایدار در ساخت آن رعایت شده است، ولی امروزه از ۳ اصل توسعه پایدار تنها اصل اقتصادی در نظر گرفته میشود که نوسانات بازر ارز و طلا نمونه بارز آن است.
وی گفت: اگر در ساخت و سازها از روش‌ های طرح پایدار هم چون حفظ و بقای انرژی مانند توجه به اقلیم استفاده از منابع تجدید پذیر خورشیدی انرژی ‌های غیرفعال گرمایش و سرمایش ایستا (بهره‌گیری از طبیعت) استفاده از تجهیزات با بازدهی بالا و دارای برچسب انرژی مدنظر قرار گیرد، در نتیجه  انرژی نهان کم تر می‌ شود و حفظ و بقا آب با کاهش مصرف و بازیافت آن و استفاده از تجهیزات کاهنده و کنترل کننده مصرف حفظ و بقای مواد و مصالح افزایش می‌یابد.
طاهری اصل با تاکید بر این که بدترین روش ساخت و ساز در ایران انجام می گردد، گفت: در واقع ساختمان و مواد و مصالح را بعد از چند سال تخریب می‌ کنند و برای رسیدن به اصل پایداری باید بعد از چند سال، ساختمان را ترمیم، مدرن، هوشمند، بازآفرین و بازیابی کرد و ساخت و ساز باید با توجه به ابعاد مصالح موجود و تغییر الگوی آن در شهر و اقلیمهای مختلف صورت پذیرد.
وی با عنوان این که در قرن نوزدهم ساختمان را با پوشش نسبتا قوی و با توجه به مصالح موجود میساختند و برای مصون ماندن از سرما از لباس بیش تر استفاده میکردند، اظهار داشت: در قرن بیستم ساختمان ‌ها نازک تر شده و بدون در نظر گرفتن اجتماع، زیست محیط ساخته شد و گرمایش و سرمایش وابسته به تاسیسات میکانیکی بود و مصرف بی رویه انرژی ارزان به شکل رفتار اجتماعی پدیدار شد.

کشور در آستانه کمبود فیزیکی آب

رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور با تاکید بر این که در قرن بیستم توصیه آشتی با طبیعت مورد توجه قرار گرفت، ادامه داد: از انرژی خورشیدی، زمین گرمایی و وسایل کاهنده مصرف و بازیافت بهره مند گردیدند، ولی هم چنان در ایران با نگاه قرن بیستم ساختمانها طراحی، نظارت، اجرا و به بهره‌برداری میرسند.
وی با تعریف مفهوم اکولوژیک به معنی ارزیابی میزان مصرف بشر و اثرات آن بر روی محیط زیست، تصریح کرد: در واقع اکولوژیک با الگوی مصرف رابطه مستقیم دارد، ولی در کشور ردپای اکولوژیک خیلی بالا و ظرفیت زیستی به معنی وجود پارک، جنگل و زمین‌های بایر، کاهش یافته است. در واقع ظرفیت زیستی ایران به ازای هر نفر ۰.۸۴ هکتار و متوسط جهانی ۱.۷۶ هکتار به ازای هر نفر و ردپای اکولوژیک ۲.۶۶ به معنی تخریب ۳ برابری این ظرفیت است.
طاهری اصل با اشاره به این که خودکفایی در کشت گندم و گازکشی در مناطق محروم افتخاری برای کشور نیست، خاطر نشان ساخت: کاهش ردپای زیستی بشر در طبیعت مایه افتخار است، ایران و شهر اصفهان در کمربند اصلی تغییرات اقلیمی و در شرایط بحرانی است، همچنین کشور در آستانه کمبود فیزیکی آب است و تا ۵ سال آینده این وضعیت بحرانی ‌تر می گردد.
منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ مرداد ۹۷
830 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0