اجباری شدن به کارگیری مجری ذی‌ صلاح در تهران خزانه ‌دار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

خزانه‌ دار نظام مهندسی تهران از اجباری شدن به کارگیری مجری ذی‌ صلاح در تهران خبر داد

خزانه ‌دار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خبرداد که با تفاهم صورت پذیرفته میان سازمان نظام مهندسی تهران و وزارت راه و شهرسازی مسیر موقت جدیدی برای اجرای امر ارجاع کار نظارت درسازمان استان تهران گشوده شده است.

کد خبر: 970503009 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳ مرداد ۹۷ - ۱۲:۳۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی،خزانه ‌دار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خبرداد که با تفاهم صورت پذیرفته میان سازمان نظام مهندسی تهران و وزارت راه و شهرسازی مسیر موقت جدیدی برای اجرای امر ارجاع کار نظارت درسازمان استان تهران گشوده شده است.

اجباری شدن به کارگیری مجری ذی‌ صلاح در تهران

اجباری شدن به کارگیری مجری ذی‌ صلاح در تهران

خزانه‌ دار نظام مهندسی تهران از اجباری شدن به کارگیری  مجری ذی‌ صلاح در تهران خبر داد

امیرحسین دزفولیان ضمن عنوان مطلب فوق گفت: طبق تفاهم‌ های اولیه ‌ای که صورت گرفته مقرر گردیده که در شرایط کنونی مهندس ناظر فعلا امکان انتخاب یک کار اختیاری را داشته باشد و این مسیر در مورد شرکت‌ های حقوقی نیز مصداق دارد.
وی با تاکید بر این که در موضوع ارجاع کار نظارت درحال حاضر ۲ بحث وجود دارد و یک بحث مهندسان حقیقی هستند که دارای پروانه اشتغال بکار مهندسی هستند و بحث دیگر نیز مربوط به شرکت ‌های حقوقی است، اظهار داشت: طبق تفاهم‌ نامه صورت پذیرفته مقرر گردیده که بصورت موقت فعلا مهندسان ناظر دارای پروانه اشتغال بصورت محدود می‌ توانند در طول سال یک کار را انتخاب کنند.
دزفولیان با تاکید بر این که این انتخاب ممکن است توسط مالکان یا توسط مهندسان باشد، تصریح کرد: ممکن است ناظر مالک را بشناسد یا بالعکس مالک ناظر را بشناسد که در نهایت هیچ فرقی نمی ‌کند و اگر درچارچوب احراز صلاحیت واگذاری پروژه باشند، مالک یا ناظر می‌ توانند یک پروژه را بصورت اختیاری انتخاب کنند.
خزانه دار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید بر این که در مورد موضوع ارجاع کاریک گروه ۵ نفره از نظام مهندسی و یک گروه ۵ نفره از وزارتخانه راه وشهرسازی تشکیل شده است، ادامه داد: فعلا با تفاهمی که در نظام مهندسی و تعاملاتی که با وزارتخانه صورت گرفته این تصمیم برقرار شده است، ولی این تصمیمگیری بصورت موقت است و این مسیر فعلا بصورت موقت بازگشایی شده است.
وی درعین حال با تاکید بر این که بخاطر این که کیفیت ساخت و ساز بالا رود و نیز کسب و کار مهندسی رونق بگیرد سازمان نظام مهندسی مالکان را ملزم کرده است که نسبت به انتخاب مهندس مجری نیز اقدام کنند، افزود: طبق این اساس انتخاب مهندس مجری ذیصلاح در کنار انتخاب اختیاری مهندس ناظر اجباری شده است که این الزام هم دربحث معیشتی مهندسان و هم در بحث ارتقای کیفیت مهندسی نیز اثرگذار خواهد بود.
دزفولیان مطرح کرد: حدود ۲ هفته است این مساله اجباری شده است البته شهرداری این الزام را ندارد ولی آن چه که در اختیار سازمان نظام مهندسی بوده است الزامی شده است.

اجباری شدن به کارگیری مجری ذی‌ صلاح در تهران

وی ادامه داد: درمرحله دوم در مسیری حرکت و برنامه ریزی می‌ کنیم که شرکت ‌های حقوقی نیز امکان انتخاب یک پروژه انتخابی را داشته باشند.
دزفولیان در ادامه با عنوان این که درحال حاضر بطور میانگین متراژهایی که بعنوان میانگین ساخت و ساز در تهران مطرح می گردد متغیراست، یاد آور شد: بررسی ‌ها حاکی از آنست که از دویست میلیون مترمربع تا سیصد میلیون مترمربع ظرفیت خالی اشتغال مهندسی است حال فرض کنید در تهران بطورمیانگین دویست و پنجاه میلیون مترمربع ظرفیت خالی مهندسی موجود است و آماده ایجاد اشتغال به ‌کار هستند ولی کاری که در سطح تهران موجود است یازده میلیون مترمربع است یعنی به نسبت ظرفیت اشتغال مهندسی، حدودا ۴ درصد کار در شهر تهران موجود است.
خزانه‌دار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید بر این که اگر سیستم ارجاع کار برداشته شود ممکن است شرکت‌ هایی که می‌ توانند ارتباطات خاصی با دفاتر الکترونیک شهرداری، مالکان و … برقرار کنند کارها را قبضه کنند، اظهار داشت: حذف ارجاع نظارت ممکن است موجب شود کارها بین چند شرکت محدود قبضه گردد و مابقی مهندسان که تعداد آن ها در تهران صد و بیست هزار نفراست و حدودا سی الی چهل هزار نفر آن ها فعال هستند عملا کاری به آن ها ارجاع نگردد.
وی گفت: با این شرایط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بمنظور برقراری عدالت در حال توزیع کار به‌ صورت قطره چکانی بین مهندسان است.
خزانه‌دار سازمان نظام مهندسی ساختمان خاطر نشان کرد: مشکل است اینست که اگر سازنده ای برای مصرف شخصی اقدم به ساخت وساز کند قطعا بهترین مصالح را برای ساخت و ساز خود بکار میبرد ولی با توجه به سودجویی برخی از سازندگان ممکن است اگر برای مصارف غیر شخصی باشد مسایل کیفی را نادیده بگریند و طبق این اساس لازم است که با تغییر در فرآیند ارجاع نظارت کار حتما تدابیر لازم برای پیشگیری از این مساله در نظرگرفته شود.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ مرداد ۹۷
1339 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0