یک پیشنهاد بجای درگیری در مورد بحث ناظر و مالک وزیر راه و شهرسازی

یک پیشنهاد بجای درگیری در مورد بحث ناظر و مالک

وزیر راه و شهرسازی خطاب به مسئولان سازمان نظام مهندسی، بیان کرد: بجای درگیری درباره بحث ناظر و مالک بیایید اگر میخواهید بنیان نظام مهندسی را مستحکم کنید، بگویید هر بنگاه مهندسی که میخواهد فعالیت کند، در هیئت مدیره آن باید حتما 1 نفر دارای پروانه صلاحیت از سازمان نظام مهندسی باشد.

کد خبر: 970422004 تاریخ انتشار: جمعه ۲۲ تیر ۹۷ - ۲:۳۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، وزیر راه و شهرسازی خطاب به مسئولان سازمان نظام مهندسی، بیان کرد: بجای درگیری درباره بحث ناظر و مالک بیایید اگر میخواهید بنیان نظام مهندسی را مستحکم کنید، بگویید هر بنگاه مهندسی که میخواهد فعالیت کند، در هیئت مدیره آن باید حتما ۱ نفر دارای پروانه صلاحیت از سازمان نظام مهندسی باشد.

یک پیشنهاد بجای درگیری در مورد بحث ناظر و مالک

یک پیشنهاد بجای درگیری در مورد بحث ناظر و مالک

یک پیشنهاد بجای درگیری در مورد بحث  ناظر و مالک

عباس آخوندی با تاکید بر این که بحث و مشکل عمده ما در ایران در حوزه مهندسی به نحوه شکل گیری امر مهندسی در ایران برمیگردد، ادامه داد: این موضوع برمیگردد به زمانیکه بحث بحث مهندسی از طریق سازمان برنامه و بودجه برای اجرای طرحهای عمرانی کشور شکل گرفت.
وی در بیست و یکمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان، گفت: پس از گذشت حدود پنجاه سال در ارزیابی از نقاط ضعف و قوت اقدام سازمان برنامه و بودجه میتوان گفت که مهم ترین نقطه قوت آن این بوده که اساسا مهندسی را پایه گذاری کرده و به مفهموم صلاحیت در امر مهندسی پرداخته است.
بزرگ ترین خدمت سازمان برنامه و بودجه
آخوندی با عنوان این که سازمان برنامه و بودجه از واگذاری کارها به افراد غیرذیصلاح جلوگیری کرده و این بزرگ ترین خدمتی بوده که انجام داده، تصریح کرد: ولی بزرگ ترین مشکلی که نظام فنی و اجرایی دارد اینست که طبق نظام کارفرما تشکیل شده است. یعنی یک کارفرمای بزرگی به نام دولت شرایط واگذاری کارها را مشخص کرده و این نظام برای کارفرمای بزرگی به نام دولت تشکیل شده است.
آخوندی با تاکید بر این که در این سیستم هیچکس ضامن و مسئول نهایی نیست، گفت: این سیستم بروکراتیک در نظام فنی و اجرایی کشور وجود دارد و این داستان ادامه داشت تا این که ساخت وساز طرف بخش خصوصی شکل گرفت که برای آن ها نظام فنی و اجرایی لازم الاجرا نبود و پیش از انقلاب نظام معماری را طراحی کردند و بعد به قانون نظام مهندسی تبدیل شد.
نخستین شکست به قانون نظام مهندسی
وزیر راه و شهرسازی با عنوان این که با عدم تابعیت سازمان برنامه و بودجه از قانون نظام مهندسی، نخستین شکست این قانون وارد شد، افزود: به علت قدمت نظام فنی و اجرایی، سازمان نظام مهندسی تعاریف خود را طبق نظام فنی و اجرایی قرار داد و اشتباهی که در این جا رخ داد این بود که در نظام فنی و اجرایی، بهره بردار و ذینفع محصول و حاکم منافع نهایی کشور یکی است.
وی اظهار داشت: یعنی شهرداری و دولت که کنترل کننده منافع عمومی هستند باید کنترل و نظارت کنند. ولی برعکس نظام فنی و اجرایی، در نظام مهندسی، بهره بردار و ذینفع محصول ۲ نفر است که منافع آن ها روبه روی هم قرار دارد. بنابراین نمیتوانند نظارت را انجام دهند. چون ناظر حافط منافع پیمانکار است و لزوما حافظ منافع دولت بعنوان حافظ منافع عمومی نیست. حال آن که مالک تمایل دارد که منافع اقتصادی خود را در پیش بگیرد و در این جا تضاد منافع داریم.
ریشه شهرفروشی
آخوندی گفت: این اتفاق در ایران به علت خلط مبحث است و اگر آن را حل نکنیم، ریشه تمام شهرفروشی در این جا بیرون می آید.
وزیر راه و شهرسازی افزود: دولت و شهرداری باید کنترل کنند تا قانون و منافع عمومی حفظ گردد اما بهره‌بردار منافع خود را دارد. بنابراین شما نمی ‌توانید هم نظارت و اجرا را با هم انجام دهید.
وی با عنوان اینکه ما می ‌گوییم کسیکه می ‌خواهد کنترل کند، یا باید مهندس شهرداری باشد یا مالک خودش کسی را انتخاب کند، خاطر نشان کرد: لذا ۲ مفهوم نظارت و بازرسی را تعیین کردیم. ناظر حافظ منافع مالک است اما بازرس کنترل کننده مقررات ملی ساختمان از طرف شهرداری است.
ته این قصه جنگل ساختمانی است
وزیر راه و شهرسازی گفت: این خلط مفهوم در حالت اولیه نبود؛ اما بعدها پدید آمد که با وضعیت فعلی رو به رو هستیم. امروز یک ملغمه‌ ای ایجاد شده که هیچکس به هیچکس پاسخگو نیست. ته این قصه جنگل ساختمانی است که کسی به کسی پاسخ نمیدهد. ما گفتیم ناظر و بازرس را تفکیک کنید و شهرداری بازرس را انتخاب کند. چون ناظر اصلا قرار نیست حافظ منافع عمومی باشد. البته باید از مقررات تبعیت کند اما حقوق مالک را نمایندگی خواهد کرد و بازرس، بخش نظارت را که حافظ منافع عمومی است نمایندگی می‌ کند.

یک پیشنهاد بجای درگیری در مورد بحث ناظر و مالک

آخوندی افزود: بحث پایه این است ک وقتی برای گرفتن کار بازرس را از ناظر جدا میکنید، خدمت مهندسی بزرگ تری به جامعه ایجاد میشود و شغل بازرسی در ایران ایجاد میشود که مهندسان میتوانند برای شهرداری کار بازرسی انجام دهند.
وی خاطر نشان کرد: حل و فصل بازرسی و نظام فنی و اجرایی کار خیلی ساده ای است. متاسفانه در گذشت زمان منافعی شکل گرفته که تا میخواهیم سیستم را اصلاح کنیم، همه جا با هم آژیر میکشد.
یک پیشنهاد بجای درگیری در مورد بحث ناظر و مالک
آخوندی تصریح کرد: هر کسیکه میخواهد کار مهندسی کند چه بخش خصوصی و چه بخش عمومی باید دارای پروانه نظام مهندسی ساختمان باشد. خیلی جالب است که کسی برای ساختن یک ساختمان ۲ طبقه باید از سازمان نظام مهنسدی صلاحیت بگیرد ولی برای ساخت یک ساختمان پیچیده و بزرگ نیازی به گرفتن صلاحیت نیست.
وی خطاب به مسئولان سازمان نظام مهندسی، عنوان کرد: بجای درگیری در مورد بحث ناظر و مالک بیایید اگر میخواهید بنیان نظام مهندسی را مستحکم کنید، بگویید هر بنگاه مهندسی که میخواهد فعالیت کند در هیئت مدیره آن باید حتما یک نفر دارای پروانه صلاحیت از سازمان نظام مهندسی باشد.
به زور نمیتوان خدمت فروخت
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که هر کسی امضا میکند باید مسئولیت آن را بپذیرد، از رویه فعلی حاکم بر سازمان نظام مهندسی ساختمان انتقاد کرد و افزود: در پروژه‌ هایی دیده شده که امضای دویست مهندس در پای یک نظارت وجود داشته است. معلوم است که این یعنی امضافروشی. این یعنی هیچ نظارتی انجام نشده است و تمام امضاها صوری است. نمی ‌توانیم خودمان را گول بزنیم.
آخوندی با عنوان این که داستان ساختمانهای ۲ نقشه ای یکبار باید حل و فصل گردد، تصریح کرد: اکثر ساختمان ‌ها با نقشه هیچ تطابقی ندارد. حرف ما اینست که این بساط ۲ نقشه ‌ای را از میان بردارید. من بعنوان کسی که سال ‌ها عضو شورای مرکزی نظام مهندسی بودم اعلام می ‌کنم به پیر، به پیغمبر اگر کار نظام مهندسی با میل و رغبت بهره ‌بردار نباشد، به زور نمی ‌توان خدمتی را به مردم فروخت. وقتی به زور خدمتی را می ‌فروشید، آخر کار همین دو امضا و سه امضاء می‌ شود و کسی هم پاسخگو نیست.
وی یاد آور شد: بعنوان کسی که سال ‌ها عضو نظام مهندسی و عضو شورای مرکزی این سازمان بوده‌ ام می ‌گویم اگر کار نظام مهندسی با میل و رغبت بهره ‌بردار نباشد، به زور نمی‌ توان خدمتی را به مردم فروخت. اگر بخواهید به زور این کار را بکنید هیچکس مسئولیت کاری را که کرده است نمیپذیرد.
منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سامانه آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ تیر ۹۷
855 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0