مشکل شهرفروشی مربوط به نظام مهندسی نیست رئیس مجلس شورای اسلامی در بیست و یکمین اجلاس سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان کرد:

مشکل شهرفروشی مربوط به نظام مهندسی نیست

علی لاریجانی با عنوان این که باید منابع پایدار برای شهرداریها تعریف گردد، عنوان داشت: لازم است امور شهرداریها بجای وزارت کشور به وزارت شهرسازی وصل گردد که این ایراد ساختاری مربوط به دولت بوده و باید حل گردد.

کد خبر: 970421008 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۱ تیر ۹۷ - ۱۰:۳۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،علی لاریجانی با عنوان این که باید منابع پایدار برای شهرداریها تعریف گردد، عنوان داشت: لازم است امور شهرداریها بجای وزارت کشور به وزارت شهرسازی وصل گردد که این ایراد ساختاری مربوط به دولت بوده و باید حل گردد.

مشکل شهرفروشی مربوط به نظام مهندسی نیست

مشکل شهرفروشی مربوط به نظام مهندسی نیست

مشکل شهرفروشی مربوط به نظام  مهندسی نیست

وی که در بیست و یکمین اجلاس سازمان نظام مهندسی ساختمان حضور یافته بود به فلسفه نظام مهندسی اشاره کرد و افزود: معتقد هستیم باید کارهای حرفه ای از امور دیوانی جدا شده و به متخصصان آن حرفه واگذار گردد چرا که امور دیوانی ظرفیت کارهای تخصصی در این حد را ندارد و بهتر است کارها به متخصصان حوزه و مردم سپرده شود.
لاریجانی در ادامه با عنوان این که سابقه دیوانی کشور نشان میدهد اگر مسیر بدرستی طی گردد به نفع مردم و کشور است، ادامه داد: نگرانیهایی در مورد شهرفروشی وجود دارد ولی بعید است این مشکل مربوط به نظام مهندسی باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه ما سالها است که در کشور کار اجرایی میکنیم و این اشکال از زمانی در شهرسازی بوجود آمد که شهرداریها شهرسازی را بدرستی اجرا نکردند و وزارت شهرسازی نیز نظارت دقیق نداشت.
امور شهرداریها از وزارت کشور به وزارت شهرسازی منتقل گردد
رئیس مجلس شورای اسلامی با عنوان این که باید منابع پایدار برای شهرداریها تعریف شود، مطرح کرد: لازم است امور شهرداریها بجای وزارت کشور به وزارت شهرسازی وصل گردد که این ایراد ساختاری مربوط به دولت بوده و باید حل گردد.
وسی تصریح کرد: بعید است ریشه مشکلات شهرسازی این باشد که نقش بازرس از پیمانکاران کاملا جدا نیست بلکه مشکل به تصمیمات شوراهای اسلامی شهر و شهرداریها مربوط است که شرایط را برای شهرها سختتر کرده است.
رئیس قوه مقننه در ادامه با عنوان این که سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمانی برای تعیین صلاحیت شرکتها است، گفت: علتی ندارد فردی که قصد دارد ساختمان کوچکی بسازد برای امضاهای مختلف به این سازمان مراجعه کند بلکه باید به شرکتهایی مراجعه کند که سازمان نظام مهندسی آنرا تائید کرده است لذا کار حکومت را برای مردم سخت نکنید و پیچ را از سر راه مردم بردارید و شرایط سخت را صرفا برای ساختمان سازیهای بزرگ قرار دهید.
سازمان نظام مهندسی یک نهاد مردمی بوده و دولتی نیست
وی در ادامه با عنوان اینکه واگذاری کارهای دولتی به بخش حرفه ای برای چابک سازی و کوچک کردن نظام دیوانی کشور است، گفت: از سوی دیگر سیستمهای اداری تمکن لازم برای اجرای امور را ندارند و مناقشه دیگر این است که آیا نظام مهندسی به علت انتخاب رئیس آن از طرف ریاست جمهوری دولتی است یا خیر که پاسخ این است که این سازمان دولتی نیست.
لاریجانی اظهار داشت: اگر در قانون آمده رئیس سازمان نظام مهندسی را ریاست جمهوری انتخاب کند صرفا برای ایجاد پلی با حاکمیت است، در غیر اینصورت این سازمان یک نهاد مردمی بوده که ماهیت آن به پول دولت نیست و رفتار آن باید مردمی باشد و کار را برای مردم آسان کند و اعتماد مردم را برانگیزد.
دولت جدیتی در واگذاری طرحهای عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی ندارد
لاریجانی در ادامه با تاکید بر این که باید برای سازمان نظام مهندسی ساختمان نظامهای نظارتی در نظر گرفته شود، گفت: وضع مهندسی در کشور خوب نیست و اکثر مهندسان وضع خوبی ندارند که این امر سبب تلف شدن یک پتانسیل مهم در کشور است لذا باید پیشنهاداتی داده شود تا جهت رشد مهندسی، نقدینگی به سمت حوزه ساختمان سازی برود، ما در شورای هماهنگی قوا تمهیداتی برای کمک به رونق تولید ساختمان خواهیم اندیشید و اگر نیاز به قوانین دائمی باشد در مجلس به آن میپردازیم.


رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به طرحهای عمرانی نیمه تمام که دولت میتواند براساس قانون بودجه این طرحها را واگذار کند، مطرح کرد: براساس اصل چهل و چهار قانون اساسی طرحهای دولتی نیمه تمام بعد از تکمیل نیز باید واگذار گردد از این رو از آنجایی که برای تکمیل این طرحها پول کافی ندارد عقل عرفی حکم میکند طرحهای نیمه تمام را با ارائه تسهیلات به بخش خصوصی واگذار کند ولی این موضوع در دولت جدی گرفته نشد و علی رغم اختیاراتی که در مجلس به آنها دادیم واگذاریها صورت نگرفت.
لزوم حرکت نقدینگی در کشور به سمت اتمام طرحهای عمرانی نیمه تمام
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به این مطلب که حدود پانصد تا ششصد هزار میلیارد تومان طرح عمرانی نیمه تمام داریم که دولت صرفا با اوراق مشارکت آنها را سرپا نگه داشته، خاطر نشان کرد: بجز پروژه های ملی، سایر پروژه های غیرملی باید واگذار گردد و رشد نقدینگی که سبب تلاطم بازار شده و هر از گاهی از سمت طلا به سمت ارز، مسکن و خودرو میرود به سمت این پروژه ها بیاید البته هیاهوهای بین المللی نیز در رشد نقدینگی تاثیر داشته ولی مسیر برای تولید هموار نشده است.
وی در خاتمه با تاکید بر این که روند واگذاری طرحهای عمرانی نیمه تمام را باید آن قدر تسهیل کنیم که نقدینگی به سمت اجرای این پروژه ها برود، یاد آور شد: شرایط باید بگونه ای فراهم گردد تا بخش خصوصی با رغبت وارد کار شده و در حوزه ساختمان رونق ایجاد شود لذا اگر پیشنهاداتی برای واگذاری طرحهای عمرانی دارید میتوانید به مجلس ارائه کنید.
منبع : خبرگزاری شبستان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ تیر ۹۷
815 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0