رشد نقدینگی خیلی زیاد در کشور ریاست مجلس شورای اسلامی بیان کرد:

نوسانات اخیر اقتصادی ربطی به شرایط خارجی ندارد

علی لاریجانی با عنوان این ‌که «نوسانات اخیر اقتصادی چندان ربطی به شرایط خارجی ندارد»، بیان کرد: رشد نقدینگی علت اصلی این وضعیت است که بجای سوق دادن به سمت تولید هر روز به سمت یکی از بازارهایی از ارز، طلا، مسکن و خودرو می ‌رود و اقتصاد کشور را تخریب می ‌کند.

کد خبر: 970421002 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۱ تیر ۹۷ - ۹:۴۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،علی لاریجانی با عنوان این ‌که «نوسانات اخیر اقتصادی چندان ربطی به شرایط خارجی ندارد»، بیان کرد: رشد نقدینگی علت اصلی این وضعیت است که بجای سوق دادن به سمت تولید هر روز به سمت یکی از بازارهایی از ارز، طلا، مسکن و خودرو می ‌رود و اقتصاد کشور را تخریب می ‌کند.

نوسانات اخیر اقتصادی ربطی به شرایط خارجی ندارد

نوسانات اخیر اقتصادی ربطی به شرایط خارجی ندارد

نوسانات اخیر اقتصادی ربطی به شرایط  خارجی ندارد

رییس مجلس شورای اسلامی در بیست و یکمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان، گفت: من واقعا برداشتم اینست که نوسانات ارز، مسکن و طلا، ربطی بوضعیت خارج ندارد و مقدار زیادی مربوط به داخل است؛ ثقل آن هم رشد نقدینگی است که به خط تولید سوق داده نشده است. البته هیاهوی بین‌ المللی تلاطمی ایجاد می ‌کند ولی راه به سمت تولید تسهیل نشده و نقدینگی یک روز به سمت ارز، یک روز به سمت طلا، یک روز به سمت مسکن و یک روز به سمت خودرو می ‌رود و اقتصاد کشور را تخریب می‌ کند.
لاریجانی گفت: شرایط به شکلی است که نقدینگی زیادی داریم و طرح‌ های نیمه تمام عمرانی هم داریم. ما حتما بدنبال این هستیم که شرایط واگذاری طرح‌ ها به بخش خصوصی را آن‌ قدر تسهیل کنیم که بخش خصوصی به این سمت برود و ضوابط کاهش داده شود. نظام مهندسی باید فکر کند که چطور این طرح ‌ها واگذار گردد تا نقدینگی جمع گردد. این زمینه هم وجود دارد. اینکار هم سبب حل معضل نقدینگی می‌ شود و هم بازار کار، تولید و ساختمان ‌سازی را رونق می ‌دهد که این به نفع کشور است.
وی ادامه داد: ما آمادگی داریم شرایط را برای واگذاری‌ ها سهل کنیم. شما (مهندسان ساختمان) نیز فکر کنید و اگر ایده‌ ای داشتید ما آن را در سطح سران قوا بررسی می ‌کنیم.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود در اجلاس سازمان نظام مهندسی ساختمان، عنوان داشت: فلسفه اصلی که قانونگذار نظام مهندسی ساختمان را تعریف کرد طبق این اساس بود که کارهای حرفه‌ ای را از امور دیوانی جدا کند؛ چرا که امور دیوانی ما آنقدر ظرفیت کار تخصصی را ندارد و بهتر است از افراد متخصص این حرفه استفاده کنیم و کار را به مردم بسپاریم. هم چنان که این فکر در نظام پزشکی هم مطرح بود. ما باید در زمینه کارهای تخصصی تا جاییکه ممکن است کار را به صاحبان حرفه بسپاریم. سابقه کار دیوانی در کشور هم نشان می‌ دهد که اگر مسیر را بدرستی طی کنیم به نفع مردم است.

نوسانات اخیر اقتصادی ربطی به شرایط خارجی ندارد

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نگرانی‌ هایی که در باره شهرفروشی عنوان می‌ گردد، بعید می ‌دانم مربوط به نظام مهندسی باشد. همه ما سال‌ هاست که داریم در کشور کار می ‌کنیم. از یک زمانی اشکالی در شهرسازی ما بوجود آمد. اولا شهرداری ‌ها که با شوراها اداره می ‌شدند ضوابط شهرسازی را بدرستی رعایت نکردند یا وزارت شهرسازی قدرت نظارت را نداشت. مشکل از آن جا بوجود آمد. چون گفتند شهرداری ‌ها روی پای خود بایستند و برای آبادانی شهر، اقدام به شهرفروشی کردند.
وی تصریح کرد: ما باید منابع پایداری را برای شهرداری ‌ها تعریف کنیم؛ آن هم با نظاماتی که وزارت شهرسازی قدرت نظارت داشته باشد. شاید همین که امور شهرداری‌ ها به وزارت کشور وصل شده کار درستی نباشد و باید به وزارت شهرسازی وصل گردد. این اشکال ساختار دولت است که باید آن را حل کنیم.
رییس مجلس در ادامه افزود: اینکه کسی بخواهد ساختمان بسازد باید حتما از نظام مهندسی ناظر بگیرد، فشار به مردم است. شما می ‌توانید تعیین صلاحیت کنید و به افراد بگویید فلان شرکت ‌ها صلاحیت نظارت دارند. البته می ‌توانید بگویید برای برج ‌های بزرگ از نظام مهندسی یا شرکت‌ هایی با گرید بالا اجازه بگیرند اما در باره افرادی که ساختمان ‌های کوچک می ‌سازند نباید این سختگیری انجام گردد. حکومت گفته کار را به سازمان نظام مهندسی واگذار می ‌کند شما هم کار را برای مردم سهل کنید. البته شرایط باید برای کارهای بزرگ سخت باشد اما اکثریت قاطع مردم کارهای معمولی دارند و این ایراد را می ‌شود حل کرد.
لاریجانی با عنوان این که سپردن کار به بخش خصوصی برای چابک کردن امور دیوانی است، خاطر نشان ساخت: مناقشه دیگری که وجود دارد اینست که آیا نظام مهندسی یک واحد دولتی است یا خیر. واضح است که نظام مهندسی واحد دولتی نیست. البته در این مورد رفتار سازمان باید مردمی باشد یعنی کار را برای مردم سهل کند و اعتماد مردم را برانگیزد. برای اینکه اعتماد عمومی را جلب کنید باید نظام‌ هایی را تعبیه کنید و اصلاح درونی انجام گردد تا این مناقشه حل گردد. من از آقای آخوندی و نظام مهندسی می‌ خواهم برای سهل کردن کار برای مردم سعی کنند و اگر احتیاجی هم به تفسیر قانون بود ما در مجلس اینکار را انجام می ‌دهیم.

منبع : اندیشه کیمیا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ تیر ۹۷
596 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0