لزوم حضور پررنگ و عالمانه جامعه مهندسی در عرصه انتخابات عرصه انتخابات

شرکت در عرصه انتخابات وظیفه سازمانی و رسالت حرفه ای

مهرماه سال جاری، هشتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار می‌ گردد و از ششم تا بیست و یکم تیرماه زمان ثبت نام نامزدها تعیین گردیده است.

کد خبر: 970420003 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷ - ۹:۲۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی،مهرماه سال جاری، هشتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار می‌ گردد و از ششم تا بیست و یکم تیرماه زمان ثبت نام نامزدها تعیین گردیده است.

شرکت در عرصه انتخابات وظیفه سازمانی و رسالت حرفه ای

شرکت در عرصه انتخابات وظیفه سازمانی و رسالت حرفه ای

شرکت در عرصه انتخابات وظیفه سازمانی و  ر سالت حرفه ای است

سازمان نظام مهندسی ساختمان به‌ عنوان یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی بمنظور تامین مشارکت هر چه وسیع‌ تر مهندسان در انتظام امور حرفه ‌ای و تحقق اهداف قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سطح کشور تاسیس گردیده است. ساختمان و مسکن به ‌طور کلی اهمیت بالایی در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی دارد. عموم افراد اغلب اوقات شبانه‌ روز را درون یک ساختمان طی می‌ کنند. این قضیه بایسته‌ ها و الزاماتی را برای یک ساختمان ایجاد می ‌کند: ایمنی، آسایش، بهداشت و بهره‌ دهی مناسب. بهره‌ برداری و استفاده از یک ساختمان چه به ‌عنوان مسکن و چه هر بهره دیگری نیازمند صرف هزینه است. این هزینه در کشور ما به‌ گونه‌ای‌ است که اجاره مسکن با بیش ترین سهم در سبد هزینه ‌ها تا شصت درصد درآمد ماهانه یک خانواده را شامل می ‌شود و خرید مسکن به ‌عنوان گران ‌ترین کالای مصرفی یک خانواده نیازمند برنامه ‌ریزی و پس ‌انداز دست ‌کم بیست ساله است. ساختمان ‌سازی به ‌عنوان یک صنعت تا سی درصد حجم سرمایه‌ گذاری ملی را به خود اختصاص می دهد و سیزده درصد اشتغال مستقیم به این صنعت مرتبط است.
سازمان نظام مهندسی ساختمان هم از نقش و جایگاه ویژه ‌ای در صنعت ساختمان برخوردار است. حسب قانون، موارد متعددی از برنامه ‌ریزی در جهت تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌ های اسلامی در معماری و شهرسازی، برنامه ‌ریزی برای رشد و اعتلای مهندسی ساختمان و مشاغل مرتبط، ارتقای دانش فنی و کیفیت کار شاغلان این عرصه، نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و تنظیم روابط میان صاحبان حرفه ‌های مهندسی ساختمان و کارفرمایان بعهده این سازمان است. از این منظر شاید کم تر نهادی مردمی و مستقل با اهمیت و نقش این سازمان در کشور وجود داشته باشد. موارد متعددی موجبات حرکت درست یک سازمان در مسیر تحقق اهداف را فراهم می ‌کند. وجود قوانین و مقررات شفاف، ساختار متناسب با وظایف و انتظارات، برخورداری از منابع و امکانات، برخورداری از مدیران و نیروی انسانی شایسته و البته مطالبه ‌گری و پیگیری اهداف از طرف ذی ‌نفعان.

شرکت در عرصه انتخابات وظیفه سازمانی و رسالت حرفه ای

هر چند طبق ارزیابی ‌ها و آسیب‌ شناسی‌های انجام ‌شده از عملکرد سازمان نظام مهندسی بازنگری در قوانین و مقررات مربوطه، برای افزایش کارآیی و ثمربخشی این سازمان در ساخت‌ و‌ سازهای شهری ضرورتی بیش از سایر عوامل دارد، مساله‌ای که در پنج سال گذشته از طرف وزارت راه و شهرسازی به ‌عنوان متولی توسعه کمی و کیفی ساختمان و مسکن با گرداوری آیین ‌نامه کنترل ساختمان و لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی پیگیری شده است، ولی به ‌طور عموم آن چه سبب بروز «بهترین عملکرد در شرایط حاضر» یک سازمان می‌ شود، «انتخاب مناسب‌ ترین مدیر» یا مدیران است. و در سازمان ‌های مردمی هم چون سازمان نظام مهندسی که مدیران با احراز شرایط و اعلام داوطلبی، از طرف اعضاء انتخاب می گردند، انتخاب مناسب ‌ترین مدیر ماحصل «مشارکت حداکثر اعضاء» در رای ‌گیری است. هیات ‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان از بدو تاسیس تا به حال محل حضور طیف ‌های مختلف مدیران با خاستگاه ‌ها و دیدگاه‌ های متفاوت بوده است.
این مساله هم باید مورد توجه اعضاء قرار بگیرد که کنارکشیدن و بی‌ تفاوتی سبب انحراف بیش تر این سازمان از اهداف شده و علاوه بر ناکارآمدی، زمینه منفعت طلبی ‌های گروهی را در مقابل صلاح جمعی فراهم می‌ کند، ظرفیت‌ ها و امکانات این سازمان در صورتیکه باید در خدمت ارتقای حرفه و بعبارتی «اعتلای مهندسی» قرار بگیرد، در برآورد مطالبات گروه مشخصی از رای ‌دهندگان و منتخبان آن ها انحصار می گردد! در دوره ‌های اخیر علاوه بر آسیب عدم مشارکت اعضاء در انتخابات، نبود علاقه و رغبت استادان بنام و مهندسان برجسته به اعلام داوطلبی برای حضور در هیات مدیره، باز به دلیل کارنامه ادوار مختلف و نزول جایگاه حرفه ‌ای و اجتماعی این سازمان، آسیب دیگری بوده که سبب کاهش توان عملکردی نظام مهندسی شده است. انتخابات دوره هشتم سازمان نظام مهندسی در نیمه اول مهرماه امسال برگزار می گردد و در نهایت آن چه از صندوق آرا بیرون می ‌آید و سه سال آینده این سازمان را با تمام اهداف ملی و حرفه ‌ای‌اش شکل می ‌دهد، برآیند عزم، اراده و خرد جمعی مهندسان است. اعلام داوطلبی مهندسان معتبر و اساتید با سابقه مهندسی در انتخابات موجب تهییج و تشویق و افزایش مشارکت همکاران است. کنار کشیدن و بی ‌تفاوتی اعضاء اصلی ‌ترین عامل کاهش کارآمدی و گسترش زمینه‌ های انحراف در سازمان خواهد بود.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ تیر ۹۷
1543 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0