سربلندی معدن از آزمودن جنگ و تحریم ریاست سازمان نظام مهندسی معدن بیان کرد؛

سربلندی معدن از آزمودن جنگ و تحریم

ادعلی اسماعیلی – ریاست سازمان نظام مهندسی معدن در جلسه خبری با عنوان این که حوزه معدن از بخش ‌هایی است که کم ترین تاثیر را از وقوع مجدد تحریم ‌ها می‌ گیرد، عنوان کرد: بخش معدن از 2 دوره آزمایشی جنگ و تحریم سربلند بیرون آمده و بهمین علت می ‌توان گفت تحریم‌ ها آسیب چندانی به بخش معدن وارد نخواهند کرد.

کد خبر: 970402005 تاریخ انتشار: شنبه ۲ تیر ۹۷ - ۱۲:۳۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور,نادعلی اسماعیلی – ریاست سازمان نظام مهندسی معدن در جلسه خبری با عنوان این که حوزه معدن از بخش ‌هایی است که کم ترین تاثیر را از وقوع مجدد تحریم ‌ها می‌ گیرد، عنوان کرد: بخش معدن از ۲ دوره آزمایشی جنگ و تحریم سربلند بیرون آمده و بهمین علت می ‌توان گفت تحریم‌ ها آسیب چندانی به بخش معدن وارد نخواهند کرد.

سربلندی معدن از آزمودن جنگ و تحریم

سربلندی معدن از آزمودن جنگ و تحریم

معدن از آزمودن جنگ و تحریم سربلند  بیرون آمد

ریاست سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به تولید شمش سرب در زنجان و راه اندازی معدن طلای موته در بحران جنگ در کشور، گفت: این بخش در دوران جنگ سهم عمده ای از مواد مورد نیاز کشور را با تکنولوژی مناسب تامین کرد.
اسماعیلی در پاسخ به پرسشی، در رابطه با میزان اثر پذیری حوزه معدن در بخش تجهیزات و ماشین الات معدنی، افزود: بخش معدن در این زمینه دستاوردهایی دارد و با استفاده از توان تولید داخل میزان اثرپذیری معدن در این بخشها را نیز کاهش خواهیم داد.
اسماعیلی در پاسخ به پرسش دیگر در رابطه با نحوه باز بینی و اصلاح قوانین بعد از حادثه دلخراش معدن زمستان یورت اظهار داشت: در این زمینه قانون به اندازه کافی داریم و نیازی به تعریف قوانین جدید نیست. موضوع اصلی اجرای دقیق و صحیح قانون است که باید توجه جدی به آن داشت.
ریاست سازمان نظام مهندسی معدن ادامه داد: بعد از حادثه دلخراش یورت میزان حساسایت تمامی فعالان بخش معدن از جمله خود بهره برداران افزایش یافته است. و سبب جلوگیری از وقوع اتفاقاتی گردید که پیش از این حادثه رخ میداد.
وی در ادامه جلسه به تشریح عملکرد این سازمان در سال نود و شش پرداخت.
رئیس سازمان نظسام مهندسی معدن در رابطه با بازدید و ارائه گزارش از معادن زغالسنگ پس از حادثه معدن یورت خاطر نشان کرد: توسط سازمان بمعادن زغالسنگ کشور اعلام گردید و ظرف یک ماه از صد و بیست و پنج معدن بازدید و گزارش ‌های مربوطه به وزارت خانه اعلام گردید. در حال حاضر نیز با توجه به مسئولیت سازمان نظام مهندسی معادن در ایمنی معادن، به استان ‌های زغالی کشور اعم از کرمان، مازندران، گلستان، خراسان جنوبی و سمنان حکم داده که از پنج معدن بصورت رندوم بازدید به عمل آورده و گزارشات مربوطه را ارائه نمایند.
اسماعیلی افزود: گزارش استان مازندران چند روز گذشته به سازمان نظام مهندسی معدن رسید که خوشبختانه از وضعیت مناسب معادن زغاسنگ در این استان خبر میدهد.
شروع دوره ششم سازمان نظام مهندسی معدن
اسماعیلی، با عنوان این که سازمان نظام مهندسی معدن هم چنان بعنوان یکی از سازمانهای نظام مهندسی جوان محسوب می گردد، ادامه داد: پنجمین دوره فعالیت این سازمان به اتمام رسیده و ششمین دوره هم اکنون شروع شده و در هیات عمومی شورای عمومی آن براساس قانون رئیس، فعالیتها و خط مشی جدید تعیین خواهد شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: سازمان نظام مهندسی معدن در راستای اهداف بخش صنعت و معدن فعالیت میکند و در این دوره با توجه به فعالیت سازمان توانسته جایگاه خود را در کشور بخوبی اثبات کند. بهره برداران و دست اندکاران فعالیت ‌های معدنی حضور مسئولان فنی را در کنار خود پذیرفته اند و فعالیت خود را در چارجوب اصول فنی مهندسی انجام میدهند.
اسماعیلی در ادامه با عنوان این که، بخشی از وظایف و فعالیتهای سازمان را وزارت صنعت، معدن و تجارت بعهده سازمان قرار می‌ دهد، بیان داشت: این سازمان حدود سی و شش هزار نفر عضو دارد که بیش از ده هزار نفر در رشته‌ های معدن، زمین شناسی، متالوژی استخراجی و نقشه برداری از رتبه های ۳، ۲، ۱ و ارشد بر مبنای نوع معدن و نوع فعالیت معدنی تعیین صلاحیت شده و فعالیت میکنند.
اسماعیلی در همین رابطه گفت: در همین چارچوب وزارتخانه اموری از جمله، تائید صلاحیت متقاضیان صدور پروانه اشتغال، تعیین صلاحیت فنی مالی متقاضیان فعالیت معدنی، ارزیابی ریسک هفتصد معدن در کشور، ساماندهی محدوده های معدنی تا سال آینده را بعهده سازمان گذاشته است.وی تصریح کرد: بازررسی معادن نیز یکی از امور مهمی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت بعهده سازمان نظام مهندسی معدن گذاشته و در حال حاضر در انتظار تامین اعتبارات این پروژه به سر میبریم.
وی در رابطه با عملکرد سال نود و شش سازمان گفت: سازمان به علت بکار گیری بخش عمده ای از مهندسین معادن در انجام امور ساماندهی براساس قانون و مقررات، اشتغال زایی خوبی ایجاد کرده است.

سربلندی معدن از آزمودن جنگ و تحریم

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور، طرحهای اکتشافی که به تائید اعضا سازمان رسیده است را ۱۲۱۴ فقره اعلام کرد و گفت: ۱۳۵۵طرح بهره برداری، ششصد و شصت و هشت گزارش پایان عملیات توسط اعضای سازمان تهیه شده است.
وی با اشاره به مفاد قانون، مبنی بر لزوم حضور مسئولان فنی در معادن دارای پروانه بهره برداری و هم چنین اشتغال نزدیک به چهارده هزار نفر مهندس معدن در کشور بیان کرد: در سال نود و شش، ۱۵۳۷ نفر بعنوان مسئول فنی اکتشاف، ۵۹۱۹ نفر مسئول فنی معدن، پنجاه نفر مسئول فنی کانه آرایی و صنایع معدنی که نیاز مبرم به افزایش دارد، هفتاد و هفت نفر مسئول ایمنی معادن، شش نفر مسئول زمین شناسی استخراجی، نهصد و پنجاه و هفت نفر مسئول فنی نقشه برداری، ۲۰۸۲ نفر مسئول سایر بخشها فعالیت کرده اند.
اسماعیلی در ادامه در رابطه با دوره‌های آموزشی سازمان در سال نود و شش به جهت ارتقاء پایه اعضاء، بیان داشت: دویست و بیست و دو دوره برگزار شده که ۴۳۹۲ نفر ساعت آموزش دیده اند و نیاز به برنامه ریزی بیش تری برای افزایش آموزشهای کاربردی اعضاء احساس می گردد.
وی، تعداد پروانه های اشتغال صادر شده در سال نود و شش را ۴۶۵۱ فقره اعلام کرد و گفت: از این تعداد، برخی از پروانه ها برای نخستین بار صادر و برخی دیگر بعد از ارزیابیهای مجدد تمدید شده اند.
شورای انتظامی متضمن رعایت اصول ایمنی معادن
اسماعیلی، از فعالیت رکنی دیگر در سازمان به نام “شورای انتظامی” سازمان خبر داد و گفت: این شورا دارای پنج عضو، شامل یک عضو از قوه قضائیه کشور، ۲ عضو از سازمان نظام مهندسی معدن و ۲ عضو از وزاتخانه صنعت، معدن و تجارت که در هر استان مستقر است و تا به حال تعداد پنجاه و یک پرونده در شورای انتظامی مورد بررسی قرار گرفته است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ادامه داد: تعداد پرونده ها، باتوجه به جدیت و دقت بیش تر مسئولین فنی که به علت تخلفات بهره بردارانی که خارج از محدوده یا به علت عدم رعایت اصول ایمنی به شورای انتظامی معرفی می گردند رو به افزایش گذاشته است که سبب میشود فعالان این بخش با کیفیت و دقت بیش تری بفعالیت خود بپردازند.
وی از صدور ۳۸۵۷ فقره گواهی نامه فنی به اعضای حقیقی و نهصد و چهل و سه فقره گواهی نامه فنی به اشخاص حقوقی خبر داد.
اسماعیلی تصریح کرد: از سال نود و شش با همکاری وزارت صمت، ورود اعضاء برای صدور پروانه اشتغال منوط به قبولی در آزمون صدور پروانه اشتغال و تجربه ۳ سال خدمت در این بخش است که این آزمون برای نخستین بار در دی ماه نود و شش با شرکت هزار نفر متقاضی در شهرهای بزرگ برگزار و حدود یک سوم از این تعداد تعیین صلاحیت و قبول شده اند.
وی، از آموزش مهندسین معدن کشور با همکاری با سازمان ایمیدرو خبر داد و گفت: هزینه این آموزش‌ ها بعهده سازمان ایمیدرو و بخش آموزش بعهده سازمان است که سال گذشته، حدود دویست شصت و پنج دوره برگزار و ۲۷۵۳ نفر دوره دیده اند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن، با عنوان این که صدور نشریات ضوابط و معیارها از دیگر امور محوله از طرف وزارت صمت به سازمان نظام مهندسی معادن است، تصریح کرد: کمیته ‌های مختلفی با تائید سازمان در وزارتخانه تشکیل شده و بعد از ارائه گزارش به سازمان، آن ها را چاپ کرده و هزینه‌ های مربوطه از طرف سازمان ایمیدرو تامین می گردد.
اسماعیلی خاطر نشان ساخت: سال گذشته یازده نشریه در سراسر کشور به چاپ رسیده و تا کنون نود و هفت نشریه چاپ شده و در اختیار سازمان مدیریت صنعتی نیز قرار گرفته است.
ورود سازمان نظام مهندسی معادن به بخش گردشگری
اسماعیلی، از ورود این سازمان به بخش گردشگری خبر داد و گفت: سازمان در بخش گردشگری نیز فعالیت‌ هایی در دست اجرا دارد. در همین راستا گزارشی به وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر واگذاری مسئولیت زمین گردشگری کشور، به سازمان با همکاری سازمان گردشگری، وزارت امور خارجه و سازمانهای مرتبط ارائه گردیده است.
رئیس سازمان نظام مهنسی معدن یادآور شد: شاخصه های ژئوتوریستی، پدیده های زمین شناسی معدنی و معادن متروکه در این طرح مد نظر قرار گرفته اند.
وی در ادامه از ارزیابی متقاضیان وام صندوق بیمه فعالیت‌ های معدنی توسط سازمان نظام مهندسی خبر داد و گفت: پیرو این مصوبه قراردادی با مدیرعامل وقت صندوق بیمه فعالیت های معدنی منعقد شد. حدود چهارصد نفر از اعضای سازمان انتخاب و با گذراندن آموزشهای مربوطه آمادگی لازم برای کارشناسی و ارزیابی متقضایان را دارند. مبالغ وام بر مبنای ارزیابی صورت گرفته و درخواست متقاضی تا شش میلیارد نیز میرسد.
اسماعیلی در همین رابطه گفت: مسئولیت بازرسی و ارائه گزارش وضعیت معادنی که طی سال ‌های گذشته از صندوق وام گرفته نیز بعهده سازمان نظام مهندسی معدن قرار گرفته و استانهای مختلف در حال فعالیت هستند و اخیرا گزارشاتی نیز در رابطه با نحوه فعالیت ماشین آلات و…در معادن ارائه گردیده است.

منبع : عصر اقتصاد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی عمران (اجرا)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ تیر ۹۷
963 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0