اتلاف سالانه هزار و پانصد میلیارد دلار از طریق فرار مغزها ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد:

اتلاف سالانه هزار و پانصد میلیارد دلار از طریق فرار مغزها

احمد خرم با عنوان این که سالانه هزار و پانصد میلیارد دلار از طریق فرار مغزها هدر میرود، داستان شکل گیری اسنپ در ایران با استفاده از فکر جوان نخبه ای که به آمریکا مهاجرت کرده بود را روایت کرد.

کد خبر: 970331022 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳۱ خرداد ۹۷ - ۸:۱۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور, احمد خرم با عنوان این که سالانه هزار و پانصد میلیارد دلار از طریق فرار مغزها هدر میرود، داستان شکل گیری اسنپ در ایران با استفاده از فکر جوان نخبه ای که به آمریکا مهاجرت کرده بود را روایت کرد.

اتلاف سالانه هزار و پانصد میلیارد دلار از طریق فرار مغزها

اتلاف سالانه هزار و پانصد میلیارد دلار از طریق فرار مغزها

سالانه هزار  و پانصد میلیارد دلار از طریق فرار مغزها هدر میرود

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در اولین گردهمایی بین المللی مدیریت انرژی در ساختمان و فناوری های مرتبط، گفت: دکتر ستاری، معاون ریاست جمهوری چند سال پیش به آمریکا رفته بود. آن جا فارغ التحصیلان ایرانی آمدند و با او درد دل کردند. یک فارغ التحصیلی از دانشگاه استنفورد گفت من در یک شرکت آی تی کار میکنم و با پاداشم ماهیانه صد و شصت هزار دلار حقوق میگیرم. دکتر ستاری به او گفت فرد نوآوری هستی به ایران بیا در ایران بهتر میتوان درآمد داشت. آن جوان پاسخ داد نمیشود کار کرد. بهر حال به ایران آمد و به تاکسیرانی رفت. جلویش ایستادند. ولی دکتر ستاری از وی حمایت کرد و ده ماه طول کشید تا دو جوان ایرانی، اسنپ را راه انداختند. در فروردین سال جاری ارزشیابی اسنپ به ۱.۵ میلیارد دلار رسید. یعنی دو جوان ایرانی ظرف دو، سه سال توانستند ۱.۵ میلیارد دلار ارزش ایجاد کنند. این جا میتوان فهمید جوانانی که از کشور مهاجرت میکنند چه ارزش افزوده ای میتوانند خلق کنند.
خرم اظهار داشت: یونسکو میگوید سالیانه صد و پنجاه هزار نخبه از ایران میروند. هر تحصیل کرده دانشگاهی تا به بهره دهی برسد ۱ میلیون دلار هزینه اش میشود. یعنی ما سالیانه صد و پنجاه هزار میلیون دلار نیروی انسانی نخبه از دست می ‌دهیم و ککمان هم نمیگزد.
وی تصریح کرد: ایران ۱ درصد جمعیت دنیا، ۱ درصد از خاک دنیا و نه درصد از منابع دنیا را در اختیار دارد. این افتخار نیست بلکه مایه خجالت است که نه درصد از منابع و معادن دنیا را داریم و کشور امروز ۳ سال است به این جا رسیده که بودجه های عمرانی صفر شده است. بحث از این که صرفه جویی در انرژی داشته باشیم بحث امروز نیست بلکه ده ها سال مطرح می گردد اما نتیجه نداده است.
خرم، با اشاره به امضای یک پروتکل بین ایران و کره جنوبی در سال پنجاه و سه شمسی، یاد آور شد: خیابانی در سئول به نام تهران نام گذاری شد که هم اکنون تمام شرکت های مهم کره جنوبی در آن است. یک خیابان هم در تهران به نام سئول نام گذاری شد؛ خیابانی سوت و کور که یک باشگاه که نصف آن را نهادی تصرف کرده و نصف دیگرش را مردم به شکل نیم بند استفاده میکنند. زمانیکه ایران این پروتکل را امضا کرد؛ نخست وزیر کره جنوبی زیر آن نوشت به امید روزی که سئول، تهران گردد. حالا بعد از چهل و چهار سال ما باید میگوییم به امید روزی که تهران، سئول گردد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: من با سابقه چهل و سه سال فعالیت مدیریتی میگویم در حل امور، از مطالعه تا برنامه ریزی، طراحی و اجرا اراده ای برای توسعه وجود ندارد. اراده وقتی نماد پیدا میکند که سند توسعه داشته باشیم. چه سند توسعه ای داریم؟ تازه ۲ ماه است که طرح آمایش سرزمین را فراخوان داده ایم و مشاورانی شرکت کرده اند که اصلا کار طراحی آمایش سرزمین انجام نداده اند. همین طور کش و واکش داریم کار میکنیم. یکی به طرف استان خودش میکشد، یکی به طرف بخش خودش میکشد. این تصویر زیبنده کشور ما نیست.
خرم با اشاره به صنعت ساختمان اظهار داشت: این گردهمایی که گذاشته شده طرح نسل سوم ساخت و ساز در کشور است. نمادش هم ساختمان سبز با مصرف انرژِی صفر است. نسل پنجم نمادش ساختمان و هتلی است که در پکن احداث گردیده است. ما در نسل سوم هستیم. البته نسل های چهارم و پنجم هم آماده است که بستر آن نیز در کشور فراهم گردیده اما چیزی که نداریم مدیریت تحول است که کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به آن نیاز دارند.
وی، شجاعت در تصمیم گیری را الزامی دانست و اففزود: دنیا مغزها، آدم های تحول گرا و شجاع را از هر کشوری جذب میکند برای این که توسعه را گسترده تر کند. یکی از هنرهای ما اینست که حداقل سالیانه صد و پنجاه هزار نخبه را از کشور میرانیم. کارگر هم اگر از کشور میرود کسی است که گواهینامه درجه یک جوشکاری دارد یا گچکار ممتاز است.
شباهت قورباغه پخته با اتلاف منابع در ایران!
در این آئین، هم چنین ریاست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: در سال های گذشته یادمان هست که مصرف انرژی در ایران خیلی پایین بود، یک پنکه بود و بادبزن و بخاری کم مصرف، حمام ها نیز عمومی بود اما کم کم به سمت مصرف گرایی رفتیم و حالا بیش از ۳ یا ۴ برابر میانگین جهانی، انرژی مصرف میکنیم.
محمد شکرچی زاده، ادامه داد: گاهی فکر میکنم حکایت ما و انرژی، حکایت قورباغه پخته است. اگر قورباغه را در آب جوش قرار دهید یک باره عکس العمل نشان میدهد و خود را نجات میدهد اما اگر آرام آرام آب را گرم کنید قورباغه خود را تطبیق میدهد و آرام آرام پخته میشود و جان خود را از دست میدهد. این مثال در مورد ما صدق میکند که با وضعیت آشفته اتلاف منابع و ذخایر کنار آمده ایم.

اتلاف سالانه هزار و پانصد میلیارد دلار از طریق فرار مغزها

شکرچی زاده افزود: همه ما یادمان است که در سنین کودکی بسیار بسیار کم انرژی مصرف می ‌کردیم. یک پنکه بود و بادبزن و بخاری کم مصرف. حمام ‌ها نیز عمومی بود اما کم کم به مصرف گرایی رفتیم و حالا بیش از ۳ یا ۴ برابر مصرف جهان، انرژی مصرف میکنیم که تبدیل به ارزش افزوده نمیشود. اگر انرژی در ساختمان هدر برود جدا از این که منابع از دست میرود آلودگیهای زیست محیطی را بدنبال دارد.
ریاست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ضمن تشکر از سازمان نظام مهندسی برای پرداختن به موضوع مهم انرژی افزود: برای آسیب شناسی وضعیت موجود دو مطلب مهم را تاکید میکنم که میتواند به ما کمک کند مسیر آینده را بهتر شناسایی کنیم. مورد اول شناخت وضعیت واقعی موجود است که به عدم هماهنگی بین سازمان ها و دستگاه های مجری برمیگردد. اقدامات شهرداری، وزارت نفت و وزارت نیرو با یک دیگر هماهنگ نمیشود و سیستم های آن ها نمیتواند ما را به یک بانک اطلاعات جامع انرژی برساند. دراین وضعیت نمیتوان داده های صحیحی بدست آورد.
شکرچی زاده تصریح کرد: موضوع دیگر عدم فرهنگ سازی مناسب است. آن چه باید اقرار کنیم این که متاسفانه همت واقعی برای حل مشکل وجود ندارد. یک اتفاقاتی دارد می افتد اما درست نمیدانیم پشت قضیه به کجا ختم میشود. میتوان با اقدامات نه چندان سخت مدیریت انرژی را انجام داد. در ساختمان های دولتی که مصرف کننده مهم انرژِی هستند نیز تلاشی برای بهینه سازی انرژی وجود ندارد بنابراین مردم هم قانون را یاد نمیگیرند و انجام نمیدهند.
وی در مورد وضعیت قانون “اصلاح الگوی مصرف” گفت: این قانون در سال هشتاد و شش تصویب شد اما دولت های نهم و دهم عقیده ای به آن نداشت و آیین نامه آن را ننوشتند. دولت یازدهم و دوازدهم به آن اعتقاد داشت اما آیین نامه آن طول کشید و در سال نود و شش انجام شد. یعنی ۴ سال زمان برد اما منابع مالی در این موضوع دیده نشده است. متاسفانه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی هرچه برای اختصاص بودجه آن سعی کردیم به نتیجه نرسید و فرصت طلایی سال نود و هفت را از دست دادیم.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اقدامات این مرکز بیان کرد: در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی فصل مهمی از کار ما بموضوع انرژی اختصاص یافته است. گرداوری مقررات ملی ساختمان و مبحث نوزدهم از نتایج فعالیت هایی است که در مرکز انجام می‌ گردد.
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که انجام شد تهیه جزییات مبحث نوزدهم مقررات ملی است. مبحث نوزدهم یک بستر قانونی خیلی خوب است که میتوان از طریق آن بخش مهمی از انتظارات ما از مقوله مدیریت انرژی را انجام داد. کار دیگر مرکز تحقیقات، ارتباط با شرکت های خدمات انرژی است. شرکت هایی که با نام اسکور نامیده میشوند کارشان بهسازی انرژی است.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ، اقدام دیگر این مرکز را همکاری نزدیک با سازمان نظام مهندسی دانست و افزود: ظرفیت عظیمی از بدنه تخصصی در سازمان نظام مهندسی تشکیل شده که از هر نگاهی این ظرفیت باید در اختیار کشور قرار گیرد.
وی با عنوان این که استفاده از ظرفیت های اقلیمی و مدیریت مصرف انرژی در ساختمان از دیگر کارهای ضروری است و گفت: کار دیگری برای خانه های روستایی با همکاری بنیاد مسکن انجام دادیم. بازسازی روستاها در چند دهه اخیر نوعا به مقاومسازی در برابر زمین لرزه پرداخته اما هویت و مصرف انرژی روستا مورد غفلت قرار گرفته بود که خوشبختانه با استقرار انرژی خورشیدی میتوان به سمت کارهای بهتر پیش رفت. البته اقدامات نسبت به آن چه باید باشد خیلی اندک است.
منبع :ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ خرداد ۹۷
846 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0