اختصاص چهل هکتار از اراضی قم به کشت گلخانه ای  ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان قم

اختصاص چهل هکتار از اراضی قم به کشت گلخانه ای

 ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان قم بیان کرد: کشت گلخانه ای در چند سال گذشته شروع شده و تا به حال حدود چهل هکتار از اراضی استان به این نوع کشت اختصاص یافته است.

کد خبر: 970302014 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷ - ۳:۵۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان قم بیان کرد: کشت گلخانه ای در چند سال گذشته شروع شده و تا به حال حدود چهل هکتار از اراضی استان به این نوع کشت اختصاص یافته است.

اختصاص چهل هکتار از اراضی قم به کشت گلخانه ای

اختصاص چهل هکتار از اراضی قم به کشت گلخانه ای

چهل هکتار از اراضی قم به کشت گلخانه ای اختصاص دارد

عباس خرمی روز ۴ شنبه در دومین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، با اشاره به ضرورت تغییر الگوی کشت، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی قم و ضرورت صرفه جویی در منابع آبی، تلاش شده است گیاهانی در منطقه ترویج یابد که مقاوم به شوری و کم آب بر باشند.
خرمی ادامه داد: توسعه باغهای پسته، گیاهان دارویی، گل محمدی و کشتهای گلخانه ای در دستور کار قرار گرفته است.
ریاست سازمان استان با عنوان اینکه کشت گلخانه ای تا ده برابر نسبت به کشت در هوای باز سبب افزایش تولید میشود گفت: در این راستا سال گذشته مجوز بهره برداری کشت گلخانه ای برای ۵ هکتار از اراضی استان با اشتغال ده تن و تمدید پروانه یک واحد در قم صادر گردید.
وی اظهار داشت: هم چنین پروانه تاسیس کشت گلخانه ای برای سی واحد صادر شده است که امیدوار هستیم در سال جاری به بهره برداری برسد که حداقل برای شصت تن اشتغالزایی بهمراه خواهد داشت.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت قم معادل صد و پنج هزار و هفتصد و سی هکتار است که این رقم چهل و شش صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور میباشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل بیست هزار هکتار باغ و چهل و دو هزار هکتار زراعت شامل هفده هزار و پانصد و سی و یک هکتار کشت جو، ۵ هزار و ششصد و هفتاد و شش هکتار کشت گندم آبی، دو هزار و سیصد و چهل و شش هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر هفتصد و چهل و هفت هزار تن شامل چهارصد و بیست و پنج هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و دویست و هشت تن آبزیان و سیصد و بیست هزار تن محصولات دامی است.
خرمی ادامه داد: سال گذشته پروانه تاسیس و بهره برداری برای یک واحد تولید قارچ خوراکی صادر شد و این واحد سالانه یک هزار و دویست و چهل تن قارچ خوراکی تولید میکند.

اختصاص چهل هکتار از اراضی قم به کشت گلخانه ای

ریاست سازمان استان تصریح کرد: در ۴ سال گذشته، آبیاری تحت فشار در نه هزار هکتار از اراضی استان عملیاتی شده است که حداقل تا هفتاد درصد در مصرف آب صرفه جویی میشود.
وی گفت: شرکتهای طراحی آبیاری تحت فشار با اشتغال چهل تن و سی و پنج شرکت پیمانکار با اشتغال شصت تن ساماندهی شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی قم تصریح کرد: ساماندهی سیزده واحد سم فروشی، تمدید دویست و پنجاه پروانه دام، طیور و شیلات، صدور نوزده پروانه تاسیس در بخش دام، طیور و شیلات، دویست و بیست مورد بازدید از کارخانه های خوراک دام و پنجاه و سه مورد بازدید از دامداریها از دیگر فعالیتهای سازمان نظام مهندسی کشاورزی قم میباشد.
به گفته خرمی، دو هزار و چهارصد تن عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی قم هستند که از این تعداد، یک هزار تن بیکار و یا در شغلهای غیرمرتبط شاغل میباشند.
وی گفت: صد و پنجاه و دو شرکت فنی و مهندسی نیز عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی قم است.
دومین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قم با حضور اعضای ستاد در سالن جلسات امام جواد(علیه السلام) استانداری قم برگزار گردید و سازمانهایی از جمله صنعت، معدن و تجارت، نظام مهندسی کشاورزی، جهاد کشاورزی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی عملکرد برنامه های خود را ارائه دادند.

منبع : ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ خرداد ۹۷
988 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0