برگزاری پانزدهمین گردهمایی علمی مهندسی معدن در دانشگاه امیرکبیر پانزدهمین گردهمایی علمی مهندسی معدن

برگزاری پانزدهمین گردهمایی علمی مهندسی معدن در دانشگاه امیرکبیر

پانزدهمین گردهمایی علمی مهندسی معدن با حضور جمعی از فعالان و اساتید بخش معدن در دانشگاه امیرکبیر تهران برگزار گردید. در این آیین، راضیه لک، ریاست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، نادعلی اسماعیلی _  ریاست سازمان نظام مهندسی معدن، محمدرضا بهرامن _ ریاست خانه معدن ایران، اردشیر سعد محمدی _ عضو هیات عامل ایمیدرو، مهرداد اکبریان _ ریاست انجمن سنگ آهن، بهرام شکوری _  ریاست کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی نیز حاضر بودند.

کد خبر: 970302011 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷ - ۳:۱۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،پانزدهمین گردهمایی علمی مهندسی معدن با حضور جمعی از فعالان و اساتید بخش معدن در دانشگاه امیرکبیر تهران برگزار گردید. در این آیین، راضیه لک، ریاست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، نادعلی اسماعیلی _  ریاست سازمان نظام مهندسی معدن، محمدرضا بهرامن _ ریاست خانه معدن ایران، اردشیر سعد محمدی _ عضو هیات عامل ایمیدرو، مهرداد اکبریان _ ریاست انجمن سنگ آهن، بهرام شکوری _  ریاست کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی نیز حاضر بودند.

برگزاری پانزدهمین گردهمایی علمی مهندسی معدن در دانشگاه امیرکبیر

برگزاری پانزدهمین گردهمایی علمی مهندسی معدن در دانشگاه امیرکبیر

پانزدهمین گردهمایی  علمی مهندسی معدن  در دانشگاه امیرکبیر برگزار گردید.

در آغاز گردهمایی مهندسی معدن، راضیه لک با عنوان این که سازمان زمین ‌شناسی برنامه ‌هایی را برای جهش در اکتشافات معدنی دارد، ادامه داد: اکتشاف معدن در کشور در جایگاه شایسته خود نیست و بهمین منظور باید لایه ‌های اطلاعاتی زمین‌ شناسی برای توسعه شناسایی معدن استفاده گردد.
وی گفت: اکتشافات عمیق در کشور تا به حال صورت نگرفته و تمامی معادن کشف شده سطحی هستند. قصد داریم با آخرین فناوری ‌های نوین در زمینه اکتشاف ذخایر پنهانی و عمیق، به ‌ویژه ژئوفیزیک هوایی به اکتشاف ذخایر عمیق بپردازیم.
رئیس سازمان زمین‌شناسی هم چنین افزود: اطلاعات بسیاری از طرف سازمان زمین‌شناسی منتشر شده، ولی نحوه انتشار و نوع داده‌ها ممکن است برای معدنکاران قابل استفاده نباشد. بعد از اکتشاف اولیه، داده‌ های زمین‌شناسی در اختیار متقاضیان قرار می‌ گیرند و در پایگاه داده‌ های علوم زمین منتشر می ‌شوند.
وی در خاتمه افزود: ارتباط صنعت با دانشگاه ضعیف است و روحیه پژوهشی در دانشگاه، در بخش صنعت مورد غفلت مانده است. سازمان زمین ‌شناسی در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه، از ایده ‌ها و طرح ‌های پژوهشی حمایت معنوی  و مادی می ‌کند.
معدن، مظلوم و مهجور مانده است
نادعلی اسماعیلی، ریاست سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز در این گردهمایی بیان کرد: زمین‌ شناسی در کشور ما مظلوم واقع شده است. حتی معدن هم نسبت به صنعت مظلوم و مهجور مانده است.
وی گفت: متاسفانه کاغذبازی‌ و بروکراسی‌ در کشور ما خیلی زیاد است و مانع توسعه معدن می‌ شوند. بنابراین باید بروکراسی‌ در راستای توسعه معدن حذف گردند.
اسماعیلی با انتقاد از عدم توجه به استراتژی‌ ها در بخش معدن، اظهار داشت: سال ‌هاست که نقشه راه معدن در کشور گرداوری شده و امیدوار هستیم مزاحمت ‌های راه‌ اندازی معادن مانند معارضان محلی و سازمان‌ هایی مانند محیط زیست کم تر گردند. بستر برای همکاری با سایر ارگان‌ ها هموار است.
اسماعیلی با گلایه نسبت به عدم آگاهی جامعه از مزیت‌ های بخش معدن اظهار داشت: مردم باید از خدمات معدن به کشور آگاه باشند. مثلا معدن سنگان چهار هزار نفر را مشغول بکار کرده است و این موضوع باید اطلاع ‌رسانی گردند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن هم چنین گفت: معدن در جایگاه خود نسبت به دیگر بخش‌ ها موفق بوده و وظیفه خود را به‌ خوبی انجام داده است.
اسماعیلی در خاتمه به اهمیت بخش معدن در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: کلمه معدن به مثابه اقتصاد مقاومتی است. خروج آمریکا از برجام سبب می‌ شود تحریم‌ ها برگردند و این یک تصمیم ظالمانه است. تحریم ‌ها از نواقص نظام اقتصادی برای ضربه زدن استفاده می‌ کنند. برای کاهش اثرات تحریم‌ ها باید وابستگی به نفت کاهش یابد و صنایع دارای ارزش افزوده مورد توجه قرار گیرند.
ضرورت تغییر نگاه به بخش معدن
اردشیر سعد محمدی نیز از دیگر سخنران پانزدهمین گردهمایی مهندسی معدن بود و در رابطه با اهمیت بخش معدن و صنایع معدنی عنوام کرد: حدودا هفده میلیارد تن ماده معدنی در سال استخراج می ‌شود. این یعنی از هشت هزار میلیارد دلار تجارت منابع طبیعی دو هزار وهشتصد میلیارد دلار مربوط به معدن است.
وی هم چنین گفت: در دنیا هفت عنصر بیش ترین میزان معدنکاری را به خود اختصاص میدهند و این عناصر جزو با اهمیت ‌ترین عناصر دنیا هستند.
سعد محمدی با عنوان این که اگر قرار است بخش معدن توسعه یابد، باید نگاه به بخش معدن تغییر کند، تصریح کرد: چین در مجموع  پنجاه و دو واحد تولید فولاد دارد که چندده واحد آن بیست میلیون تنی هستند. در حالیکه ایران در سال گذشته بیست میلیون تن فولاد تولید کرد. قدر مسلم قیمت تمام شده در یک واحد بیست میلیون تنی نسبت به یک واحد هشتصد هزار تنی کم تر است. به‌ عنوان مثال دیگر واحد آروبیس در هامبورگ چهارصد و شصت هزار تن کاتد از کنسانتره وارداتی تولید می ‌کند. در حالیکه در کشور ما دعوا بر سر رفتن یا نرفتن به سمت کاتد است.
میزان تولید زغال‌سنگ در جهان در طول یک سال هفت میلیارد تن برآورد می ‌شود که از این میان، سهم چین سه میلیارد تن است. ولی در ایران سالانه کم تر از دو میلیون تن زغال ‌سنگ تولید می‌ شود. ضمن این که زغال‌ سنگ تنها محصولی است که قیمت آن در کشور نصف قیمت جهانی است.
وی، زیر ساخت را از جمله چالش ‌های توسعه معدن دانست و گفت: برای تحقق چشم ‌انداز ۱۴۰۴ کشور نیازمند سیزده میلیارد یورو سرمایه ‌گذاری در زیرساخت هستیم. در حال حاضر، سیزده هزار کیلومتر ریل در کشور وجود دارد که باید به بیست و پنج هزار کیلومتر برسد. در سال گذشته هشتاد میلون تن سنگ آهن در کشور تولید شد، در حالیکه در افق۱۴۰۴، نیاز به صد و شصت میلیون تن سنگ آهن وجود دارد.

برگزاری پانزدهمین گردهمایی علمی مهندسی معدن در دانشگاه امیرکبیر

عضو هیات عامل ایمیدرو مطرح کرد: در سنگان سالیانه بیست و پنج میلیون تن سنگ آهن تولید می ‌شود که تنها که هفت میلیون تن آن با راه آهن منتقل می ‌شود. به‌ علاوه این که جاده هم پاسخگوی حمل مواد معدنی نیست.
وی در مورد عدم استفاده از پتانسیل ‌های معدنی در کشور ادامه داد: ذخایر معدنی ایران چهار تا پنج درصد از کل ذخایر دنیا را شامل می‌ شود. ولی تولید ما کم تر از یک درصد کل تولید دنیا برآورد می‌ شود. در دنیا بیست و سه میلیون تن مس تولید میشود در حالیکه در ایران دویست هزار تن تولید میشود. هم چنین در دنیا در هر سال سیزده میلیون تن روی تولید میشود در حالیکه در ایران صد و سی تا صد و چهل هزار تن و کم تر از یک درصد دنیا تولید می ‌شود.
طی سال گذشته سیصد و سی و هفت هزارتن آلومینیوم در کشور تولید شد، ولی در منطقه خاورمیانه پنج میلیون تن و در دنیا پنجاه و چهار میلیون تن آلومینیوم تولید شد. البته ایران از ذخایر بوکسیت برخوردار نیست.
وی اظهار کرد: نیازمند تغییر تکنیک معدنکاری و کاهش قیمت تمام شده هستیم. به طور مثال در دنیا قیمت تمام شده روی هزار و سیصد دلار و در ایران دو هزار است. بنابراین به‌ازای هر یک درصد بهره‌وری، دوازده میلیارد تومان سود خالص نصیب بخش معدن خواهد شد.
سعدمحمدی در خاتمه افزود: بخش معدن اشتغال ‌زایی بسیار گسترده‌ ای ایجاد می ‌کند، حیطه آن وسیع است و برای سرمایه‌ گذار پول‌ ساز است. باید استراتژی ‌های بخش معدن در کشور ما شناور و طبق شرایط جهانی باشد.
در ادامه این گردهمایی، اکبریان _ ریاست انجمن سنگ آهن، دکتر کتیبه _ ریاست دانشکده مهندسی معدن امیرکبیر، ناصرنیا _ ریاست سابق سازمان نظام مهندسی معدن ایران و جمعی دیگر از فعالان و اساتید حوزه معدن به سخنرانی پرداختند. در خاتمه پانزدهمین گردهمایی علمی مهندسی معدن از جمعی از فعالان و نخبگان این حوزه تقدیر به‌ عمل آمد و یک پنل تخصصی در مورد چالش بازسازی معادن در ایران و چالش ‌های پیش رو با حضور شکوری، پرورش، اسماعیلی و ناصرنیا برگزار گردید.
منبع : فلزات آنلاین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ خرداد ۹۷
951 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0