وقتی معماری می ‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند گردهمایی

وقتی معماری می ‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند

گردهمایی روز معمار دیروز (۲ شنبه بیست و چهارم اردی بهشت نود و هفت) در تالار اجتماعات شرکت ملی حفاری اهواز برگزار گردید.

کد خبر: 970225008 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۷ - ۱۱:۲۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،گردهمایی روز معمار دیروز (۲ شنبه بیست و چهارم اردی بهشت نود و هفت) در تالار اجتماعات شرکت ملی حفاری اهواز برگزار گردید.

وقتی معماری می ‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند

وقتی معماری می ‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند

وقتی معماری می ‌تواند به کاهش آلودگی  هوا کمک کند

در این گردهمایی محمدرضا طالب‌زاده، نایب رییس نظام مهندسی خوزستان، در مورد نقش اصلی معماران اظهار داشت: در معماری قطب اول معماران، ارگان‌ های دولتی و خصوصی، قطب دوم سازندگان و پیمان کاران، قطب سوم سرمایه‌ گذاران و سهام داران هستند که فرآیند هر سه قطب در هر زمینه‌ای خروجی آن خدمت ‌رسانی به مردم است و باید بگونه‌ای عمل کنند که با یک دیگر در تعامل باشند و ساختمان ارایه شده به مردم دارای محیطی آرامش بخش باشد.
وی با عنوان اینکه تنها تعریفی که از معماری می ‌توان کرد اینست که معماری طراحی و تولید یک بنا است اما با توجه به دیدگاه نوین گفت: معماری هنر ساختن است و فضایی که از نظر کیفیت به دور از هر گونه ایرادی باشد دارای فضایی پویا و خوانا است که این هنر یک معمار است.
سیروس باور، عضو هیات امنای انجمن مفاخر معماری ایران، نیز در مورد برنامه آموزشی دانشگاه‌ ها عنوان داشت: عامل اصلی دسترسی به معماری ایجاد فضا است و هم چنین عامل اصلی طراحی معماری آموزش دانشگاهی است. برنامه هر دانشگاهی در زمینه‌ های مختلف باید از شناخت تاریخی برخوردار باشد. در واقع ابتدا باید تاریخ را بشناسیم.
وی گفت: تاریخ هر دوره نشات گرفته از تاریخ دوره سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و معماری است زیرا تاریخ معماری زیرمجموعه تاریخ اجتماعی و سیاسی است. بهمین علت برای شناخت دقیق تاریخ معماری ضرورت دارد ابتدا تاریخ اجتماعی و سیاسی هر دوره را بشناسیم.
باور با اشاره به نبود آشنایی معماران جدید با تاریخ معماری ادامه داد: اگر معماران این دوره تاریخ معماری کشور خود را ندانند معماری بصورت التقاطی می‌ شود. یعنی هر معمار بصورت جداگانه و براساس میل خود بنایی را طراحی و احداث می ‌کند.
وی تصریح کرد: این موضوع که دانشجویان معماری ایران از وجود معماران بزرگ دوره معاصر بی ‌اطلاع ‌اند و آن ها را نمی‌ شناسند نشات گرفته از ضعف بیان تاریخ معماری در دانشگاه ‌ها است.
عضو هیات امنای انجمن مفاخر معماری ایران گفت: از دانشجوها می‌ خواهم که بینش داشته باشند. یعنی بینش آن ها در یک محدوده خلاصه نگردد و البته فقط جهان بینی کافه نیست بلکه باید به جهان بینی عمل کنند.
هم چنین علی ‌رضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، با اشاره به نبود هنر معماری در کلان شهر اهواز گفت: اهواز یکی از بزرگ ترین کلان شهرهای ایران است؛ کلان شهری که از هنر کم تری برخوردار است.
وی ادامه داد: اهواز نیازمند معماران جوانی است که هویت هنر معماری و میراث فرهنگی فراموش شده شهر را دوباره زنده کنند و روحی مجدد به اهواز بدهند.
محسن وفامهر، استاد تکنولوژی معماری دانشگاه علم و صنعت ایران، نیز در زمینه تکنولوژی عرصه معماری ایران در صد سال آینده گفت: در ایران روبوتی طراحی شده که ساختار انسانی دارد و مردم در صد سال آینده از این روبوت استفاده خواهند کرد.
وفامهر با اشاره به آلودگی هوا عنوان داشت: در شهرهایی مانند تهران و اهواز که آلودگی هوای بالایی دارند نیازمند بازبینی در اصول و مبانی معماری و شهرسازی هستیم. در این زمینه برای پایین آوردن سطح آلودگی نیازمند تجزیه و تحلیل‌ هایی هستیم که نتیجه آن ها استفاده از انرژی الکترو مغناطیسی است. این نیرو می‌تواند مورد نیاز در برق، مکانیزاسیون و هم چنین حرکت خودرو باشد.

وقتی معماری می ‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند

استاد تکنولوژی معماری دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به موضوع ترافیک حاکم در کلان شهرهای ایران اظهار داشت: این موضوع که سبب آلودگی بیش از حد کلان شهرها و دیگر شهرهای کوچک شده براحتی قابل حل نیست. بنابراین بجای کم کردن تعداد وسایل نقلیه می ‌توان از خودروهای کاملا برقی که نیرو و انرژی آن ها از انرژی خورشید است بهره گرفت. سیستم الکترو مغناطیس نیز می ‌تواند ترمز ایستگاه باشد.
وی خاطر نشان ساخت: نکته درخور توجه در اینگونه خودرو این است که این خودرو بدون راننده است و مسافر با زدن یک دکمه و دادن مسیر می ‌تواند براحتی به مقصد خود برسد. ضمن اینکه این خودرو هیچگونه آلودگی صوتی و هوایی تولید نمی‌ کند.
منبع :  خوزستان آنلاین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ اردیبهشت ۹۷
788 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0