حلقه‌ های معیوب اجرای مبحث نوزده عضو هیئت رییسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور

حلقه‌ های معیوب اجرای مبحث نوزده

،عضو هیئت رییسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور ساختمان با اشاره به حلقه های معیوب موجود در مسیر اجرای مبحث نوزده مقررات ملی بیان داشت: انجام هر اقدامی در زمینه اجرای آیین‌ نامه و مقررات ملی، ساز و کار و اسباب خاص خود را می‌ خواهد و این ساز و کار حلقه ‌های معیوبی دارد.

کد خبر: 970224004 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۷ - ۱۱:۳۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  نرجع اخبار نظام مهندسی کشور،عضو هیئت رییسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور ساختمان با اشاره به حلقه های معیوب موجود در مسیر اجرای مبحث نوزده مقررات ملی بیان داشت: انجام هر اقدامی در زمینه اجرای آیین‌ نامه و مقررات ملی، ساز و کار و اسباب خاص خود را می‌ خواهد و این ساز و کار حلقه ‌های معیوبی دارد.

حلقه‌ های معیوب اجرای مبحث نوزده

حلقه‌ های معیوب اجرای مبحث نوزده

حلقه‌ های معیوب  اجرای مبحث نوزده

منصور بهادری گفت: یکی از این حلقه‌های معیوب تولیدکنندگانی هستند که باید در زمینه تولید مصالحی که جوابگوی اجرای مبحث نوزده است، فعالیت کنند. ما در بخش تولید مصالح و کالاهای موثر در بهینه سازی مصرف انرژی لنگ مانده ایم و در حوزه انرژی، تولیدکنندگان نمی ‌توانند نیاز این حجم از ساخت ‌و ساز بمحصولات موثر در کاهش مصرف انرژی را پوشش دهند.
بهادری دیگر حلقه معیوب این فرآیند را شهرداری‌ ها دانست که پروانه و پایان کار صادر میکنند و افزود: حلقه معیوب دیگر به نظارت عالیه برمیگردد و بخشی هم مربوط به وزارت نفت است که می ‌تواند در بحث یارانه‌ها ورود کند و قیمت حامل‌ های انرژی را به قدری گران کند که سبب شود در مبحث نوزده سرمایه‌ گذاری ‌کنیم و به سمت احداث ساختمان‌ های زیر و انرژی پیش برویم.
نگاه حاکمیت به مسئله انرژی باید تغییر کند
عضو هیئت رییسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور ساختمان با عنوان این که در کشورهای دنیا ساختمان ‌ها از نظر مصرف انرژی رتبه‌ بندی می ‌شوند، خاطر نشان کرد: از آن جایی که هزینه انرژی در این کشورها بالا است، ساختمان‌ های دارای رتبه پایین انرژی، به علت هزینه بالای حامل ‌های انرژی حتی خریدار ندارند.
بهادری هم چنین با انتقاد از این که در کشور ما اصلا بحث انرژی اهمیت ندارد، تصریح کرد: دولت هنوز یارانه‌ در بخش انرژی پرداخت می ‌کند، در حالیکه بهتر بود این یارانه‌ ها را در مرحله ساخت ساختمانها پرداخت کند و در اینصورت خود به ‌خود هزینه‌ های دولت هم کاهش می یافت.
وی در عین حال اظهار داشت: نگاه حاکمیتی باید نسبت به مسئله انرژی تغییر کند، چون نگاه فعلی راه بجایی نخواهد برد و اگر این موضوع برای حاکمیت به اولویت تبدیل گردد، طبیعتا ساز و کار آن هم در آیین ‌نامه‌ ها، قانون و ساخت‌ و ساز حتما رعایت خواهد شد.
بهادری در این راستا ادامه داد: برای مثال تا وقتیکه نگاه دولت و حاکمیت پشت آیین ‌نامه دو هزار و هشتصد نبود، ساختمان ‌های ایمن احداث نمیشد، اما اکنون در بسیاری از ساختمان ‌های ما که سازمان‌ های نظام مهندسی یا دولت پشت آن ها هستند، آیین‌ نامه‌ ها و حداقل ‌ها رعایت می‌ شود.
وی مطرح کرد: به سمت ‌و سویی برویم که با نگاه مثبت حاکمیت به مبحث نوزده بتوانیم قوانین و آیین ‌نامه‌ هایی در اختیار داشته باشیم که ضمانت اجرایی داشته باشند.
منفعت بساز و بفروش ‌ها مقدم بر منافع بهره ‌برداران است
عضو هیئت رییسه شورای مرکزی هم چنین با تاکید بر ضرورت آموزش در بخش ترویج مقررات ملی ساختمان افزود: همان طور که ما روزانه شاهد پخش برنامه‌ های آموزشی سلامت در صداوسیما هستیم، باید به ترویج اجرای مقررات ملی و مبحث نوزده چه در رسانه ملی و چه در فضای مجازی و چه در بحث آموزش، حتی از مقطع ابتدایی و راهنمایی در کنار مباحث درسی نیز پرداخته و این موضوع به یک معارف عمومی برای همه شهروندان تبدیل گردد.
بهادری با انتقاد از این که این امر به یک معارف عمومی برای شهروندان تبدیل نشده که نیاز آن را احساس کنند و بفهمند که اگر حتی دو نکته از مبحث نوزده را در ساختمان‌ های خود رعایت کنند، مصرف انرژی و درنهایت هزینه انرژی آن ها چقدر پایین می‌آید، اظهار داشت: مردم هنوز این دیتیلها را اجرایی نمی‌ کنند و این موضوع تا حدود زیادی به ناآگاهی آن ها بر می‌ گردد.


وی هم چنین خاطر نشان کرد: ما در مسیر آگاه سازی مردم هیچ گامی برنداشته‌ایم، چون نه پایگاه خبری برای این منظور وجود دارد و نه رسانه‌ها و رسانه ملی آنرا اولویت اول می ‌بینند. از طرفی یک بخش از این موضوع مربوط به منفعت ‌طلبی بساز و بفروش ‌ها است که منافع بهره ‌بردار برای آن ها مهم نیست و منافع مقطعی و شخصی خودشان را در نظر می‌ گیرند.
بهادری با طرح این سوال که برای کدام سازنده این موضوع در اولویت قرار دارد که بهره‌ برداران آن ساکن ساختمان ‌های زیر و انرژی باشند، یاد آور شد: چنین موضوعی وجود ندارد و بخشی از آن هم به نداشتن اخلاق حرفه‌ای بر می‌ گردد. چون وقتی بعضی افراد از این موضوع آگاهی دارند و آن را رعایت نمی‌ کنند، به این معنا ست که اخلاق اینکار را ندارند.
وی با انتقاد از این که ما یاد گرفته‌ایم با رعایت نکردن اخلاق حرفه‌ای، مسئولیت کارهای خودمان را نپذیریم، یاد آور شد: بعضی‌ افراد از سر نا آگاهی، بعضی افراد از سر منفعت ‌طلبی و بعضی دیگر به علت بی‌اخلاقی این مهم را رعایت نمیکنند. در مورد مباحث فنی هم وقتی فردی از این موارد اطلاع دارد ولی رعایت نمی‌ کند، از سر نا آگاهی و منفعت ‌طلبی نیست و ناشی از بی‌ اخلاقی است.

منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی مکانیک

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ اردیبهشت ۹۷
811 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0