چند می ‌گیری امضا کنی؟ اختلافات وزارت راه و شهرسازی و سازمان

چند می ‌گیری امضا کنی؟

 چندی است که " آیین ‌نامه لغو ارجاع نظارت به سازمان نظام مهندسی" باب اختلافات جدید وزارت راه و شهرسازی و سازمان ‌های نظام مهندسی کشور شده است. موضوعی که به نوعی غیرقانونی و لازم الاجراست!

کد خبر: 970215003 تاریخ انتشار: شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۷ - ۱۰:۲۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، چندی است که ” آیین ‌نامه لغو ارجاع نظارت به سازمان نظام مهندسی” باب اختلافات جدید وزارت راه و شهرسازی و سازمان ‌های نظام مهندسی کشور شده است. موضوعی که به نوعی غیرقانونی و لازم الاجراست!

چند می ‌گیری امضا کنی؟

چند می ‌گیری امضا کنی؟

چند می ‌گیری امضا  کنی؟

در این آیین نامه که در اسفند ماه نود و هفت از طرف آخوندی به سازمان نطام مهندسی کشور ابلاغ شده آمده است “نباید سازمان های نظام مهندسی ساختمان کشور مهندسان خود را برای پروژه‌ های ساختمانی اعزام کنند.” البته علت این موضوع از طرف وزیر راه و شهرساری تخلفات مالی و دریافت پنج درصد حق نظارت اعلام شده که اغلب از طرف مهندس ناظر اخذ می گردد.
این در حالیست که تا پیش از این تمامی مراحل نظارت بر روند ساخت و ساز، بعهده نظام مهندسی ساختمان که یک سازمان مردم نهاد است قرار داشت ولی آخوندی به علت آن چه “امضا فروشی” خوانده شده اقدام بصدور چنین آیین نامه‌ ای کرده است.
با این حال اکبر ترکان، مشاور عالی ریاست جمهوری در امور هماهنگی نوسازی بافتهای فرسوده و ناپایدار شهری گفته که موضوع ابلاغی از طرف وزیر راه آیین نامه نیست زیرا مصوبه هیئت وزیران را ندارد و آن را یک امر غیرقانونی تلقی کرده است.
در این خصوص با اکبر ربانی فرد، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان گفتگویی داشته ایم که در ادامه می ‌خوانید:
روال نظارت بر ساخت و ساز چگونه باید سپری گردد؟ و با آیین نامه اخیر چه اتفاقی می افتد؟
براساس قانون، سازمان نظام مهندسی در زمان صدور پروانه باید ناظری را به کارفرما معرفی کند ولی با توجه به آیین نامه اخیر وزارت راه و شهرسازی این قضیه منتفی است، یعنی مالک باید ناظر خود را به شهرداری معرفی کند، بنابراین ۵ درصد هزینه ‌ای که بابت خدمات مهندسی از طرف سازمان نظام مهندسی اخذ می‌ شد نیز از میان می ‌رود و مالکان مجبور نیستند این هزینه را بپردازند. بنابراین ارجاع نظارت از سیستم خارج شده و به میل و سلیقه کارفرما ساخت و ساز طی می‌ شود.

چند می ‌گیری امضا کنی؟

پس از ابلاغ این آیین نامه به استانداریها رویه به چه صورتی دنبال می‌ شود؟
بعد از این که این آیین نامه به استانداری ‌ها ابلاغ و نقش سازمان نظام مهندسی کمرنگ شد، مراجعه مالکان به سازمان نظام مهندسی تمام شده و این افراد بطور مستقیم با شهرداری در ارتباط هستند. البته وزیر کشور ابلاغ وزارت راه به استانداری ها در باره اجرای این آیین نامه از طرف سازمان های نظام مهندسی کشور را خلاف مقررات جاری دانستند و بخش نامه ‌ای به استانداری ‌ها ابلاغ کردند که از این کار خودداری کنند و همانند گذشته براساس قانون و مقررات عمل گردد.
پس هنوز تصمیم نهایی در این مورد گرفته نشده است.
بهر حال تفاوت سلیقه هایی در سیستم وجود دارد ولی مسئولان در حال بحث و گفتگو هستند تا این موضوع حل گردد.
بهر جهت روش قبلی هم اشکالاتی داشت.
بله، روش قبلی هم خیلی روش مثبت صد در صدی نبود که همه موضوعات را حل و فصل کند بنابراین باید بازنگری ‌هایی صورت گیرد و راه و روشهای معقولی از این قضایا استنتاج گردد.
برنامه ای برای رفع این اشکالات دارید؟
مالکانی که برای معرفی ساختمانهای خود به سازمان مراجعه می‌ کنند برنامه ‌های متفاوتی برای ساخت دارند. بعنوان مثال شرایط سازنده یک ساختمان دویست متری با یک ساختمان هزارمتری متفاوت است، بنابراین نمی‌ توانیم تمامی قضایا را به یک شکل نگاه کنیم، ولی باید کاری کنیم تا همه جریان ‌ها سالم حرکت کنند و به نتیجه برسند.
در جریان این مشکلات و نحوه اجرای این آیین نامه صحبتهایی هم از انحلال سازمان نظام مهندسی شد و بطور کلی اصل وجودی آن زیر سوال رفت آیا هم چنان قرار است این سازمان منحل گردد؟
نه ان‌ شا الله که این نیت نیست. ما یک سازمان مردمی هستیم که قانون خاص خود را داریم و دستاوردهای مثبتی داشتیم. اگر هم تصمیم به چنین کاری بگیرند بسیاری از مشکلات جدید شروع می‌ شود و مضراتی هم برای ساخت و ساز وجود خواهد داشت. هم چنین چیزی حدود پانصد هزار نفر مهندس در سراسر کشور با این سازمان در ارتباط ‌هستند و چنین تصمیمی عواقب خوبی بهمراه نخواهد داشت.
یکی از مشکلاتی که منجر به ابلاغ این آیین نامه شد دریافت هزینه ‌های زیاد بابت نظارت بود آیا قرار نیست این هزینه ها تعدیل گردد؟
امسال شورای مرکزی تهران علی ‌رغم افزایش هزینه‌ های جاری با افزایش قیمت‌ های نظارتی موافقت نکرد. قیمتهایی هم که در حال حاضر دریافت می‌ گردد صرفا بابت نظارت است و در باره طراحی معماری سازه، تأسیسات و برق قیمت‌ ها توافقی اعلام می گردد، هم چنین برای تعیین قیمت ‌ها نمایندگان شهرداری، استاندار، سازمان نظام مهندسی و شورای شهر تصمیمگیری می ‌کنند.
درصورتیکه نظارت‌ های سازمان نظام مهندسی از بین برود و هر مالکی یک ناظر برای ساخت و ساز خود در نظر بگیرد، این احتمال وجود دارد که متناسب با هزینه‌ ای که برای ناظر پرداخت می‌ شود برگه تایید نیز امضا گردد. این یعنی مهندسان صرفا به یک ماشین امضا تبدیل می ‌شوند و علاوه بر آن ساماندهی که در فعالیت مهندسان صورت گرفته بود از بین می ‌رود.

منبع :  ایمنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ اردیبهشت ۹۷
1027 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0