شیوه نامه جدید با هماهنگی مسئولان استانی آماده اجرا است ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی بیان کرد:

شیوه نامه جدید با هماهنگی مسئولان استانی آماده اجرا است

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان از هماهنگی مسئولان استان به ویژه هیئت 4 نفره استان در اجرای شیوه نامه جدید خبر داد.

کد خبر: 970207004 تاریخ انتشار: جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷ - ۱۱:۱۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان از هماهنگی مسئولان استان به ویژه هیئت ۴ نفره استان در اجرای شیوه نامه جدید خبر داد.

شیوه نامه جدید با هماهنگی مسئولان استانی آماده اجرا است

شیوه نامه جدید با هماهنگی مسئولان استانی آماده اجرا است

شیوه نامه جدید با هماهنگی مسئولان استانی  آماده اجرا است

کامران با اشاره به تصویب اجرای شیوه نامه جدید سازمانهای نظام مهندسی ساختمان با رای حداکثری اعضای هیئت مدیره این سازمان عنوان داشت: با تبادل نظر صورت گرفته با مسئولان استانی اتفاق نظر خوبی در اجرای این شیوه نامه وجود دارد و هیئت ۴ نفره استان به طور کامل از آن استقبال کرده است.
وی، اجرای شیوه نامه جدید را بطور کامل در راستای قوانین سازمان نظام مهندسی ساختمان دانست و ادامه داد: در سال هشتاد و سه شیوه نامه ماده سی و سه توسط وزیر راه و شهرسازی وقت ابلاغ گردیده است و در حال حاضر نیز اصلاحات لازم از طرف وزیر محترم در راستای قانون و اختیارات وزیر لحاظ شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در تحلیل نگاه بالا دستی وزارت راه و شهرسازی در این زمینه، افزود: وضعیت مالی سازمانهای نظام مهندسی ساختمان تا کنون از اهمیت خاصی نزد وزارت راه و شهرسازی برخوردار بوده است اما با توجه به این که عملکرد برخی سازمانها در استانهای مختلف حساسیتهایی را نیز در جامعه به وجود آورده است، به منظور رفع مشکلات، حذف واریز پول در اجرای شیوه نامه جدید لحاظ شد.
کامران تصریح کرد: درآمدهای سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی عمومی جهت انجام امور و خدمات صرفا باید در قالب ماده سی و هفت قانون نظام مهندسی ساختمان از طریق پیشنهاد هیات مدیره و تصویب در مجامع عمومی سازمان استیصال شود.
ریاست سازمان استان خاطر نشان ساخت: وزارت راه و شهرسازی مدعی است که این وزارتخانه صلاحیتی را به سازمانهای نظام مهندسی ساختمان مبنی بر بررسی نقشه ها و کنترل آن قبل از صدور پروانه صادر نکرده که بر مبنای آن سازمان وظیفه رد یا تایید نقشه های تهیه شده توسط مهندسین را داشته باشد و بعبارت دیگر صلاحیت اعطا گردیده به مهندسین را معتبر میداند.
وی یاد آرو شد: از نظر وزیر راه و شهرسازی بالاترین رکن تایید نقشه ها، مهندس دارای صلاحیت است و نه سازمان نظام مهندسی ساختمان که تا به حال به آن پرداخته است.
کامران در ادامه به دیگر دلایل ابلاغ شیوه نامه جدید اشاره کرد و گفت: طولانی شدن فرایند صدور پروانه در سازمان نظام مهندسی ساختمان سبب بروز نارضایتیهایی میان مردم شده بود که این موضوع یکی از علل گرداوری و ابلاغ شیوه نامه جدید بشمار می آید.
وی با اشاره به قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: سازمان وظیفه نظارت بر حسن انجام خدمات را براساس قانون دارد که البته آن هم باید از مسیر قانونی خود طی گردد.
کامران، کمیسیونهای مشورتی را نیز از بخشهای مهم مستقر در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان دانست و گفت: کمیسیونهای مشورتی مستقر در محل سازمان آماده هستند تا هر گونه پرسش، ابهام و نظرات را در رابطه با رعایت مقررات ملی ساختمان در طراحی، نظارت و اجرا از طرف مهندسان پذیرا و نسبت به پاسخگویی و حل مشکلات احتمالی اقدام کنند.
وی مطرح کرد: نظارت عالیه بر پروژه هایی که به صورت راندوم از طرف سازمان بررسی میشود، توانسته بسیاری از کاستیها و مشکلات احتمالی را کاهش دهد و در حیطه میدانی امیدوار هستیم با نظارت عالیه از صوری گری و دخالت افراد فاقد صلاحیت در ساخت و ساز جلوگیری شود
کامران در ادامه با اشاره به نقاط قوت شیوه ‌نامه، مطرح کرد: در این شیوه نامه اطلاعات تمام مهندسان در کل استان در سامانه ای هماهنگ و سراسری ثبت و ضبط میشود.
این سامانه شامل مواردی مانند صلاحیت، ظرفیت و تعداد کارها میباشد که بصورت شفاف برای کلیه افراد قابل مشاهده است.
اطلاعات ثبت شده در سیستم یک پارچه مطرح شده شامل کارهای ارجاعی تمامی دستگاههای ذی ربط نظیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان نظام مهندسی ساختمان در مشهد و کلیه شهرستانهای استان، پروژه های شهرکهای صنعتی، پروژه های مشارکتی شهرداری مشهد، پروژه های خارج از محدوده شهری و بطور کلی فعالیتهای مهندسی منطبق بر قانون نظام مهندسی ساختمان در حوزه ساخت و ساز استان خواهد بود.
هم چنین این شیوه نامه مزایایی دیگری نیز دارد، نظیر این که مالک و یا نماینده قانونی وی، مستقیما به سازمان مراجعه کرده و بعد از بررسی و احراز هویت، مهندس طراح و متعاقبا سر ناظر نظارتی خود را انتخاب نموده و به سازمان معرفی مینماید. در این روند هیچ واسطه‌ ای پذیرفته نخواهد شد، نکته دیگر این که مالک با یک مهندس از لحاظ کاری در ارتباط میباشد در حالیکه در روند قدیمی این طور نبود و مالک جهت انجام کارها در زمان ساخت با چندین مهندس مرتبط بود.
در این راستا مالک می ‌تواند برای نظارت ساختمان در گروه بندهای الف، ب از افراد دارای صلاحیت حقیقی و گروه ج و د از اشخاص صاحب صلاحیت با پروانه حقوقی استفاده کند.

شیوه نامه جدید با هماهنگی مسئولان استانی آماده اجرا است

قابل ذکر است در اجرای شیوه نامه جدید شهرداری‌ ها با استفاده از نیروهای خود یا شرکتهای کنترل بازرسی که از طرف وزارت راه و شهرسازی در چند روز آینده نحوه احراز صلاحیت آن ها اعلام می ‌شود، بازرسی را در مقاطع مشخص اجرای کار انجام مینمایند.
پیشنهاد ما به شهرداری‌ ها اینست که حتی الامکان از شرکت ‌ها و مهندسان صاحب صلاحیت استفاده کنند، تا در مورد اشتغال آن ها نیز قدمی برداشته شود.
فارغ از این قضاوت‌ ها شخصاً بعنوان فرد حقیقی اعتقاد دارم که ما در نگرش به سوابق و خروجی ‌های سال ‌های گذشته گرچه در بخش توزیع کار شاید به عدالت نزدیک تر عمل کردیم، ولی در مورد خروجی آن در پروژه های بزرگ شاهد عدم رضایت مردم و دچار ضعف بودیم. حتی بعنوان نمونه عرض کنم که در اوایل سال نود و پنج پروژه هایی جهت بررسی و تایید به سازمان ارایه که به علت همین مشکلات و عدم تمایل سرمایه گذار به شیوه ارجاع کار حدود ۲ سال است که بلاتکلیف مانده بود که حسب مصوبه هیات ۴ نفره استان موانع مرتفع شد.
من امیدوار هستم بدون قضاوت شخصی در مورد اجرای شیوه نامه با تکیه بر این که از مسیر قانونی ابلاغ شده خودمان را مکلف بدانیم این شیوه نامه را اجرا کنیم، البته هر شیوه نامه ای ممکن است دارای نقاط ضعف نیز باشد که امیدست هیئت ۴ نفره استان که مجدانه در تلاش هستند تا به نحوی شایسته در مسیر اجرای قانون و مسئولیت محول شده قدم های موثر بردارد نسبت به رفع نواقص احتمالی در چهارچوب اختیارات تصمیمگیری کرده و ان شاالله در چند روز آینده شاهد اجرایی شدن شیوه نامه در استان باشیم.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی معماری

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ اردیبهشت ۹۷
964 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0