باید ساختمانها توسط سازندگان دارای صلاحیت احداث گردد رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان

باید ساختمانها توسط سازندگان دارای صلاحیت احداث گردد

مراسم گرامیداشت روز مهندس با حضور نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، ریاست و عضوهای شورای اسلامی کلان شهر اهواز، مدیرعامل شرکت گاز خوزستان، مدیرعامل انجمن شرکتهای عمرانی خوزستان، مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان، هیات رئیسه دفاتر نمایندگی، روسای پیشین سازمان و اعضای گروههای تخصصی برگزار گردید.

کد خبر: 961208020 تاریخ انتشار: سه شنبه ۸ اسفند ۹۶ - ۶:۰۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، مراسم گرامیداشت روز مهندس با حضور نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، ریاست و عضوهای شورای اسلامی کلان شهر اهواز، مدیرعامل شرکت گاز خوزستان، مدیرعامل انجمن شرکتهای عمرانی خوزستان، مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان، هیات رئیسه دفاتر نمایندگی، روسای پیشین سازمان و اعضای گروههای تخصصی برگزار گردید.

باید ساختمانها توسط سازندگان دارای صلاحیت احداث گردد

باید ساختمانها توسط سازندگان دارای صلاحیت احداث گردد

باید ساختمانها توسط سازندگان دارای صلاحیت احداث گردد

کورش خواجوی در این آئین گفت: با وجود همه نقدها و ایرادات میتوان صنعت ساختمان را در خوزستان به ۲ دوره قبل و پس از تشکیل نظام مهندسی تقسیم کنیم و با یک نگاه کارشناسانه متوجه این تفاوت در استان باشیم .
خواجوی بیان کرد: آن چه در طول بیست و پنج سال گذشته رخ داد را میتوان در همه ی جنبه های صنعت ساختمان شاهد بود شاید این تغییر را در کلان شهری مثل اهواز به وضوح نتوان دید اما در شهرهای کوچک این تفاوت آشکار کاملا احساس می گردد.
وی افزود: ساختمانهایی هستند که سازمان هیچ نظارتی بر آنها ندارد و این سبب بروز مشکلاتی برای شهروندان شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان عنوان کرد: فرهنگی که توسط نظام مهندسی ایجاد شده نمره قبولی میگیرد، این نمره قبولی در گرو زحمات همه هیات مدیره های سازمانهای نظام مهندسی، مهندسان پیشکسوت، هیات رئیسه دفاتر نمایندگی است
وی به مقایسه زلزله های کرمانشاه و کرمان پرداخت و تاکید کرد: در مقیاس کشوری، زمین لرزه های کرمانشاه و کرمان که به فاصله کمی رخ دادند و از نظر مشخصه زلزله هم خیلی شبیه هم بودند و از نظر مشخصات فنی تر زلزله حتی زمین لرزه کرمانشاه شدیدتر بود ولی با توجه به بازسازیها و نوسازیهایی که در کرمان مطابق مقررات ملی ساختمان، نظارت و اجرای بهتر در ساخت و سازها انجام شد زمین لرزه در کرمان تلفات جانی کم تر و تخریب خیلی مختصر بود.
خواجوی یاد آور شد: واقعیتی وجود دارد که سازمان با وجود همه این تلاشها دارای اشکالات و نواقصی است و نیاز به اصلاحاتی دارد، سازمان نظام مهندسی یک سیستم بازرسی درونی دارد ما قصد داریم خود را از درون اصلاح کنیم .
وی اظهار داشت: طبق برنامه های اصلاحی که ما به آنها اعتقاد داریم، برای این که ساختمان خوب احداث گردد باید خوب طراحی و اجرا شود و نظارت داشته باشد، هیچکدام از این سه وجه را نمیتوان حذف کرد و در هر ۳ بخش طراحی، نظارت و اجرا باید دارای صلاحیت باشند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان به ضرورت طراحی مناسب ساختمانها اشاره کرد و افزود: طراحی ساختمان در استان ما از نظر ایمنی نمره قابل قبولی میگیرد و اگر طراحیها اشکالاتی داشته باشد واحد کنترل طراحی نظام مهندسی با دقت و کیفیت بالا اصلاحات را انجام میدهد.
وی ابراز داشت: در بخش طراحی ساختمان در جنبه ایمنی خوب پیشرفت داشته ایم ولی در جنبه زیبایی شناسی، آسایش، بهره وری ساختمان فاصله معنا داری داریم که باید در این زمینه تلاش بیش تری گردد، در خوزستان معماران و شهرسازان باید ایده دهند که با توجه به گرد و خاک چه کاری باید انجام دهیم.
خواجوی ادامه داد: در بخش اجرا اعتقاد داریم که باید ساختمانها توسط سازندگان دارای صلاحیت احداث گردد، تلاشهای زیادی برای شروع این موضوع شده و تلاش همه دستگاهها را میطلبد تا این فرآیند انجام شود.
وی گفت: مهم ترین مشکلات این است که سازندگان فعلی احساس خطر میکنند، در حالیکه در قانون پیش بینی شده سازندگان جایگاهشان بعنوان سرمایه گذار حفظ گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم برای ساختمانها شناسنامه فنی و ملکی صادر کنیم به یکی از حقوق اساسی مردم پاسخ داده ایم، شناسنامه فنی و ملکی بعنوان یک سند جامع، کامل و ساده است که هر مالکی میتواند از همه جزییات ساختمان مطلع گردد.
نظام مهندسی ساختمان صرفاً یک صنف اقتصادی نیست
مدیرعامل شرکت گاز خوزستان بیان کرد: نباید سطح نظام مهندسی را آن قدر پایین آورد که بعنوان یک صنف با فعالیتهای اقتصادی به آن نگاه شود بلکه مسئولیتی فراتر از این دارد.
ناصر حسینی نژاد گفت: فلسفه وجودی نظام مهندسی ساختمان در سال هفتاد و چهار در رابطه با اهمیت انرژی بود و انرژی مهم ترین بخش در همه سازمانها، دولتها و در سطح جهان است.
حسینی نژاد ادامه داد: مهندسان و سازمان نظام مهندسی ساختمان نقش مهمی در بهبود مصارف و افزایش طول عمر تاسیسات و مسیر تعالی دارد.
وی با اشاره به این که استان خوزستان دارای مزیتهای بسیاری است، اظهار داشت: بزرگ ترین تولید کننده نفت و گاز، دسترسی به آبهای آزاد از طریق خلیج فارس و… است که اینها سبب شد خوزستان از حیث توسعه صنعت مهم ترین و موثرترین استان در کشور باشد و نقش اصلی را در اقتصاد و صنعت داشته باشد.
مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با تاکید بر این که نظام مهندسی ساختمان صرفاً یک صنف اقتصادی نیست، افزود: نباید سطح نظام مهندسی را آن قدر پایین آورد که بعنوان یک صنف با فعالیتهای اقتصادی به آن نگاه شود و مسئولیتی فراتر از این دارد.
وی با تاکید بر این که مسئولیت ارتقا و بهبود مستمر در جامعه بعهده نظام مهندسی است ابراز داشت: عقب افتادگی هر بخش و منطقه ای بعهده نظام مهندسی است و نباید بدنبال یاری از طرف دولت باشد.

باید ساختمانها توسط سازندگان دارای صلاحیت احداث گردد

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با تاکید بر این که نظام مهندسی وظیفه دارد در ارتقا ایمنی ساختمانها فعالیت کند، تصریح کرد: سالانه چندین حادثه گازگرفتگی داریم که عمدتاً مربوط به تاسیسات داخلی ساختمانها است .
وی افزود: نظام مهندسی ساختمان مسئولیت تصمیم سازی را برای تصمیمگیری مسئولان دارد و مهندسان باید ایده هایی را بپرورانند تا همه بدنبال آن بروند.
جامعه مهندسی از ذخایر اجتماعی هر جامعه است
همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، گفت: قانون نظام مهندسی ساختمان در سال هفتاد و چهار تصویب شد که در طی اینمدت شاهد هستیم نظام مهندسی به یک بلوغ شخصیتی و اجتماعی کامل رسیده است.
یوسفی با اشاره به این که جامعه مهندسی از ذخایر اجتماعی هر جامعه است گفت: سازمان نظام مهندسی جز بزرگ ترین ذخایر اجتماعی و سرمایه های کشور است و همیشه پویایی و روند رو به رشد آن ادامه دارد.
وی اظهار داشت: نهادهایی مدنی همچون نظام مهندسی، نظام پزشکی، کانون وکلا و… موتور محرک کشور هستند و شاهد هستیم در طی سالهای مختلف این نهادهای مدنی و اجتماعی در کشور ما خوب شکل گرفته است.
وی گفت: پشتیبانی از این نهادها راه پیشرفت هر کشوری را راحتتر طی میکند ولی هر جامعه ای که این سرمایه ها را از دست بدهد، آن کشور منفعل میشود و متاسفانه ما در جهت تضعیف نخبگان و سرمایه های اجتماعی در حوزه های مختلف حرکت میکنیم.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با جمعیت فرهیخته هجده هزار نفری به دلیل گستردگی و پراکندگی در نقاط مختلف استان تاثیرگذاری قوی، پایدار و پویایی دارد.
وی به وضعیت اشتغال در کشور اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم نظام پایدار اشتغال برای جامعه ایجاد کنیم باید نظام مهندسی ساختمان، نظام پزشکی، کانون وکلا و… قدرت تصمیمگیری بیش تری داشته باشند.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سهم خوزستان از تولید ناخالص ملی در سالهای نه چندان دور حدود ۱۴،۵ درصد بود ولی هم اکنون سهم استان به رقم خطرناک ده درصد کاهش یافته است که اگر این شیب نزولی را ادامه دهیم آینده روشنی نخواهیم داشت.
وی افزود: خیلی از قوانین در ایران سابقه قدیمی دارد و مبنای تصمیم گیری در کشور ما قوانین قدیمی است که با شرایط حاضر کشور مناسبت و سنخیت ندارد و باید نوسازی قوانین صورت بگیرد.
محمدباقر طاهری، مدیرعامل انجمن شرکتهای عمرانی خوزستان، گفت: مجموعه انجمن شرکتهای عمرانی خوزستان بعنوان متولی بخش پیمانکاری در استان خوزستان شناخته میشود.
طاهری گفت: نظام مهندسی را بعنوان متولیان خود میدانیم و تا الان هم تعاملات خوبی با نظام مهندسی داشته ایم.
وی یاد ارو شد: بحث نظام پیمانکاری در استان مغفول مانده است که اگر اجرایی میشد میتوانست در کنار نظام مهندسی ساختمان مشکلات را رفع کنند.
تجلیل از مهندسان پیشکسوت و منتخبان گروههای تخصصی
در خاتمه این آئین از روسای پیشین نظام مهندسی، روسای دفاتر نمایندگی، منتخبان گروههای تخصصی و سازمانهای حامی نظام مهندسی تقدیر شد.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ اسفند ۹۶
752 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0