برگزاری نشست شماره دویست و بیست و چهار شورای مرکزی برگزاری نشست شماره دویست و بیست و چهار شورای مرکزی

برگزاری نشست شماره دویست و بیست و چهار شورای مرکزی با حضورمقام عالی وزارت راه و شهرسازی

نشست 224 شورای مرکزی روز 2 شنبه هفتم اسفند ماه با حضور مقامعالی وزارت در محل شورای مرکزی تشکیل گردید.

کد خبر: 961208012 تاریخ انتشار: سه شنبه ۸ اسفند ۹۶ - ۱۲:۱۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،نشست ۲۲۴ شورای مرکزی روز ۲ شنبه هفتم اسفند ماه با حضور مقامعالی وزارت در محل شورای مرکزی تشکیل گردید.

برگزاری نشست شماره دویست و بیست و چهار شورای مرکزی

برگزاری نشست شماره دویست و بیست و چهار شورای مرکزی

نشست شماره دویست و بیست  و چهار شورای مرکزی با حضور مقامعالی وزارت راه و شهرسازی برگزار گردید

رجبی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان بعد از تبریک روز مهندسی و خیر مقدم گفت: سابقه حضور آخوندی در سازمان نظام مهندسی ساختمان از تمامی حاضران بیش تر است، هم اندیشی سنت حسنه است و نشست امروز اعلام نقطه نظرات است .
بعد از آن جواهری اعلام کرد بمدت یک ساعت اعضا و مشاوران شورای مرکزی و روسای استان ها نقطه نظرات خود را اعلام کنند.
که در این زمان مشخص شده کوسه غراوی، بهادری، نصر، بدیعی، ناِییج پور، زارعی ، مقومی ، قربانخانی ، توکلی و خورشیدی نقطه نظرات خود را نشست ارائه کردند.
بعد از ارائه نقطه نظرات توسط اعضای حاضر در نشست، رجبی با اشاره به این که سازمان نظام مهندسی وظیفه عمومی دارد و در واقع حفظ منافع بهره بردار را به نیابت از تشکیلات عمومی و با استفاده از امکانات و مهندسان بعهده دارد، اظهار داشت: سطح مداخله وزارت راه و شهرسازی در سازمان های نظام مهندسی ساختمان تنزل یافته به نحوی که در مسائل جزئی اداری وارد شده است همان طوری که شاهد هستیم وزارت خانه در مسائل داخلی هیئت مدیره سازمانها هم ورود می‌ کند.
توقع ما اینست که در فضای مشترک مسائل فیما بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان مطرح گردد در بحث تلویزیونی توسط وزیر محترم هزار و پانصد میلیارد تومان گردش مالی مطرح گردید که بنظر میرسد مفهوم دارایی ‌های سازمان‌ های نظام مهندسی سی و یک استان کشور شامل ساختمان‌ ها و تجهیزات که از ابتدای تاسیس تا به حال حاصل آمده است با دارایی‌ های نقدی سازمان اشتباه گرفته شده است و با این که عدد درست نیست اما اگر به سی و یک استان تقسیم شود سهم ناچیزی است.
در ادامه ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان ۲ منبع درآمد دارد یکی دریافت حق عضویت و دیگری درصدی از دستمزد مهندسان و وظیفه‌ ایی که قانون نظام مهندسی ساختمان بعهده ما نهاده است یکی نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در طرحها و فعالیتها و تعقیب متخلفان از طریق مراجع قانونی ذی صلاح و دیگری تنظیم روابط بین صاحبان حرفه های مهندسی ساختمان و کارفرمایان و کمک بمراجع مسئول در بخش ساختمان و شهرسازی در زمینه ی ارجاع مناسب کارها بصاحبان صلاحیت و جلوگیری از مداخله اشخاص بدون صلاحیت در امور فنی می باشد و هیچ آیین نامه ایی نمی تواند قانون را نقض نماید.
وی ادامه داد: در حالی که انبوه سازان طبق مقررات میتوانند پیمانکار و مجری خود باشند اگر بتوانند ناظر را نیز خود انتخاب کنند پس منافع بهره ‌بردار به کجا می رود؟ این مصداق روشن تعارض منافع میباشد انتظار ندارم وزارت راه و شهرسازی ، اعضا هیات مدیره و اعضا سازمان‌ های نظام مهندسی را در مقابل هم قرار دهد اعضای هیئت مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در طی یک فرایند دموکراتیک انتخاب شده و اعضا می ‌توانند در هر دوره معین هیات مدیره مورد نظر خود را برای اداره سازمان انتخاب کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه اظهار داشت: برخی در تلاش هستند تا ما را بعنوان سازمانی پولدار و پردرآمد معرفی کنند ظاهراً ذائقه مسئولان در کشور به داشتن سازمانهای ورشکسته عادت کرده است وقتی سازمان نظام مهندسی سازمانی است که درآمد دارد و خدمات خوبی ارائه میدهد و یک ریال هم از دولت و بودجه عمومی نمیگیرد آیا سبب ناراحتی است یا این که وجود چنین سازمانهایی سبب افتخار است.
وزیر راه و شهرسازی در این نشست گفت: آیین نامه کنترل ساختمان در پنجم اسفندماه سال نود و چهار ابلاغ شده است که در آن بصراحت ادامه فعالیت دارندگان پروانه اشتغال بکار در حوزه ساختمان صادر شده با تکفل همزمان اموری که سبب قبول منافع متعارض می ‌شود ممنوع اعلام شده است امروز که در این نشست هستم ۲ سال از ابلاغ آیین نامه گذشته است و وظیفه داشتم در اجرای این بند آیین نامه ورود پیدا کنم.
آخوندی، در رابطه با اصلاح آیین نامه اظهار کرد: ‌پیش نویس آیین‌ نامه ۶ ماه قبل از این که به هیئت وزیران ارائه گردد در سایت قرار گرفت تا هر مهندسی بتواند اظهار نظر کند، مبنای من مشارکت و هم فکری در جامعه فرهیخته مهندسی است.
در ادامه آخوندی افزود: نظام مهندسی و کنترل ساختمان عبارت است از مجموعه قانون مقررات آیین نامه ها استاندارد ها و تشکلهای مهندسی حرفه ‌ای و صنفی که در جهت نیل به اهداف آنکه موجبات رشد و اعتلای مهندسی در کشور است تشکیل شده است و نباید صرفاً به توزیع کار به مهندسان منجر گردد نیاز است مهندسان برجسته تر با دانش فنی جدید آموزش دیده شوند و آموزش تنها موردی است که در قانون از سازمان نظام مهندسی خواسته شده اقدام موثر انجام دهد در بقیه موارد ازهمکاری با مشارکت سازمان نظام مهندسی ساختمان نام برده شده است
آخوندی گفت: نیاز است سازمان نظام مهندسی ساختمان رزومه برجسته ای در حوزه آموزش از خود ارائه دهد همان طوری که بزرگ ترین گزارش ها در سازمان ‌های نظام مهندسی دنیا در رابطه با آموزش است .

برگزاری نشست شماره دویست و بیست و چهار شورای مرکزی

آخوندی در ادامه گفت: مهندس باید خلق ارزش افزوده نماید و تحمیل مهندس به کارفرما از طریق نظام ارجاع با طبیعت و حقوق آدمی مغایرت دارد و در آیین نامه کنترل ساختمان هر کسی می ‌تواند مهندس خود را برگزیند و هزینه آن را بپردازد هم چنین تذکر داد قیمت ‌گذاری یک مبناست همان طوری که در قانون آمده مبنای قیمت گذاری، پس باید اجازه داد کارفرما و مهندس کارشان را انجام دهند .
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که ناظر غیر از بازرس میباشد افزود: نظارت بر حسن انجام کار را ناظر برای مالک انجام می دهد و از لحاظ اشتغالزایی در حال حاضر برای مهندسان دوشغل ایجاد می گردد یکی ناظر و یکی بازرس.
وی اظهار داشت: همان طوریکه از نام مهندسی پیداست وظیفه مهندس نظم دادن به امور است و مالک در یک پروژه صرفاً باید با یک نفر طرف باشد نه با انبوهی از مهندسان
در خاتمه آخوندی ابراز داشت: کار در ایران باید توسط مهندس انجام گردد همان طوری که پزشکی توسط پزشک و وکالت توسط وکیل انجام می ‌شود.
آخوندی خاطر نشان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان وظیفه ارجاع ماده بیست و هفت را دارد هم چنین تاکید کرد: مواردمبحث دوم در اختیار وزیر است و هیچکدام قانون نیست و با اشاره به رعایت اصول اخلاق مهندسی متذکر شد کنترل ساختمان بعهده شهرداری است و شهرداری باید پاسخ گو باشد .
در خاتمه نشست، کوسه غراوی عضو شورای مرکزی پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک با وزارت خانه جهت نتیجه گیری مطالب مطرح شده را ارائه کرد.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ اسفند ۹۶
784 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0