گرداوری نظام‌ نامه اخلاقی مهندسان جای سؤال دارد عضو هیأت‌ مدیره سازمان نظام‌ مهندسی استان تهران بیان کرد:

گرداوری نظام‌ نامه اخلاقی مهندسان جای سؤال دارد/ نیازی نیست مسؤولین اخلاق را ابلاغ کنند

حیدر جهانبخش در حاشیه آئین روز مهندس در پردیس بیان کرد: چرا به این نتیجه رسیدیم که به مهندسان نظام‌ نامه اخلاقی ابلاغ گردد؛ در صورتیکه خدمت به جامعه و ارائه خدمات تخصصی به دوش ما گذاشته شده است.

کد خبر: 961207004 تاریخ انتشار: دوشنبه ۷ اسفند ۹۶ - ۱۱:۰۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، حیدر جهانبخش در حاشیه آئین روز مهندس در پردیس بیان کرد: چرا به این نتیجه رسیدیم که به مهندسان نظام‌ نامه اخلاقی ابلاغ گردد؛ در صورتیکه خدمت به جامعه و ارائه خدمات تخصصی به دوش ما گذاشته شده است.

گرداوری نظام‌ نامه اخلاقی مهندسان جای سؤال دارد

گرداوری نظام‌ نامه اخلاقی مهندسان جای سؤال دارد

گرداوری نظام‌ نامه اخلاقی مهندسان  جای سؤال دارد/ نیازی نیست مسؤولین اخلاق را ابلاغ کنند

جهانبخش با اشاره به این که اگر این نظام‌ نامه اخلاقی تنظیم و ابلاغ گردد جای سؤال دارد، ادامه داد: باید بازشناسی مسؤولیت اجتماعی انجام گردد؛ بنظر من نیازی نیست که مسؤولان اخلاق را ابلاغ کنند و زیرا مسؤولیت یک مهندس، فناناپذیر، پویا، جریان خلاق، سازنده و بی‌ پایان است.
وی ادامه داد: در شهر یا خانه اگر ترک، سوراخی باشد و یا جوی آب خراب و مواردی از این ‌دست رخ دهد و مهندسی بگوید روش درست ‌کردن آن را نمی ‌دانم، انسانیت را همه مهندسان در جامعه دارند و باید این در جامعه تقویت گردد در غیر اینصورت ما متولیان زوال در جامعه هستیم.
عضو هیأت ‌مدیره سازمان نظام‌ مهندسی استان تهران افزود: در آینده اگر بگویند مهندسی سبب رانت و … شده باید این نظام‌ مهندسی حذف گردد.
جهانبخش با اشاره به ورود فرهنگ توسعه پایدار به کشور، بیان داشت: این ضرورت ‌های اجتماعی و توسعه پایدار کی وارد و ترجمه بومی شده است، این نیاز امروز و آیندگان را باید برآورده کند و مبتنی بر جامعه اقتصاد و زیست محیط است که در کشورمان باید توسعه پایدار را بر پایه توانمندی اجتماع به جلو ببریم.
جهانبخش تصریح کرد: در سال ۲۰۱۸ حتی سازمان ملل و یونسکو هم اقتصاد پایدار را بر فرهنگ و جامعه اعلام کردند و این پویایی، خلاقیت و نشاط را به ارمغان می ‌آورد.
وی عنوان داشت: اقتصاد مبتنی بر جامعه، جامعه ‌ای که فرهنگ پویایی دارد و رویکرد بسیار مختلف دارد و اگر بپذیریم دیگر نمی ‌گوییم جامعه از ما عقب‌ تر است اگر جامعه مهندسان را نپذیرد باید کنار برویم.
عضو هیأت‌ مدیره سازمان نظام‌ مهندسی استان تهران اظهار داشت: تفاوت بین تولید و ساخت ساختمان را باید بازنگری کنیم و به همه‌ چیز به ‌عنوان محصول نگاه نکنیم، در بسیاری از نقاط محصول کار مهندسی را ساختمان می ‌دانند ولی محصول مهندسی خیلی فراتر از یک ساختمان است.
جهانبخش ادامه داد: آیا می ‌توانیم به مهندسی که تحت تأثیر عوامل متعدد قانونی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، زیست‌محیطی، اقلیمی، جغرافیایی، رویکردهای فرهنگی، اعتقادی و … است را به ‌عنوان یک محصول نگاه کنیم.

گرداوری نظام‌ نامه اخلاقی مهندسان جای سؤال دارد

وی افزود: اگر بخواهیم از این نگاه جدا شویم باید تفکر صنعتی حاضر را تبدیل به تفکر اجتماع‌ محور کنیم تا نجات‌ بخش ما باشد.
عضو هیأت‌ مدیره سازمان نظام‌ مهندسی استان تهران مطرح کرد: پیشنهادی به وزارت راه و شهرسازی داده‌ایم و اعلام کردیم ما ۱۰ درصد کارمان مهندسی ساخت است و نود درصد باقی نگه داری آن است، ولی مجریان می ‌گویند بعد از یک دهه امکان اجرایی برای بازدید نیست و بعد از پایانکار امکان سرکشی نیز وجود ندارد.
جهانبخش افزود: ولی در کشورهای توسعه‌ یافته پروانه بهره‌ برداری صادر و خدمات مهندسی بعد از پایانکار داده می‌ شود به علت همین تفاوت است که شاهد مشکلات و فجایع اخیر در کشورمان هستیم.

منبع : خبرگزاری فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی معماری (نظارت)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ اسفند ۹۶
794 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0