عنایت به جایگاه ارزشی مهندسی طاهره نصر؛ عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشور بیان کرد:

عنایت به جایگاه ارزشی مهندسی

 طاهره نصر؛ ریاست گروه تخصصی معماری و نائب رئیس کمیسیون انرژی، مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پیامی با تاکید بر عنایت به جایگاه ارزشی مهندسان ، روز مهندس را تبریک گفت.

کد خبر: 961206030 تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ اسفند ۹۶ - ۲:۵۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، طاهره نصر؛ ریاست گروه تخصصی معماری و نائب رئیس کمیسیون انرژی، مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پیامی با تاکید بر عنایت به جایگاه ارزشی مهندسان ، روز مهندس را تبریک گفت.

عنایت به جایگاه ارزشی مهندسی

عنایت به جایگاه ارزشی مهندسی

عنایت به جایگاه ارزشی  مهندسی

در دایره المعارفهای مختلف معنی مهندسی چنین آمده است: مهندسی یعنی «بکار بردن علوم و فنون بمنظور طراحی و یا توسعه ساختارها، از طریق درک کامل ساختمان آنها و یا بمنظور پیش‌بینی کردن رفتار آنها تحت شرایط و موقعیتهای ویژه و معین. ضمن اینکه مهندس باید با همه جنبه‌ های مرتبط با موضوع از جمله هدف و کاربرد یک ابزار، مسائل مالی و اقتصادی مرتبط با آن، چگونگی حفظ سلامتی و امنیت انسان و طبیعت حین طراحی، توسعه یا بکارگیری ابزار و وضعیت حقوقی و مالکیت آن، آشنایی کافی داشته باشند».
بنابراین مهندسان دارای جایگاه ارزشی میباشند که توجه به آن ضروری است، چرا که وظیفه مهندسان تأمین امنیت مردم با ساخت و سازی است که انجام میدهند. ارزش از این جهت که مهندسان میتوانند بناها را بگونه ‌ای مدنظر قرار دهند که تنها ساخت، هدف نباشد بلکه ارزشمندی بنا هم از لحاظ احداث و هم از لحاظ کارآیی در مواقع بحران هم مدنظر باشد. در این راستا توجه به حفظ شأن مهندسی مسئله ‌ای است که باید بیش تر از پیش مد نظر قرار گیرد. بنابراین باید حقوق مهندسان با نگاه فرا رشته‌ ای مد نظر قرار گيرد. ولی با توجه به تعداد اعضای سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان و ميزان پایين اشتغال و … متأسفانه شأن مهندسی تنزل یافته است.
در این راستا تعامل وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداریها و سایر ارگانها میتواند در بازتعریف و تبيين اصول اخلاق حرفه ‌ای از یک طرف و هم چنين تنسيق امور حرفه مهندسی به حرفه ‌مندان از طرف دیگر دخيل باشد. در عين حال دفاع مؤثر از حقوق مهندسان مسئله ‌ای قابل اهميت است و این مورد نیز باید با نگاهی فرا رشته ‌ای مدنظر قرار گيرد.

عنایت به جایگاه ارزشی مهندسی

هم چنین باید در جلب توجه افکار عمومی و افزایش سطح آگاهی مردم در مورد نقش مهندسی ارزشی در کلیه رشته ‌های ۷ ‌گانه مهندسی، صحیح و اصولی اندیشید و در ارتقای کیفیت سکونتگاه‌ های انسانی و محیط زیست کوشید. باید برای توجه عموم مردم و متخصصان به مهندسی در ایران کوشید و زمینه حمایت و مشارکت بیش تر دستگاههای اجرایی جهت ارتقای کیفیت ساختمان ‌ها را فراهم کرد.
اميد است که بتوان چشم ‌انداز خوبی را برای مهندسان ایجاد کرد.
روز مهندس بر همه همکاران محترم مبارک.

منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

همه آنچه که باید درباره آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی بدانیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ اسفند ۹۶
657 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0