طرح نشان تعالی HSE یک برنامه فرآیند محور و مشارکتی است  مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان

طرح نشان تعالی HSE یک برنامه فرآیند محور و مشارکتی است

 مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان بیان کرد: طرح نشان تعالی HSE یک برنامه فرآیند محور و مشارکتی است که نتایج کارشناسی ارزیابان و عضوهای کمیته فنی به اصلاح سازمان ‌ها و استفاده از فرصت‌ ها در آن ‌ها کمک می ‌کند.

کد خبر: 961204006 تاریخ انتشار: جمعه ۴ اسفند ۹۶ - ۸:۳۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز_مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان بیان کرد: طرح نشان تعالی HSE یک برنامه فرآیند محور و مشارکتی است که نتایج کارشناسی ارزیابان و عضوهای کمیته فنی به اصلاح سازمان ‌ها و استفاده از فرصت‌ ها در آن ‌ها کمک می ‌کند.

طرح نشان تعالی HSE یک برنامه فرآیند محور و مشارکتی است

طرح نشان تعالی HSE یک برنامه فرآیند محور و مشارکتی است

طرح نشان تعالی HSE یک برنامه  فرآیند محور و مشارکتی است

حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در سومین جلسه کمیته فنی نشان تعالی HSE، گفت: در نشست دوم تعدادی از نتایج ارزیابی ‌های انجام شده برای چهارده کارگاه ساختمانی مورد بررسی قرار گرفت.
مانی فر ادامه داد: کمیته فنی در مراحل ابتدایی فعالیت خود است و باید بطور مستمر کار خود را ادامه دهد و نتایج به دست آمده از ارزیابی ‌ها را مورد بررسی قرار دهد که ماهیت این کمیته نیز فنی است و کارگاه‌ های ساختمانی را با نگرش فنی مورد توجه قرار می ‌دهد تا از آن‌ ها دستورالعمل ‌هایی برای شورای تدوین مقررات ملی ساختمان استخراج کنیم.
وی با عنوان این که کمیته فنی مرجع رسیدگی بموضوعات فنی طبق طرح نشان تعالی HSE است، افزود: طرح نشان تعالی HSE یک برنامه فرآیند محور و مشارکتی است که نتایج کارشناسی ارزیابان و اعضای کمیته فنی به اصلاح سازمان ‌ها و استفاده از فرصت‌ ها در آن ‌ها کمک می ‌کند.
مانی فر تصریح کرد: نحوه همکاری مجموعه بدنه مهندسی با دستگاه‌ های ناظر حاکمیتی مانند وزارت کار باید بطور منطقی برقرار گردد تا یکپارچگی در حوزه ایمنی بین دست اندرکاران ایجاد گردد.
وی اظهار داشت: ارزیابان باید شناسنامه دار شوند، پرونده کاری مختص خود را داشته باشند و در نظام مشخص و تعریف شده اداری فعالیت کنند.
مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان مطرح کرد: طرح نشان تعالی HSE فرآیندی را برای کمک به مبحث دوازدهم طی می ‌کند که بهتر است از حداقل استانداردها و قوانین برای برخورداری از نتایج عبور کنیم.
مدیریت حلقه مفقوده کارگاه ‌های ساختمانی
در ادامه این نشست کاظم نعیمی مطلق مسئول دبیرخانه دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: از مجموع پنجاه شرکت مورد ارزیابی که کمیته ارزیابان در اختیار قرار دارد، شانزده سازمان ارزیابی مجدد داشتند که بین کل مجموع ارزیابان ۴ شرکت به سطح تک ستاره دست یافتند و مابقی به سطح پایین‌ تر از آن رسیدند.
نعیمی بیان داشت: در بین این سازمان ‌ها رتبه اول به کارگاهی با امتیاز چهارصد و پنجاه و چهار، رتبه دوم به کارگاهی با امتیاز چهارصد و بیست و سه، رتبه سوم به کارگاهی با امتیاز چهارصد و بیست و رتبه چهارم به کارگاهی با امتیاز چهارصد و هشت اختصاص پیدا کرد و مابقی سازمان ‌ها مورد ارزیابی رتبه‌ های زیر چهارصد را کسب کردند که براساس با پارامتر‌ها ارزیابی صورت گرفته و ارزیابان آن‌ ها را در گروه‌ های مختلف مدیریت، سلامت، ایمنی و محیط زیست بطور جداگانه بررسی کردند.
وی با تاکید بر تشکیل کارگروه تخصصی برای نوشتن راهنما در کمیته فنی ادامه داد: از بین چهار محوری که در طرح هستند کم ترین امتیاز به سیستم مدیریت تعلق گرفته که اعتقادی به مدیریت در کارگاه‌ های ساختمانی وجود ندارد و مسئولان کارگاه‌ ها معتقدند باید افراد مرتبط با HSE در پروژه حضور داشته باشند و از اسناد استفاده نگردد.
نعیمی بیان کرد: بیش ترین کسر امتیاز در حوزه مدیریت مربوط به مدیریت تغییر است و به علت این که اغلب پروژه‌ ها در ساختمان ‌ها در حال تغییر است در این حوزه فعالیتی انجام نشده است.
وی، افزود: دومین مورد با بیش ترین کسر امتیاز مربوط به مدیریت دانش در کارگاه ‌های ساختمانی، سومین مورد عدم وجود KPI و چهارمین مورد مربوط به مدیریت ریسک بوده است.
دبیر اجرایی جشنواره نشان تعالی سلامت،  ایمنی و محیط زیست با اشاره به این که در محور سلامت بیش ترین کسر امتیاز مربوط به اندازه گیری و پایش عوامل زیان آور فیزیکی بوده، ادامه داد: دومین کسر امتیاز مربوط به کادر و تجهیزات درمانی، سومین کسر امتیاز مربوط به معاینات شغلی در حوزه طب کار و چهارمین کسر امتیاز مربوط بمبارزه با ناقلین است.

طرح نشان تعالی HSE یک برنامه فرآیند محور و مشارکتی است

وی در مورد حوزه ایمنی نیز مطرح کرد: بیش ترین کسر امتیاز در بخش مجوز‌های ایمنی کار است که اغلب مجوز‌های استفاده شده در کارگاه ساختمانی مربوط بحوزه نفت بوده و با دستورات کارگاه ساختمانی مشابهت نداشته است.
وی گفت: دومین کسر امتیاز مربوط به پیش گیری از آتش سوزی، سومین کسر امتیاز در حوزه بازرسی مبتنی بر ریسک، چهارمین کسر امتیاز به نگرش طراحی ذاتا ایمن و پنجمین مورد به ایمنی در استفاده از مواد شیمیایی و کار در ارتفاع مربوط است.
وی در مورد بخش ‌های محور محیط زیست افزود: بیش ترین کسر امتیاز مربوط به مدیریت مصرف انرژی، مدیریت منابع آب و اندازه گیری آلاینده‌های زیست محیطی است.
دبیر اجرایی جشنواره نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست تاکید کرد: تعدادی از سازمان ‌ها نیز درخواست ارزیابی داشتند که با توجه به فرصت محدود ارزیابی آن ‌ها به سال نود و هفت موکول میگردد.
وی خاطر نشان ساخت: کمیته فنی باید در طول سال ۲ مرتبه در ماه تشکیل نشست دهد تا روند آموزش ‌ها و برنامه ‌ها را بررسی کند.
نعیمی یاد آور شد: تمام امتیازات طبق نرم افزار دسته بندی شده که سازمان ‌ها در رده ‌های خود با یک دیگر مقایسه می ‌شوند و در پنج رده جای می ‌گیرند.
لازم به ذکر است، در این نشست تقی زاده، ریاست گروه تخصصی مبحث دوازدهم حضور داشت.

منبع : دفتر مقررات ملی و کنترل کشور

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی نظارت مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ اسفند ۹۶
1123 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0