تاکید بر احداث پنج میلیون خانه ظرف یک دهه آینده معاونت وزیر راه و شهرسازی

تاکید بر احداث پنج میلیون خانه ظرف یک دهه آینده

معاونت وزیر راه و شهرسازی در دومین گردهمایی بتن استان هرمزگان نقش مسکن را در اقتصاد کلان کشور موثر دانست، این در حالی است که ریاست مرکز تحقیقات راه، مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی خواستار حذف برخی روندها در تولید بتن و احداث بنا گردید.

کد خبر: 961127004 تاریخ انتشار: جمعه ۲۷ بهمن ۹۶ - ۶:۴۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،معاونت وزیر راه و شهرسازی در دومین گردهمایی بتن استان هرمزگان نقش مسکن را در اقتصاد کلان کشور موثر دانست، این در حالی است که ریاست مرکز تحقیقات راه، مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی خواستار حذف برخی روندها در تولید بتن و احداث بنا گردید.

تاکید بر احداث پنج میلیون خانه ظرف یک دهه آینده

تاکید بر احداث پنج میلیون خانه ظرف یک دهه آینده

تاکید بر احداث پنج میلیون  خانه ظرف یک دهه آینده

حامد مظاهریان در دومین گردهمایی بتن ضرورت ‌ها و الزامات، بیان کرد: سهم مسکن در سرمایه، اشتغالزایی خیلی بالاست به‌ طوریکه سهم مسکن از تشکیل سرمایه ثابت سی درصد، از اشتغال مستقیم دوازده درصد، سهم مسکن در سبد هزینه خانوار سی درصد و سهم مسکن در تولید ناخالص داخلی هفت درصد است.
مظاهریان با اشاره توان مردم در تهیه مسکن، گفت: براساس اطلاعات مرکز آمار در آخرین سرشماری بیست و چهار میلیون خانوار با بعد ۳.۳ حدود بیست و هفت میلیون مسکن وجود دارد که از این تعداد ۲.۶ میلیون خانه خالی و ۲ میلیون خانه دوم داریم. در بخش خانه دوم برای اسکان مقطعی احداث شده است و تقریباً ۶ ماه از سال در آن سکونت انجام می‌ شود و ۶ ماه دیگر در خانه دیگر زندگی می ‌کنند؛ ولی مشکل اصلی در خانه‌ هایی است که احداث شده و سکونتی در آن انجام میشود و خالی از سکنه است.
وی اظهار داشت: ۲.۶ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که برای متقاضیان واقعی احداث نشده است. این خانه ‌ها بخش عمده آن لوکس هستند، به فروش نرسیده‌اند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: آمار واقعی نشان می ‌دهد که به ازای هر صد خانه صد و چهار خانوار داریم. در سال ۱۴۰۵ از بیست و چهار میلیون خانوار به بیست و نه میلیون خانوار خواهیم رسید و جمعیت شهرنشین از هفتاد و چهار درصد فعلی به هفتاد و نه درصد افزایش پیدا می‌کند، یعنی شهرها در آینده مشکل کشور خواهند بود.
مظاهریان یا اشاره به این که باید پنج میلیون خانه جدید تولید شود، ادامه داد: تا سال ۱۴۰۵ قرار بر اینست که پنج میلیون خانه جدید تولید گردد هم چنین حدود ۳.۸ میلیون نیاز به نوسازی داریم.

وی با تاکید بر این که براساس برنامه ششم توسعه پنجاه درصد بافت فرسوده باید نوسازی شود، خاطر نشان کرد: صد و بیست و سه هزار میلیارد تومان گردش اقتصادی نوسازی بافت‌ های ناکارآمد خواهد بود.
مظاهریان با اشاره به رکود بازار مسکن، تاکید کرد: همه تلاش دولت بر این بود که رونق بازار مسکن واقعی باشد. بعد خانوار به ۳.۳ کاهش یافته و بنابراین نیاز به مسکن حداقلی با متراژ کم تر وجود دارد که متناسب با توان خانوارهای ایرانی باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طراحی ساز و کار مناسب برای پاسخ به نیاز تأمین مالی مسکن اقشار متوسط، افزود: با طراحی صندوق پس‌انداز مسکن یکم مختص خانه اولی‌ ها اقدام مناسبی را در جهت خانه‌ دار شدن و کمک به تأمین مالی اقشار متعلق به گروه‌ های درآمدی متوسط انجام داده است؛ ضمن حفظ همین رویه لازم است موضوع فقر مسکن و هم چنین کمک به دهک‌ های ناتوان ‌تر جامعه در حوزه مسکن نیز در سال ‌های پیش رو، جزو رئوس برنامه‌ های دولت و نظام بانکی کشور قرار بگیرد.

تاکید بر احداث پنج میلیون خانه ظرف یک دهه آینده

به گفته وی، دو دهک بالایی جامعه نیز با توجه به توانی که دارند نیازی به حمایت ‌های دولت ندارد و خودشان در این زمینه به تولید مسکن می ‌پردازند. در بخش دهک‌ های پائین هم باید دولت ورود کنند و حمایت‌ های لازم را انجام دهد.
مظاهریان مطرح کرد: در افق طرح جامع مسکن تا سال ۱۴۰۵، مجموعاً سی میلیون خانوار پیش‌ بینی شده است که از این تعداد بیست و سه میلیون خانوار، خانوار شهری خواهد بود.
وی اظهار داشت: بنظر می‌ رسد جمعیت روستاها و وضعیت روستاها در حدی تثبیت شده‌اند و فرآیندها و روندها بشدت تغییر کرده است؛ طوریکه هم ‌اکنون برای نخستین بار در دنیا بیش از پنجاه درصد جمعیت جهان شهرنشین شده‌اند.
معاون وزی راه و شهرسازی، رشد شهرنشینی و ابعاد آن را در ایران فراتر از میانگین جهان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر بیش از هفتاد درصد جمعیت ایران شهرنشین هستند.
مظاهریان با عنوان این که برخلاف تصوراتی که طی سال‌ های گذشته مبنی بر نامطلوب بود رشد شهرنشینی و مهاجرت از روستا به شهر وجود داشت رشد شهرنشینی در مقطع حاضر پدیده ‌ای نامطلوب بشمار نمیرود.
مظاهریان تاکید کرد: ما نباید به پدیده شهرنشینی در مقطع فعلی بعنوان پدیده‌ای ناهنجار نگاه کنیم بلکه باید شهرها را بمنزله مولد واقعی اقتصادی شناسایی و بحساب آوریم؛ البته هیچکدام از این تأکیدات منکر لزوم توجه به روستاها و نوسازی روستاها نخواهد شد و نقش روستاها در کنار شهرها هم چنان نقشی اقتصادی، مولد و مهم محسوب میگردد؛ لازم است برای روستاها هم برنامه‌ های جدید با محوریت جدید و بر مبنای تحولات روز، طراحی و عملیاتی گردد.
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ ترین الزامات برنامه‌ ریزی در حوزه مسکن در شرایط فعلی و سال‌ های پیش رو تلاش برای زدودن و یا به حداقل رساندن فقر مسکن شهری است.
هم چنین محمد شکرچی زاده در این گردهمایی، اظهار داشت: در تولید بتن استان هرمزگان با توجه به شرایط آب و هوایی و خوردگی بالا باید یک سری مسائل را رعایت کرد تا در آینده دچار بحران نگردیم.
شکرچی زاده تولید بتن با خلاطه را منسوخ شده دانست و افزود: متأسفانه هم چنان در چرخه تولید بتن در هرمزگان از خلاطه استفاده می‌ شود که خواسته ما حذف بی‌ قید و شرط خلاطه در تولید بتن است.
به گفته شکرچی زاده، حاشیه خلیج ‌فارس به علت شرایط آن باید در زمینه تولید بتن با حساسیت بیش تری دنبال کرد و بتوان بتن بادوامی تولید کرد.
شکرچی زاده در ادامه با اشاره به وضعیت زلزله ‌خیزی هرمزگان ادامه داد: از دهه پنجاه تا به حال چند زلزله بالای شش ریشتر رخ داده است و نشان می ‌دهد در این زمینه هم هرمزگان استعداد بالایی در زلزله‌ خیزی دارد.
وی خاطر نشان ساخت: باید بمنظور مقابله با ریسک زلزله، مقاوم‌ سازی را افزایش دهیم، از ظرفیت بیمه ‌ها استفاده کنیم و بررسی و توجه بیش تری بر آیین ‌نامه ‌ها و استاندارد نامه‌ های ساخت و ساز داشته باشیم تا در هنگام وقوع حادثه کم تر دچار مشکل شویم.
شکرچی زاده به مزایای بلامنازع بتن اشاره کرد و افزود: مزیت ‌های زیاد بتن موجب می ‌شود تا استفاده بیش تر از آن بعنوان یکی از اولویتهای امروز کشور در حوزه ‌های مختلف مدنظر قرار گیرد.

منبع : دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

خرید اینترنتی کتاب مباحث آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ بهمن ۹۶
762 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0