نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند هیچ گونه ساز وکار مشخصی برای نگهداری دوران بهره برداری ساختمان وجود ندارد

افزایش عمر مفید ساختمان، در گروی توجه مهندسان به مبحث۲۲

برای افزایش عمر مفید ساختمان، بهبود کیفیت ساخت و ساز و به کارگیری مصالح ساختمانی استاندارد موثر است، از اینها مهمتر به کارگیری نیروی انسانی ماهر و مجری ذی صلاح است که نظارت و کنترل فرآیند ساخت و ساز را به عهده دارد. از اين رو، متاسفانه بايد اذعان کرد که هیچ گونه ساز وکار مشخصی برای نگهداری دوران بهره برداری ساختمان وجود ندارد

کد خبر: 961124011 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ بهمن ۹۶ - ۹:۴۱ ب.ظ

پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی؛ افزایش عمر مفید ساختمان موضوعی است که به کرات در تمام محافل مهندسی گفته شده و پرداختن به آن مورد تایید همه مسئولان و فعالان ساختمانی است. برای افزایش عمر مفید ساختمان، بهبود کیفیت ساخت و ساز و به کارگیری مصالح ساختمانی استاندارد موثر است، از اینها مهمتر به کارگیری نیروی انسانی ماهر و مجری ذی صلاح است که نظارت و کنترل فرآیند ساخت و ساز را به عهده دارد. از اين رو، متاسفانه بايد اذعان کرد که هیچ گونه ساز وکار مشخصی برای نگهداری دوران بهره برداری ساختمان وجود ندارد.

افزایش عمر مفید ساختمان، در گروی توجه مهندسان به مبحث22

افزایش عمر مفید ساختمان، در گروی توجه مهندسان به مبحث۲۲

افزایش عمر مفید ساختمان، در گروی  توجه مهندسان به مبحث۲۲

از سوی دیگر امنیت و آسایش ساکنان ساختمان در گروی رعایت مجموعه قوانین و مقررات است که توسط قانون گذار وضع شده و سالهاست در انتظار اجرای اصولی آن هستیم.

مقررات ملی ساختمان مجموعه قوانین و مقرراتی است که اجرای آن در ساخت و ساز می‌تواند ایمنی و آسایش ساکنان را تامین کند.

این قوانین توسط دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان تدوین شده  و جامعه مهندسی و صنعت ساختمان با در نظر گرفتن نیاز روزافزون به روش‌های طرح و اجرای نوین و مصالح و فرآورده‌های ساختمانی، باید بیش از پیش به مقررات ملی ساختمان توجه کند.

عواقب ناشی از عدم اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان

مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان مربوط به مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها اعم از مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی، درمانی و… است.

براساس این مبحث، ساختمان باید به صورت ادواری توسط اشخاص ذی‌صلاح مورد بازرسی قرارگیرد و هرگاه بازرس متوجه عدم رعایت الزامات این مبحث شود ضمن ارائه گزارش به مراجع ذیصلاح به مسوول نگهداری ساختمان اخطار می دهد.

نادیده گرفتن اخطار شامل موارد تخلف و دستورات لازم برای اصلاح ، تخلف محسوب شده، شخص خاطی مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

بازرس می تواند به جهت غیرایمن بودن وعدم رعایت مقررات، ساختمان مورد بازرسی  را غیرقابل سکونت تشخیص داده و از طریق مراجع ذیصلاح آن را محصور کند.

معماری و سازه، نور، تهویه و شرایط سکونت، تاسیسات مکانیکی، بهداشتی وبرقی، تاسیسات گازرسانی، حفاظت در برابر حریق، آسانسور وپلکان برقی در ساختمان ها همه ازجمله مواردی است که نیازمند مراقبت و نگهداری و بازرسی مستمر و دائمی است.

مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان عواقب ناشی از عدم اجرای آن رامشخص کرده، تأکید دارد الزامات این مبحث تا آنجایی که برای تأمین سلامت عمومی،ایمنی، رفاه وسکونت مردم ونگهداری از ساختمانها لازم است، باید اجرا شود.

براساس ماده ۳۴ قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان، شهرداری ها، مجریان، مهندسان، مالکان و کارفرمایان مکلفند مقررات ملی ساختمان را رعایت کنند، اما بر اساس ماده ۳۵ قانون مذکور مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای این مقررات بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

وزارت راه و شهرسازی زمینه اجرای مقررات ملی ساختمان را فراهم آورد

براساس مواد فصل چهارم آئین نامه اجرایی قانون، وزارت راه و شهرسازی علاوه بر نظارت عالیه، در آگاهی بخشی به افرادجامعه در اجرای مقررات ملی مسئول است.

افزایش عمر مفید ساختمان، در گروی توجه مهندسان به مبحث۲۲

بنابراین، انتظار می‌رود وزارت راه و  شهرسازی بیش از پیش زمینه اجرای این مقررات را فراهم آورد، چون ساختمان یک سرمایه ملی است وعدم کنترل های لازم پس ازساخت آن، خسارت های جبران ناپذیری به اقتصاد هر کشور وارد می کند.

در کشور ما کمتربه این  نکته توجه شده که  توجه به ساختمان منافع بسیاری مانند حفظ سرمایه، تأمین آسایش و ایمنی را برای مالکین و ساکنین در پی خواهد داشت.

شاید بتوان گفت دلیل این کم توجهی، کمبود منابع مالی و هزینه به جای منفعت از نگهداری، بی توجهی برخی مسئولان ذیربط به اجرای مقررات ملی ساختمان و نبود ضمانت اجرایی در برخی موارد است.

مراقبت ونگهداری از ساختمان کوتاه مدت نبوده، نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای حفظ منابع سرمایه‌ای است.

براساس مفاد مبحث۲۲، مالک یا نماینده قانونی او در برابر نگهداری ساختمان و کلیه اجزای آن مسئول و موظف است تا کلیه شرایط و امکانات لازم را برای انجام امور مربوطه مانند عقد قرارداد نگهداری، بازرسی، اخذ تأییدیه وکلیه امور مرتبط تامین کند.

دلایل اجرا نشدن مقررات ملی ساختمان

  • نبود آموزش مناسب و فرھنگ سازی
  • عدم رعایت كامل مھندسي ارزش و پایین بودن سطح احساس مسئولیت و تعھد مھندسین.
  • عدم نظارت دقیق توسط سازمان نظام مھندسي ساختمان بر عملكرد مھندسین.
  • بیشتر ساختمان ھا توسط خود مالك اجرا می شود نه مجری دی صلاح
  • علت تعدد مراكز تصمیم گیری و موازی ھم

به گفته کارشناسان، وجود ۲۴میلیون واحد مسکونی درسطح کشور،نگهداری و مراقبت از این واحدها  را در زمان بهره‌برداری امری الزام آور می سازد.

برخی مسئولان معتقدند درحال حاضر هیچ گونه ساز وکار مشخصی برای نگهداری دوران بهره برداری ساختمان وجود ندارد.

ایمن سازی اصولا دارای هزینه است و اگر برای آن هزینه نشود، درصورت بروز خطرات احتمالی، ساکنان ناگزیرند هزینه های به مراتب سنگین تری را متقبل شوند.

 

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی-نظارت

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ بهمن ۹۶
792 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0