برگزاری آزمون دریافت پروانه اشتغال به مهندسی مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان بیان کرد:

پنجاه درصد حوادث ناشی از کار در حوزه ساختمان است

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با اعلام اين كه پنجاه درصد حوادث ناشی از کار در حوزه ساختمان است، گفت: نخستین فعالیت و رویداد براي ارتقاي شاخص‌ هاي سلامت، ایمنی و محیط زیست كارگاه ‌هاي ساختماني در همكاري مشترك دانشگاه تهران و وزارت راه وشهرسازي به مرحله اجرا رسيده است.

کد خبر: 961124010 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ بهمن ۹۶ - ۵:۴۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با اعلام اين كه پنجاه درصد حوادث ناشی از کار در حوزه ساختمان است، گفت: نخستین فعالیت و رویداد براي ارتقاي شاخص‌ هاي سلامت، ایمنی و محیط زیست كارگاه ‌هاي ساختماني در همكاري مشترك دانشگاه تهران و وزارت راه وشهرسازي به مرحله اجرا رسيده است.

پنجاه درصد حوادث ناشی از کار در حوزه ساختمان است

پنجاه درصد حوادث ناشی از کار در حوزه ساختمان است

پنجاه درصد حوادث ناشی از کار  در حوزه ساختمان است

حامد مانی‌فر در جلسه خبری امروز ۳ شنبه بیست و چهارم بهمن‌ ماه با اشاره به جشنواره نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) ادامه داد: این جشنواره بعنوان نخستین فعالیت و رویداد انجام شده با نگاه ترویجی در مورد HSE عملیاتی و در مرحله اجرا قرار گرفته است.
وی در ادامه پیوند حوزه اجرایی و علمی در این رویداد را از مهم ترین ویژگی ‌های جشنواره HSE دانست و افزود: قطعا پیوند دستگاه اجرایی کشور (وزارت راه و شهرسازی) و حوزه علمی و تولید دانش (دانشگاه تهران) از مهم ترین و قوی ترین ویژگی ‌های جشنواره فوق در کشور بشمار می ‌رود که باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: خوشبختانه این اقدام دارای پشتوانه‌ علمی قوی و عمیقی است که با انجام فعالیت ‌های تحقیقاتی معتبری از سال‌ ها قبل از طرف دانشگاه تهران شروع شده و امروز می‌بینیم که خروجی خوب و معتبری نیز بهمراه داشته است.
مانی فر در ادامه ضمن ابراز خرسندی نسبت به این که امروز دستگاه اجرایی نتیجه فعالیت‌ های تحقیقاتی و مطالعاتی دانشگاه را در امور خود ملاک عمل قرار داده است اظهار داشت: امید داریم این روند در تمامی سطح اجرایی کشور ترویج و در سال‌ های اتی هم تداوم داشته باشد.
معیارهای ارزیابی کارگاه ‌های ساختمانی
مانی فر مطرح کرد: طي این فرآیند معیارهای ارزیابی کارگاه‌ های ساختمانی طی اقدامی مطالعاتی و علمی از طرف دانشگاه تهران استحراج و ضرایب و امتیازهای لازم آن نیز از طرف این نهاد دانشگاهی بدست آمد.
وی در ادامه اظهاراتش افزود: هم چنین در این حوزه نرم‌افزاری تحت عنوان نشان تعالی HSE نیز از طرف دانشگاه تهیه و طراحی شد که امروز نتیجه ارزیابی کارگاه ‌ها ضمن قرار گیری در این نرم ‌افزار مشخص و با یک دیگر مقایسه میگردد.
مانی فر با اشاره به این که کار نشان تعالی HSE یک فرایند ارزیابی است و یک فرایند بازرسی نیست، گفت: در نگاه بازرسی کارگاه‌ های ساختمانی را مورد رصد قرار می‌ دهیم و تنها اشکالات آن‌ ها را می ‌نویسیم و بعد از بابت نقص ‌ها و کاستی‌ ها که در این کارگاه ‌ها از نظر ایمنی وجود دارد، به آن ‌ها تذکر می‌ دهیم.
وی خاطر نشان کرد: در نگاه ارزیابی بررسی از کارگاه ساختمانی با جزئیات بیش تری انجام می ‌شود که نتایج ارزیابی به کارفرمایان و صاحبان کارگاه‌ های ساختمانی منعکس و راهکار‌ها برای رفع این نقص ‌ها به آن ‌ها داده می ‌شود.
مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان با اشاره به تفاوت بین این دو نگاه و جنبه ترویجی و آموزشی ارزیابی یاد آور شد: در این فرآیند کارگاه‌ه ای ساختمانی مکررا مورد ارزیابی و پایش قرار می ‌گیرند و روند افزایش ضرایب ایمنی خود را ادامه می ‌دهند که در این فرآیند مراحل مختلفی را طی خواهیم کرد و امتیاز کارگاه‌ های ساختمانی که مورد ارزیابی قرار می‌ گیرند، استخراج می ‌شود و با توجه به این امتیاز مشمول دریافت تقدیرنامه یا نشان تعالی HSE قرار می‌ گیرند.
وی با عنوان این که نشان تعالی HSE از درجه بندی‌ های مختلفی تشکیل شده و شامل تک ستاره تا هفت ستاره است، افزود: با توجه به امتیازی که کارگاه‌ های ساختمانی دریافت می‌ کنند، نشان تعالی به آن‌ ها تعلق می ‌گیرد.

پنجاه درصد حوادث ناشی از کار در حوزه ساختمان است

مانی فر با اشاره به این که ایمنی در ساخت و ساز یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در حوزه ایمنی مطرح است، ادامه داد: چهل و هشت تا پنجاه درصد حوادث ناشی از کار در حوزه ساختمان است و کارگاه‌ های ساختمانی بیش ترین خسارت ‌ها را در حوزه فعالیت‌ های ساختمانی به خود اختصاص می‌ دهند.
وی تاکید کرد: علت این موضوع تعدد کارگاه‌های ساختمانی در سطح مختلف و استفاده از افراد فاقد صلاحیت در آن‌ ها بیش ترین علت بر خسارت ‌های ناشی از حوادث ساختمانی بشمار می ‌رود.
وی با اشاره به حضور داوطلبانه کارگاه‌ های ساختمانی در فرایند ارزیابی نشان تعالی HSE یاد آور شد: کارگاه ‌های ساختمانی پیش از این از حضور بازرسان خشنود نبودند، ولی وقتی رویکرد را از بازرسی به ارزیابی تغییر می ‌دهیم، کارگاه ‌های ساختمانی خود داوطلب ارزیابی می‌ شوند.
وی ابراز داشت: با ارزیابی کارگاه‌ های ساختمانی می ‌توانیم خروجی مجموع این ارزیابی ‌ها را داشته باشیم، سپس نسبت به بیش ترین اشکالات اطلاع کسب و نسبت به رفع آن ‌ها اقدام کنیم.
مانی فر در مورد نتایج ارزیابی کارگاه ‌های ساختمانی ادامه داد: ارزیابی ‌ها در محور‌های محیط زیست، سلامت و ایمنی بوده که در محور محیط زیست بیش ترین کسر امتیاز را در بخش انرژی و مصرف آن داشتیم و کارگاه‌ های ساختمانی نسبت به مصرف انرژی در ساخت و ساز، توجه به کاهش مصرف انرژی و بهینه کردن آن توجه لازم را ندارند.
نشان تعالی HSE ابزاری برای اطلاع و تایید تلاش سازمان‌ های تولیدی و خدماتی کشور در حوزه ایمنی، بهداشت ،محیط زیست است.
نشان تعالی HSE بیانگرتعهد سازمانهای متقاضی در استقرار نظام های مدیریتی مربوطه، توجه به فرهنگ HSE و بهبود مداوم و تعالی آن در مسیر توسعه پایدار است .
هم چنین نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست یک فرآیند نظام مند برای سنجش نحوه عملکرد سازمان ها در حوزه های ایمنی، بهداشت و محیط زیست است.
نخستین جشنواره نشان تعالی ایمنی، بهداشت و محیط زیست، پنجم تا هفتم اسفند نود و شش با تلاش دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان معاونت مسکن و ساختمان در سالن گردهمایی های ایرانیان واقع در ضلع غربی استادیوم آزادی تهران برگزار میگردد.

منبع : وزارت راه و شهرسازی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ بهمن ۹۶
769 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0