مشارکت مردم عامل توسعه پایدار شهری است ریاست نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

مشارکت مردم عامل توسعه پایدار شهری است

ریاست نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی در گردهمایی تخصصی پایا شهر ایران با محوریت مدیریت شهری بیان داشت:

کد خبر: 961119011 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۹ بهمن ۹۶ - ۵:۴۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  ریاست نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی در گردهمایی تخصصی پایا شهر ایران با محوریت مدیریت شهری بیان داشت:

مشارکت مردم عامل توسعه پایدار شهری است

مشارکت مردم عامل توسعه  پایدار شهری است

مشارکت یکی از مولفه های توسعه پایدار است و مشارکت مردم سبب نیل به توسعه پایدار شهری می گردد.
ریاست سازمان نظام ساختمان استان با اعلام این مطلب در گردهمایی تخصصی پایا شهر ایران با محوریت مدیریت شهریريا، اظهار داشت: نیازمند تحول و انقلاب در درون شهرها هستیم تا مردم آرامش و آسایش را در شهرها و محیط زندگی خود مشاهده کنند.
«علی اکبر رمضانی» برگزاری گردهمایی ها را مقدمه ای برای ایجاد تحول در شهرها دانست و گفت: اهمیت مشارکتهای مردمی در توسعه پایدار شهری تا جایی است که اگر مردم حضور نداشته باشند میتوان گفت توسعه پایدار شهری اتفاق نمی افتد.
وی با اشاره به اهمیت حضور مردم و مشارکتهای مردمی در توسعه شهری، افزود: برنامه ها و سیاستهایی که از طرف مسئولان، مدیران و برنامه ریزان شهری اتخاذ می گردد باید از طرف مردم اجرایی گردد.
این مقام مسئول با عنوان اینکه افق این همدلی به ایجاد بستر یک شهر مناسب و در شأن مردم منجر می گردد، گفت: هر یک از شهرها دارای مشکلات خیلی زیادی هستند بنابراین در قدم اول باید مشکلات احصاء و شناسایی شوند و در مرحله بعد برای آنها راه حل پیدا گردد.
رمضانی، شهرها را دارای ابعاد مختلف ذکر کرد و ادامه داد: شهرها باید در همه ابعاد رشد کنند زیرا رشد تک بعدی شهرها سبب برآورده نشدن نیازهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مردم میشود.
رمضانی با اشاره به اینکه توسعه دارای مفهوم وسیع و گسترده ای است، اظهار داشت: بناها و ساختمانهای شهری یکی از ابعاد توسعه شهری و در واقع کالبد شهرها هستند و علاوه بر محلی برای اسکان شهروندان، فضایی برای رشد و نمو آنها تلقی میشوند، بنابراین زمانی میتوان گفت ساختمانها در مسیر توسعه شهر قرار دارند که مورد رضایت شهروندان باشند.
ریاست سازمان نظام ساختمان استان با اعلام اینکه مسیر توسعه شهری باید به سمت رضایت شهروندان سوق داده شود، گفت: چند مؤلفه مهم در بحث ساخت و ساز مورد نظر نظام مهندسی ساختمان است و تلاشهایی در بحث نما و منظر شهری انجام شده است، زیرا نابسامانیهای زیادی در این حوزه وجود دارد و باید با برنامه ریزیهای مدون مقابل رشد این نابسامانیها گرفته شود.
وی تصریح کرد: در مقابل شهری ساخته شده قرار داریم و این مانع دخل و تصرف در شهر میشود، از طرفی نمیتوان فضای شهری ساخته شده را کنار گذاشت و از طرف دیگر نمی توان شهر را به حدی گسترش داد که سرانه جمعیت در هکتار کاهش و هزینه ها افزایش یابد چرا که این امور هیچگاه بمعنای توسعه نیست.
رمضانی مطرح کرد: باید از کلیه ظرفیتها، توانمندیها، فرصتها و زمینهای موجود در شهرها استفاده کنیم تا ظرفیت کاربری بافتهای شهری را افزایش دهیم، این امر از طریق بهسازی و بازسازی بافتهای شهری از جمله بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیر رسمی ممکن میشود.
رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه توسعه شهر در این بخش زمانی محقق میشود که از توسعه ابعادی شهرها کاسته و به توسعه عمودی شهرها اضافه گردد، گفت: ولی هنوز در شهرهای استان مانند بجنورد، شیروان و اسفراین نیاز به اولویت بخشی مرتفع سازی در برنامه های ساخت و ساز وجود ندارد زیرا بسیاری از نقاط شهری این شهرها با همین تعداد طبقات پاسخگوی توسعه شهری است.

مشارکت مردم عامل توسعه پایدار شهری است

رمضانی با عنوان اینکه شهرهای استان دارای بافتهای فرسوده خیلی زیادی هستند، اظهار کرد: فضاهای خالی زیادی در شهرهای استان وجود دارد که میتوان آنها را شناسایی کرد، در کنار این مسائل کاربریهایی در فضاهای شهری وجود دارد که حضور آنها سازگاری با فضاهای مسکونی ندارند، بنابراین این واحدها باید متناسب با کاربریها تغییر مکان داده شوند.
رمضانی تاکید کرد: ایجاد شهر پویا و متناسب با شخصیت و شأن ایرانی از لحاظ معماری و توسعه شهری با همراهی همه کسانیکه دستی در آتش دارند محقق میشود، زیرا یکی از محورهای توسعه شهری موضوع مشارکت و توسعه اجتماعی شهر است.
ریاست سازمان استان خاطر نشان ساخت: تاکید بر روی توسعه اجتماعی شهر منجر به رشد دیگر مولفه های توسعه میشود زیرا عوامل توسعه در درون توسعه اجتماعی نهفته است.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی سمنان

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ بهمن ۹۶
631 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0